
Samochody elektryczne i hybrydowe – naładujesz je w garażu
Samochody elektryczne i hybrydowe już wkrótce powinny stać się bardziej widoczne na naszych drogach. Decydując się na zakup takiego auta nie jesteśmy skazani, jak w przypadku samochodów spalinowych, na korzystanie z publicznych stacji, gdyż producenci oferują już prywatne stacje ładowania, które można zainstalować we własnym garażu.
Rodzaje samochodów elektrycznych
Na rynku dostępnych jest kilka rodzajów samochodów elektrycznych. Oprócz tych w pełni elektrycznych mamy też samochody mikrohybrydowe, samochody zasilane napędem typu mild oraz pojazdy z pełnym napędem hybrydowym. Ponadto do wyboru są jeszcze samochody hybrydowe typu plug-in, których akumulatory można doładowywać z domowego gniazda elektrycznego. Te oraz pojazdy w pełni elektryczne zużywają największą ilość energii. Układ hybrydowy typu plug-in jest wyposażony w mały silnik spalinowy z generatorem zapewniającym doładowywanie akumulatorów (tzw. range extender), zwiększając w ten sposób zasięg pojazdu. Samochody w pełni elektryczne nie posiadają silnika spalinowego.
Unia promuje elektryczne samochody
Unia Europejska chce ograniczyć zużycie ropy naftowej w transporcie na rzecz paliw alternatywnych: LPG, LNG, CNG i energii elektrycznej. W ramach pakietu: „Czysta energia dla transportu”, Unia planuje rozwijać infrastrukturę dla samochodów elektrycznych, czego efektem ma być powstanie w Europie sieci punktów do ładowania aut elektrycznych. Te działania nie ominą Polski, ponieważ zgodnie z założeniami pakietu, w ciągu najbliższych 5 lat nasz kraj powinien posiadać 46 tys. punktów ładujących, a póki co, według danych ośrodka analitycznego ThinkTank zawartych w raporcie „Przyszłość miast”, mamy ich około 250.
Ładowanie w domu
Producenci jednak wychodzą naprzeciw oczekiwaniom klientów i oferują stacje ładowania, które można zainstalować we własnym garażu. Szybkość i czas ładowania samochodu zależą od różnych czynników, np. od stanu naładowania akumulatora oraz rodzaju połączenia z punktem ładowania. Przy połączeniu jednofazowym do standardowego gniazda sieciowego 16A/230V (3,7 kW), samochód będzie się ładował nawet 11 godzin. Użycie złącza trójfazowego 32A/400V znacznie skraca ten czas. Rozsądnym krokiem jest dostosowanie mocy domowej stacji ładowania do pojemności akumulatora samochodu. Największą elastyczność zapewni domowa stacja ładowania o mocy np. 22 kW, którą można zainstalować np.
w garażu. Taka stacja umożliwia ładowanie wszystkich rodzajów samochodów elektrycznych, niezależnie od tego czy pojazd jest wyposażony w ładowarkę 3,7, 7,4, 11 lub 22 kW. Co ciekawe niektóre modele takich stacji wyposażone są w bezprzewodowe połączenie z internetem, co daje możliwość włączenia lub wyłączenia ładowania samochodu za pomocą aplikacji na smartfonie czy tablecie.
Najnowsze
-
Wąskie gardło na S1! Dlaczego Ministerstwo Infrastruktury rezygnuje z trzeciego pasa?
Czy ekspresówka S1 na Górnym Śląsku stanie się kolejnym wąskim gardłem polskich dróg? Ministerstwo Infrastruktury zdecydowało się na przebudowę trasy bez dodania trzeciego pasa, mimo że prognozy wskazują na szybko rosnący ruch. Czy to decyzja, która już wkrótce sparaliżuje ruch na jednej z najważniejszych tras w regionie? Sprawdzamy, dlaczego resort nie posłuchał zaleceń ekspertów i jakie będą konsekwencje tej decyzji dla kierowców. -
Chcesz mieć nowego Seata Ibizę? Ta cena w Polsce może cię pozytywnie zaskoczyć
-
Kobiety w sporcie motorowym – za kierownicą Mazdy MX-5
-
Tysiące kierowców ignoruje zakazy. Policja ujawnia szokującą skalę problemu!
-
Ta kwota cię zszokuje: oto jak ubezpieczyciele oszczędzają na twoim wypadku samochodowym
Zostaw komentarz: