Shell Eco-Marathon w Rotterdamie
Pokonanie trasy z Rotterdamu do Moskwy na jednym litrze paliwa – niemożliwe? Niekoniecznie. Co roku podczas konkursu Shell Eco-Marathon Europe studenci z całej Europy biją kolejne rekordy wydajności zużycia paliwa.
W zaprojektowanych i zbudowanych przez siebie pojazdach wykorzystują zarówno konwencjonalne źródła energii, takie jak benzyna, olej napędowy, etanol i GTL, jak i alternatywne, m.in. wodór i prąd. W 2012 roku ulice holenderskiego miasta Rotterdam zmieniły się w tor wyścigowy, a zmagania obserwowało ponad 40.000 osób.
Tegoroczna, 29. edycja konkursu ponownie odbędzie się w Rotterdamie. W dniach 15 – 19 maja ponad 3000 studentów z 24 krajów podzielonych na 224 zespoły będzie rywalizowało w dwóch kategoriach: futurystycznej Prototype i konwencjonalnej UrbanConcept.
fot. Shell |
Zeszłoroczne zawody pokazały, jak nowa technologia może działać w sercu prawdziwego miasta. Uliczny tor, a na nim pięć ostrych 90-stopniowych zakrętów, zmusił uczestników rajdu do wykazania się dużą zręcznością i umiejętnością jazdy. Wyścig organizowany w sercu metropolii stanowił także nowe wyzwanie dla samych pojazdów, przyzwyczajonych do warunków torowych. Zawodnicy bez trudu jednak dostosowali się do nowych, miejskich warunków, starannie się przygotowując, wdrażając nowe strategie i ustanawiając niespodziewane rekordy wydajności paliwa.
W 2013 roku Shell Eco-Marathon stawia na połączenie rozwiązań solarnych i elektrycznych. Zmiana ta odzwierciedla kierunek, w jakim rozwijać się będzie branża motoryzacyjna, stawiając na pojazdy elektryczne i stwarzając większą konkurencyjność w kategorii „Battery Electric”.
Polska reprezentacja na torze w Rotterdamie
W tegorocznej edycji Shell Eco-Marathon, Polskę reprezentować będą następujące zespoły:
Eco CarPG- Koło Naukowe „Mechanik” Politechniki Gdańskiej,
Mietek Team- Wydział Mechaniczny Politechniki Gdańskiej
Smart Power- Wydział Mechaniczno- Technologiczny Politechniki Śląskiej,
Iron Wariors- Wydział Mechaniczny Politechniki Łódzkiej,
Elvic Team- Wydział Mechaniczny Politechniki Lubelskiej,
Eco Zone 505- Koło Naukowe Inżynierii Materiałowej Politechniki Lubelskiej,
Green Arrow- Wydział Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej,
SIMR Team- Wydział Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej
SKAP- Studenckie koło Aerodynamiki Pojazdów, Wydział Mechaniczny Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej
Najnowsze
-
TEST Peugeot 508 SW PSE – Shooting Brake z akcentem Le Mans
Hybryda z napędem na cztery koła, będąca dziełem inżynierów Peugeot Sport Engineered. Ten opis dotyczy zarówno startującego w 2023 roku w Le Mans modelu 9×8 Hypercar, jak i trochę łatwiej dostępnego 508 PSE. Sprawdziłyśmy w naszym teście, co oferuje francuski shooting brake ze sportowym akcentem. 508 SW PSE to inaczej mówiąc, sportowa ingerencja we francuskie […] -
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
-
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
Zostaw komentarz: