Sezon na rowerzystów…
Maj to okres wzrostu liczby wypadków spowodowanych przez rowerzystów, który trwa aż do sierpnia. Tylko w ubiegłym roku podczas czterech wiosenno-letnich miesięcy odnotowano ponad 900 takich zdarzeń.
Ładna pogoda zachęca do wycieczek rowerowych, ale ta forma aktywności może stanowić wzrost zagrożenia dla rowerzystów. W całym ubiegłym roku rowerzyści uczestniczyli w ponad 4 tysiącach wypadków, w których zginęło 389 osób, a 4 306 zostało rannych.* Najczęściej ofiarami byli sami rowerzyści. W obliczu kolizji lub wypadku z udziałem samochodu, rowerzyści są nieporównywalnie
fot. Renault
|
bardziej narażeni na ryzyko odniesienia poważnych obrażeń, dlatego powinni zachować szczególną ostrożność. Tej jednak często im brakuje, ponieważ w dużej mierze to sami rowerzyści są sprawcami wypadków. W ubiegłym roku spowodowali ich aż 1 770, z czego aż blisko 1 500 w obszarze zabudowanym!* Najczęstsze przyczyny to: nieprzestrzeganie pierwszeństwa przejazdu, nieprawidłowo wykonany manewr skrętu oraz nieprawidłowe przejeżdżanie przejść dla pieszych.
– Rowerzyści często zapominają o podstawowych zasadach, np. o takiej, że na rowerze mogą przejeżdżać tylko przez przejścia oznakowane ikoną roweru na sygnalizatorze – mówią trenerzy Szkoły Jazdy Renault. – Jeśli takiego znaku nie ma, rowerzysta ma bezwzględny obowiązek zejścia z roweru i przeprowadzenia go na drugą stronę jezdni.
Aby uniknąć niebezpiecznych sytuacji, minimalizując ryzyko kolizji oraz wypadków z udziałem rowerzystów i kierowców, warto pamiętać o podstawowych zasadach obowiązujących obie grupy uczestników ruchu drogowego.
Jeśli jesteś kierowcą samochodu, pamiętaj, że:
– rowerzysta jest pełnoprawnym uczestnikiem ruchu drogowego;
– rowerzysta jest znacznie bardziej narażony na poważne obrażenia nawet podczas niegroźnej kolizji;
– rowerzysta jadący po ścieżce rowerowej przecinającej jezdnię po której jadą samochody ma pierwszeństwo;
– widząc jadącego rowerzystę poza terenem zabudowanym, warto użyć krótkiego sygnału dźwiękowego, w celu ostrzeżenia przed nadjeżdżającym samochodem;
– minimalna odległość od roweru powinna wynosić 1 metr;
– zbliżając się do jadącego rowerzysty należy zwolnić, zachowując szczególną ostrożność.
Jeśli jesteś rowerzystą, pamiętaj, że:
– zawsze kiedy jest to możliwe należy korzystać ze ścieżek rowerowych;
– w przypadku braku drogi dla rowerów lub drogi dla rowerów i pieszych kierujący rowerem jednośladowym jest obowiązany korzystać z pobocza, a jeżeli nie jest to możliwe – z jezdni;
– rowerzysta w starciu z samochodem ma dużo mniejsze szanse na przeżycie;
– zabrania się przejeżdżania rowerem przez przejścia, które nie są do tego przeznaczone (sygnalizator z ikoną roweru) – przez takie przejścia rower należy przeprowadzać;
– zabrania się jazdy rowerem bez trzymania co najmniej jednej ręki na kierownicy oraz nóg na pedałach lub podnóżkach;
– kierujący rowerem poruszający się po drogach dla rowerów i pieszych jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym;
– manewr skręcania powinno się sygnalizować ręką.
* Żródło: www.policja.pl (Wypadki drogowe w Polsce w 2009 roku)
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
TEST Peugeot 508 SW PSE – Shooting Brake z akcentem Le Mans
Hybryda z napędem na cztery koła, będąca dziełem inżynierów Peugeot Sport Engineered. Ten opis dotyczy zarówno startującego w 2023 roku w Le Mans modelu 9×8 Hypercar, jak i trochę łatwiej dostępnego 508 PSE. Sprawdziłyśmy w naszym teście, co oferuje francuski shooting brake ze sportowym akcentem. 508 SW PSE to inaczej mówiąc, sportowa ingerencja we francuskie […] -
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
-
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
Komentarze:
Anonymous - 5 marca 2021
„… że na rowerze mogą przejeżdżać tylko przez przejścia oznakowane ikoną roweru na sygnalizatorze..” COOOOOO????? jakie k… mać przejścia?
Przejazdy dla rowerów to się nazywa gamonie.
Anonymous - 5 marca 2021
Akurat w tym wypadku państwo robi dobrze swoją robotę, czyli jak ktoś głupi to myśli za niego i dla jego dobra i nakłada ten przepis.
Anonymous - 5 marca 2021
Skutki Twojej beztroski ponosi jednak społeczeństwo. Zaniedbanie tak prostej czynności, jak zapięcie pasów, w skali całego kraju przynosi ogromne oszczędności: mniej obrażeń do leczenia za publiczne pieniądze, większa przeżywalność podatników.
Anonymous - 5 marca 2021
Dobra dobra, zmuszanie mnie do zapinania pasow lub jezdzenia w kasku to ograniczanie moich praw! Nie dbam o swoje bezpieczenstwo to moja sprawa, nikt nie powinien mi kazac!
Anonymous - 5 marca 2021
Dobra dobra, zmuszanie mnie do zapinania pasow lub jezdzenia w kasku to ograniczanie moich praw! Nie dbam o swoje bezpieczenstwo to moja sprawa, nikt nie powinien mi kazac!