Koniec przywileju dla właścicieli aut elektrycznych. Życie za szybko go zweryfikowało
Różne są sposoby zachęcania kierowców do przesiadki na samochody elektryczne, a jednym z nich jest możliwość korzystania z buspasów. Okazuje się, że nie wszędzie ten pomysł się sprawdza, ponieważ elektryków zrobiło się zbyt dużo. Władze zdecydowały więc o likwidacji tego przywileju.
Najważniejszym motorem napędowym sprzedaży samochodów elektrycznych są dopłaty do nich, czego dowodzą najlepiej spadki zainteresowania nimi, po tym jak kraje takie jak Niemcy czy Norwegia, z dopłat zrezygnowały. Popularną zachętą jest też możliwość korzystania z buspasów (a więc omijanie korków) oraz darmowe parkowanie w centrum. Z tymi przywilejami niestety też trzeba będzie się pożegnać.
Samochody elektryczne nie pojadą już buspasami
Zniesienie możliwości korzystania z buspasów przez kierowców elektryków wprowadziło właśnie Oslo. Władze stolicy Norwegii stwierdziły, że przez duże zainteresowanie autami na prąd (ponieważ dzięki systemom dopłat oraz wysokim podatkom, były tańsze od pojazdów spalinowych), jest ich na drogach zbyt wiele i powodują poważne utrudnienia w kursowaniu komunikacji miejskiej.
Problemem jest także planowana od 1 lipca przebudowa tuneli Hammersborg oraz Vaterlands, która wymusza zamknięcie obwodnicy Oslo (Ring 1). To spowoduje wzmożony ruch w samym mieście, więc tym ważniejsze jest, aby komunikacja miejska mogła kursować bez opóźnień. Jak wyjaśnia Halvard Gavelstad z Norweskiego Zarządu Dróg Publicznych, cytowany przez serwis wataha.no:
Samochody elektryczne mogły poruszać się po pasach transportu publicznego. Ta zaleta została obecnie usunięta ze względu na dostępność autobusów. Odsetek samochodów elektrycznych na pasach transportu publicznego w godzinach szczytu jest obecnie tak duży, że autobusy są znacznie opóźnione.
Rowerzysta jedzie ścieżką – musi przepuścić pieszego, gdy wchodzi na pasy?
Płynność ruchu jest także powodem zakazu korzystania z buspasów przez auta elektryczne na drogach gminnych.
Norweskie władze nie wykluczają powrotu elektryków na buspasy, kiedy już zakończą się utrudnienia związane z modernizacją obwodnicy Oslo. Trzeba jednak pamiętać, że prace potrwają trzy lata, a w tym czasie samochodów elektrycznych przybędzie na drogach.
Jak długo auta elektryczne mogą jeździć buspasami?
W Polsce mamy obecnie ponad 56 tys. samochodów elektrycznych, więc korkowanie buspasów nam nie grozi. Mimo to przywilejem omijania korków ich właściciele nie nacieszą się zbyt długo. Zgodnie z zapisami ustawy o elektromobilności, elektryki mogą korzystać z buspasów tylko do końca 2025 roku. Rządzący mogą co prawda wprowadzić nowelizację, wydłużającą obowiązywanie tego przywileju, ale obecnie nikt o tym nie wspomina.
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
Nowa Toyota Land Cruiser. Ewolucja ikony samochodów terenowych
• Nowa Toyota Land Cruiser to wciąż niezawodny i trwały prawdziwy samochód terenowy • Stylistyka, która nawiązuje do legendarnych poprzedników • Zupełnie nowa konstrukcja ramowa na platformie GA-F o zwiększonej sztywności, lepszych właściwościach jezdnych oraz pewniejszym prowadzeniu na drodze i w terenie • Pierwszy Land Cruiser z elektrycznym wspomaganiem kierownicy oraz systemem rozłączania przedniego stabilizatora • Udoskonalony silnik 2,8 l i nowa skrzynia automatyczna o ośmiu przełożeniach • Land Cruiser z układem mild hybrid 48V dołączy do gamy pod koniec 2025 r. -
Nowa Škoda Elroq już w polskim cenniku i konfiguratorze
-
MOTORYZACYJNE MUZEA NA TRASACH SLOW ROAD
-
Elektryczny SUV Cadillac Vistiq wjedzie do salonów w 2025 roku
-
Alfa Romeo Junior jednym z finalistów konkursu „Car of the Year”
Komentarze: