
Seat ma już 70 lat. Marka, która zmotoryzowała Hiszpanię
9 maja 1950 roku narodził się Seat – firma, która zmotoryzowała Hiszpanię i uczyniła samochody osobowe powszechnie dostępnym środkiem transportu na Półwyspie Iberyjskim.
Seat jest jedyną firmą motoryzacyjną, która zarazem projektuje, produkuje i sprzedaje pojazdy w Hiszpanii. Jej działania przekładają się na 1% PKB kraju oraz 80% hiszpańskiego eksportu samochodów. To także krajowy lider inwestycji w badania i rozwój. Jako ważna część globalnej Grupy Volkswagen Seat opracowuje nowe produkty i rozwiązania z obszaru mobilności, które ułatwiają podróżującym codzienne życie.
Pierwsza fabryka Seata, zlokalizowana w Zona Franca w Barcelonie, rozpoczęła pracę w 1953 roku. Zakład produkował pięć egzemplarzy modelu Seat 1400 dziennie. Po 40 latach, w ciągu których z fabryki wyjechały takie kultowe pojazdy, jak Seat 600 czy Seat 127, firma zdecydowała się przenieść produkcję do nowoczesnego ośrodka w Martorell pod Barceloną. W zakład zainwestowano 244,5 mld peset (ok. 1,47 mld euro), a pierwszymi modelami, które zjechały z jego taśm, był Seat Ibiza drugiej generacji oraz premierowy Seat Cordoba. W 1993 roku fabryka wytwarzała ok. 1500 pojazdów dziennie. Obecnie Seat dysponuje trzema hiszpańskim centrami produkcyjnymi: w Barcelonie, w El Prat de Llobregat oraz w Martorell, gdzie produkowane są modele Ibiza, Arona i Leon. Codziennie powstaje nawet ok. 2300 aut.
Obecnie producent w ciągu 5 minut potrafi wytworzyć tyle samochodów, ile w ciągu jednego dnia w 1953 roku. W latach 50. potencjalni nabywcy musieli czekać na dostarczenie auta aż dwa lata, teraz od zamówienia spersonalizowanego samochodu do dostarczenia potrafi minąć jedynie 21 dni.
W Polsce marka pojawiła się na początku lat 90-tych i szybko zyskała popularność dzięki modelom Ibiza i Cordoba, występującym często w charakterystycznych żółtych barwach. Pozycja Seata na rynku polskim osłabła na początku nowego tysiąclecia, lecz trend uległ wyraźnemu odwróceniu wraz z zaprezentowaniem trzeciej generacji Leona i włączeniem marki w struktury Volkswagen Group Polska w 2013 roku.
Niektóre premiery wyznaczają punkty zwrotne w historii firmy, np. pierwszy model Seat 1400 z 1953 roku lub legendarny Seat 600, który został zaprezentowany w 1957 roku i wkrótce stał się w Hiszpanii symbolem wolności i nieograniczonej mobilności. W roku 1984 roku na rynek trafił kultowy Seat Ibiza, natomiast w 1999 roku do produkcji wszedł Seat Leon, który okazał się największym bestsellerem producenta. W 2016 roku firma rozszerzyła swoją ofertę o segment SUV-ów, wprowadzając modele Arona, Ateca i Tarraco. W 2019 roku świat poznał Seata Mii electric – pierwszy całkowicie elektryczny samochód marki.
W ostatnich latach Seat podjął daleko idące kroki, aby stać się dostawcą nie tylko samochodów osobowych, ale innowacyjnych rozwiązań z obszaru mobilności. Nowe przedsięwzięcia Seata wpisują się w najważniejszy trend przyszłości, jakim jest zrównoważona ekonomia współdzielenia.
W 2019 roku firma stworzyła Seat:Code – centrum rozwoju technologii cyfrowej. Laboratorium kontynuuje cyfrową transformację i dąży do zwiększenia wydajności dzięki digitalizacji procesów produkcyjnych. Ponadto wspiera opracowywanie nowych rozwiązań dotyczących mikromobilności, łączności z siecią i digitalizacji samochodów.
W 2020 roku firma zainauguruje również centrum kulturalne Casa Seat, zlokalizowane w samym sercu Barcelony. Przestrzeń powstała z okazji 70. rocznicy założenia przedsiębiorstwa i ma stać się miejscem spotkań wizjonerów i twórców oraz organizacji wydarzeń kulturalnych.
Najnowsze
-
Dlaczego Volkswagen Transporter jest najlepszym wyborem dla firm kurierskich i logistycznych?
Pośród wielu dostępnych na rynku modeli aut dostawczych Volkswagen Transporter wyróżnia się jako lider w swojej klasie, oferując nieprzeciętne możliwości dostosowane do potrzeb firm działających w sektorze logistycznym. Precyzja wykonania w połączeniu z przemyślanymi rozwiązaniami funkcjonalnymi sprawia, że model ten cieszy się niesłabnącą popularnością wśród przedsiębiorców poszukujących optymalnego pojazdu dla swojej floty. Wysokie standardy jakości idące w parze z ekonomiczną eksploatacją stanowią fundament sukcesu tego modelu na wymagającym rynku pojazdów użytkowych. -
Proste sposoby na zaparowane szyby w aucie. Nie sięgaj po gąbkę ani nie włączaj klimy
-
Prosty sposób na szybsze rozgrzanie kabiny samochodu. Trzeba wcisnąć jeden przycisk
-
TEST Jaguar F-Pace SVR 1988 Edition – TEST -prawdziwi sportowcy jeszcze istnieją
-
Wyniki rankingu najwyżej wycenianych firm motoryzacyjnych na świecie – sprawdź, czy dobrze zgadujesz
Zostaw komentarz: