
Rewolucja w przemyśle samochodowym: dowiedz się, z czego BMW wyprodukuje części już w 2023 roku
Od 2025 roku nowe modele BMW będą po raz pierwszy wyposażone w elementy wykończeniowe wykonane z tworzywa sztucznego, którego około 30 procent surowca stanowić będą materiały z odzysku. Jakiego?
Spis treści
- Sieci rybackie jako części samochodowe
- Przetwarzanie tworzyw pochodzenia morskiego
- Wegańskie materiały w BMW
- Mirum i Deserttex – nowe materiały zastąpią skóry
BMW Group pracuje nad różnymi metodami wykorzystania odpadów plastikowych z przemysłu morskiego jako surowca do produkcji komponentów samochodowych w celu ochrony cennych zasobów i zmniejszenia emisji CO2. Taka forma recyklingu ma zmniejszać zapotrzebowanie na ropopochodne tworzywa pierwotne, a jednocześnie przeciwdziałać zanieczyszczeniu oceanów. Części będą wytwarzane np. z sieci i lin rybackich pochodzących z recyklingu. Surowiec ten jest prewencyjnie pozyskiwany z portów na całym świecie, aby zapobiec ich wyrzucaniu jako odpadów do morza.
Sieci rybackie jako części samochodowe
Odpady z przemysłu morskiego będą przetwarzane w procesie recyklingu na elementy wykończeniowe, które mogą być stosowane zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz przyszłych samochodów. Powstałe w ten sposób komponenty mają o około 25 procent niższy ślad węglowy niż odpowiadające im komponenty z konwencjonalnie produkowanych tworzyw sztucznych.
Recyklingowane odpady nylonowe to podstawa przędzy z tworzywa sztucznego, z której wykonana jest między innymi wykładzina podłogowa w BMW iX i nowym BMW X1. Materiałem wyjściowym dla Econylu są wysłużone sieci rybackie, a także zużyte wykładziny podłogowe i odpady z produkcji tworzyw sztucznych.
Przetwarzanie tworzyw pochodzenia morskiego
BMW, dzięki nowej inicjatywie opracowanej we współpracy z duńską firmą PLASTIX, chce w przyszłości pójść o krok dalej w recyklingu morskich odpadów plastikowych. Po rozdzieleniu według rodzaju, sieci rybackie i liny będą przetwarzane w innowacyjnym procesie – powstanie z nich plastikowy granulat. Przetworzone tworzywo sztuczne pochodzenia morskiego było do tej pory stosowane jedynie w przemyśle motoryzacyjnym w postaci włókien do nowych elementów pojazdów, a ten recyklat może być po raz pierwszy wykorzystany w formowaniu wtryskowym. Surowiec do produkowanych w ten sposób elementów może składać się w około 30 procentach z morskich odpadów plastikowych.
Stwarza to dodatkowe możliwości zastosowania tworzyw z recyklingu. BMW postawiło sobie za cel zwiększenie do roku 2030 udziału materiałów wtórnych w tworzywach termoplastycznych stosowanych w nowych pojazdach z obecnych około 20 procent do średnio 40 procent.

Wegańskie materiały w BMW
Tymczasem już za rok BMW wprowadzi na rynek pierwsze pojazdy z całkowicie wegańskim wnętrzem. Jest to możliwe przede wszystkim dzięki opracowaniu materiałów o właściwościach zbliżonych do skóry. W przyszłości mogą one być stosowane również na powierzchniach kierownic, gdzie muszą spełniać wysokie wymagania w zakresie cech dotykowych, wyglądu premium i odporności na zużycie. W pełni wegańskie warianty wnętrza będą dostępne w modelach BMW i MINI po raz pierwszy w 2023 roku. W ten sposób bawarski producent wychodzi naprzeciw zapotrzebowaniu na wegańskie i nieskórzane wykończenia, które w najbliższej przyszłości jeszcze wzrośnie, szczególnie w USA, Chinach i Europie.
Wraz z wprowadzeniem nowej jakości powierzchni kierownic, odsetek elementów pojazdów noszących ślady materiałów pochodzenia zwierzęcego w pojazdach BMW i MINI spadnie do mniej niż jednego procenta. Oznacza to, że tylko w niewidocznych miejscach pozostają np. różne substancje woskowe, takie jak żelatyna jako składnik powłok ochronnych, lanolina w lakierach, łój jako dodatek do elastomerów i wosk pszczeli jako topnik do lakieru.
BMW od dawna oferuje alternatywę dla skóry w postaci różnych wariantów tkanin. Teraz po raz pierwszy możliwe jest zastosowanie adekwatnego zamiennika skóry na najważniejszym łączniku pomiędzy kierowcą i pojazdem.

Mirum i Deserttex – nowe materiały zastąpią skóry
W drodze do osiągnięcia neutralności klimatycznej BMW stawia na wykorzystanie energii elektrycznej w produkcji i w łańcuchu dostaw, zwiększa udział materiałów wtórnych i surowców naturalnych, stawia na wydajne silniki elektryczne i spalinowe, a w produkcji – wysoki wskaźnik recyklingu w rozumieniu gospodarki o obiegu zamkniętym.
Przykładowo dywaniki w wielu modelach wykonane są z tzw. monomateriału. W ten sposób eliminuje się mieszanki materiałów, które trudno poddają się recyklingowi. BMW chwali się, że w efekcie oszczędza około 23 tysięcy ton CO2 rocznie i dodatkowo 1600 ton odpadów, ponieważ przetworzone dywaniki i ścinki materiałów są ponownie wykorzystywane w procesie produkcyjnym.
W 100 procentach biopochodny i wolny od ropy naftowej materiał Mirum ma potencjał, aby w przyszłości imitować wszystkie tradycyjne właściwości skóry. Również nowy materiał Deserttex składa się ze sproszkowanych włókien kaktusa i biopochodnej matrycy poliuretanowej.
Obniżenie emisji CO2 w całym cyklu życia pojazdu jest głównym celem BMW Group na drodze do neutralności klimatycznej, która ma zostać osiągnięta najpóźniej do 2050 roku.
Najnowsze
-
Wąskie gardło na S1! Dlaczego Ministerstwo Infrastruktury rezygnuje z trzeciego pasa?
Czy ekspresówka S1 na Górnym Śląsku stanie się kolejnym wąskim gardłem polskich dróg? Ministerstwo Infrastruktury zdecydowało się na przebudowę trasy bez dodania trzeciego pasa, mimo że prognozy wskazują na szybko rosnący ruch. Czy to decyzja, która już wkrótce sparaliżuje ruch na jednej z najważniejszych tras w regionie? Sprawdzamy, dlaczego resort nie posłuchał zaleceń ekspertów i jakie będą konsekwencje tej decyzji dla kierowców. -
Chcesz mieć nowego Seata Ibizę? Ta cena w Polsce może cię pozytywnie zaskoczyć
-
Kobiety w sporcie motorowym – za kierownicą Mazdy MX-5
-
Tysiące kierowców ignoruje zakazy. Policja ujawnia szokującą skalę problemu!
-
Ta kwota cię zszokuje: oto jak ubezpieczyciele oszczędzają na twoim wypadku samochodowym
Zostaw komentarz: