Samochód, w którym nic nie słychać? To może być Mercedes EQC 400 4MATIC, ale nie musi…
Samochody elektryczne są ciche, to wiedzą wszyscy. Mercedes twierdzi, że w porównaniu z innymi elektrykami w kabinie EQC 400 4MATIC jest wyjątkowo cicho. Dzięki temu może on służyć jako idealny pojazd demonstracyjny dla rozwiązań technicznych jutra.
Kolejne generacje modeli Mercedes-Benz EQ mają oferować swoim użytkownikom „wielozmysłowe” doświadczenie – z możliwością wyboru krajobrazu akustycznego i intuicyjnymi w odbiorze sygnałami dźwiękowymi. Mercedes-Benz samodzielnie tworzy oprogramowanie potrzebne do realizacji tej wizji.
Bez bulgotu silnika V8, bez klekotu jednostki wysokoprężnej oraz świstu turbosprężarki – auta elektryczne z natury są ciche. Przyszłe generacje modeli Mercedes-Benz EQ na życzenie zaoferują jednak wielozmysłowe doświadczenie: eksperci Mercedes-Benz ds. dźwięku pracują już nad tym, aby przesiadka z samochodu spalinowego do elektrycznego była odpowiednio słyszalna.
Nad tym, aby samochód był bardziej komfortowy i cichy, pracuje ok. 250 inżynierów; o jakość dźwięku dba ok. 10 inżynierów i projektantów dźwięku.
Test odsłuchu demonstracyjnej wersji EQC wskazuje, czym dokładnie zajmują się specjaliści: szereg dostępnych krajobrazów akustycznych pozwoli na dobór indywidualnej konfiguracji brzmienia pojazdu. Pejzaże dźwiękowe będzie można wybierać – a także wyłączać – poprzez menu systemu MBUX, za pośrednictwem centralnego ekranu. W przyszłości możliwe mają być również bezprzewodowe aktualizacje nowej funkcji.
Przeczytaj też: Mercedes EQ – wkrótce nowe modele elektryczne EQE, EQS i EQA. Jakie będą?
Nieodłączną część poszczególnych krajobrazów akustycznych stanowi dźwięk emitowany podczas jazdy, odtwarzany przez zamontowane w kabinie głośniki. dźwięk zależy od kilkunastu parametrów, takich jak pozycja pedału gazu, prędkość auta czy rekuperacja. Na brzmienie samochodu wpływa również wybór programu jazdy. Przykład: w trybie Sport wydawane dźwięki staną się bardziej „dynamiczne”. Do generowania odgłosów nowa technologia wykorzysta inteligentne algorytmy projektowania dźwięku w czasie rzeczywistym; będą one pochodzić ze wzmacniacza systemu nagłośnienia przestrzennego Burmester.
Kompleksowa koncepcja dźwięku obejmuje również odgłosy, które przekazują kierowcy informacje zwrotne – na przykład sygnał emitowany przy odblokowaniu lub blokowaniu zamków. Również podłączeniu przewodu do gniazda ładowania ma towarzyszyć intuicyjny w odbiorze komunikat akustyczny, w tym przypadku rozlegający się na zewnątrz auta. Kierowca może np. otrzymać sygnał dźwiękowy mówiący o tym, że ładowanie przebiegło pomyślnie albo wskazujący stan naładowania akumulatora.
Do odtwarzania sygnałów poza samochodem Mercedes-Benz korzysta z umieszczonych w zderzakach głośników akustycznego systemu ostrzegania o pojeździe (AVAS – Acoustic Vehicle Alert System). System ten jest obowiązkowy dla nowych aut na prąd homologowanych od 1 lipca 2019 roku. W Europie AVAS musi działać do prędkości 20 km/h. Podczas powolnej jazdy emituje on dźwięk, dzięki któremu piesi są świadomi zbliżającego się pojazdu elektrycznego.
Algorytmy i odgłosy służące jako materiały do projektowania dźwięku powstają bezpośrednio w Mercedes-Benz. Oprócz fizyków w skład interdyscyplinarnego zespołu odpowiedzialnego za nową technologię wchodzą projektanci dźwięku, projektanci mediów oraz mechatronicy. Wspólnie pracują oni nad stworzeniem emocjonującego brzmienia przyszłych modeli Mercedes-Benz EQ w laboratorium akustycznym, które jest specjalnie chronione przed zewnętrznymi hałasami i wibracjami. Testy odsłuchowe odbywają się podczas jazd testowych pojazdami demonstracyjnymi, realizowanych między innymi na terenie nowego Centrum Testowo-Technicznego (TTC) w Immendingen.
Aby wygenerowane dźwięki były w stanie „wciągnąć”, odpowiednio zaangażować kierowcę, specjaliści korzystają nie tylko z kompozycji muzycznych i strojenia, ale także z różnicowania dynamiki pejzażu dźwiękowego z wykorzystaniem wielu wymiarów dźwięku. W efekcie ma powstać kompleksowe, wielozmysłowe doświadczenie, które ma stanowić element interakcji z całym samochodem. Doświadczenie to stanowi kontrast pomiędzy komfortową ciszą a precyzyjną informacją zwrotną, połączoną z emocjonującym wyglądem.
Przeczytaj też: Mercedes-Benz EQC 4×4² – elektryczny monster truck o mocy 402 KM
Najnowsze
-
Europejska premiera BYD Sealion 7
BYD Sealion 7 to siódmy w pełni elektryczny samochód wprowadzony przez chińską markę na europejski rynek. Jest to też czwarty model z serii ,,Ocean”, do której należy już Dolphin, Seal i Seal U. Pierwsze modele mają dotrzeć do klientów jeszcze w tym roku. -
Cupra Formentor VZ5 w edycjach specjalnych
-
Porsche Taycan 4 i Taycan GTS – nowe warianty w gamie elektrycznego modelu
-
Lamborghini Revuelto ,,Opera Unica” zaprezentowane
-
Mercedes-AMG pracuje nad pierwszym własnym SUV-em
Zostaw komentarz: