Samochody opancerzone Eagle

W działaniach wojskowych dużą rolę odgrywa rozpoznanie. Przyrzyjmy się jak do tego celu został zmodyfikowany popularny HMMWV, na którego podwoziu zbudowano samochody  Eagle I, II i III.

 

Fot. Producent

W roku 1995 ze względu na potrzeby posiadania pojazdu rozpoznawczego opracowany został pojazd Eagle I. Pojazd zbudowano wykorzystując podwozie samochodu HMMWV. Jeszcze w tym samy roku fabryka osiągnęła zdolność produkcyjną na poziomie 4 sztuki na miesiąc. W roku 1997 przystąpiono do modernizacji tego pojazdu, która podyktowana była dysonansem między rosnącymi potrzebami w zakresie wyposażenia, a możliwościami podwozia standartowego HMMWV (chodziło głownie o zbyt małą ładowność). Dlatego sięgnięto po podwozie HMMWV określane jako ECU (Enhanced Capacity Vehicle), które charakteryzuje większa o 1000 kg ładowność oraz wzmocniony o 40 KM silnik w stosunku do standardowego Hummera. W efekcie powstał Eagle II.

Nowe, bogatsze wyposażenie rozpoznawcze było efektem przeznaczenia wozów do rozpoznania artyleryjskiego i współpracy z haubicami 155 mm M109. W ten sposób zbudowano kolejna wersję Eagle III. Jego wyposażenie obejmowało system obserwacyjny STN ATLAS, posiadający możliwość obserwacji w dzień na odległość 10 km przy pomocy video kamery oraz w warunkach nocnych na odległości 7 km przy pomocy kamery termowizyjnej, oprócz tego wyposażenie obejmowało dalmierz laserowy. Kolejny nowym elementem był system nawigacji niezbędny dla właściwego rozpoznania artyleryjskiego – TALLIN HONEYWELL. Praktycznym elementem wyposażenia okazała się być wyciągarka o sile uciągu 5400 kg. Nowy Eagle III w pełnej masie bojowej ważył 5800 kg co wskazywało na pełne wykorzystanie zapasu ładowności podwozia. Załogę samochodu stanowi czterech żołnierzy. Dowódca i kierowca mają swoje miejsca z przodu za silnikiem. Fotele pozostałych żołnierzy znajdują się z tyłu. Każdy żołnierz dysponuje własnymi drzwiami. Ze względu na ograniczoną ładowność zewnętrzne płyty wykonane są z aluminium do nich od wewnętrznej strony przytwierdza się kompozytowe panele ochronne. Wszystkie okna zawierają kuloodporne szyby. Pojazd jest odporny na strzały z broni kalibru 5,56…7,62 mm z odległości ponad 30 m. Zastosowany silnik to GM 6,5 L NA – jednostka ośmiocylindrowa o zapłonie

samoczynnym. Silnik rozwija moc 117 kW przy prędkości obrotowej 3400 obr/min oraz moment 393 Nm przy 1700 obr/min. Z silnikiem współpracuje automatyczna skrzynia biegów Hydra-Matic 4 L 80 E oraz dwustopniowy reduktor. Pojazd ma stały napęd na wszystkie koła.

Maksymalna prędkość jazdy do przodu wynosi 125 km/h. Obecnie pojazd jest wykorzystywany przez wojska Danii (36 sztuk) oraz Szwajcarii (154 Eagle I, 175 Eagle II oraz 120 Eagle III).

Charakterystyka techniczna Eagle III

Masa własna

5100 kg

Ładowność

700 kg

Długość

4900 mm

Szerokość

2280 mm

Wysokość

2600 mm

Prześwit

400 mm

Max. Prędkość

120 km/h

Zasięg

400 km

Max. Wzniesienie

60 %

Max. Pochylenie boczne

40%

Średnica zawracania

15 m.

Silnik

Wysokoprężny General Motors 190 KM

Zawieszenie

Niezależne

Hamulce

Tarczowe

 

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze