Samochód inspirowany kobietą – galeria

Czy auto może być kobiece? Czy design ma płeć? Krągłości, kobieca linia, podobno dla takiej sylwetki mężczyźni tracą rozum. Fryderyk Zyska, autor projektu samochodu inspirowanego ciałem kobiety, świadomie wybrał takie kształty.

Fryderyk Zyska
fot. Mazda

O projektach kobiet, które wymyśliły specjalną strefę dziecka, wazon samochodowy, odkurzacz czy wózek zakupowy pisałyśmy wcześniej tutaj. Dziś opiszemy pomysł laureata nagrody GRAND PRIX W KONKURSIE ZOOM-ZOOM  MAZDA DESIGN – Fryderyka Zyski.

Praca konkursowa: projekt samochodu inspirowanego ciałem kobiety.
Autorski opis pracy: Projekt dotyczy opracowania wyrazu wizualnego pojazdu, zasilanego energią elektryczną. Inspiracją jest ciało ludzkie/kobiece. Hasła definiujące projekt to: „Elektryczność” – ze względu na fakt, że jest to czynnik determinujący cały projekt – silniki elektryczne. „Dynamika” – zerwanie ze 
stereotypem nieekologicznego samochodu sportowego, oraz odczucie  „płynięcia nad szosą” w całkowicie nowy sposób. „Forma” – uzyskanie opływowej, aerodynamicznej, funkcjonalnej rzeźby. „Ekologia” – dzięki 
zoptymalizowanym powierzchniom zmniejsza się zużycie energii.  Kombinacja haseł stanowi o całości pojazdu.

Absolwent Wydziału Form Przemysłowych ASP z Krakowa, zdobył  swoim projektem  kobiecego modelu samochodu główną nagrodę w konkursie Zoom -Zoom Mazda Design. Zaprojektował samochód sportowy i dynamiczny. Jego auto  nazywa się E-motion – „E” od ekologii. Bo pojazd ten nie ma silnika spalinowego, lecz cztery elektryczne – po jednym w każdym kole – nie produkuje zatem zanieczyszczeń. A pełna nazwa „emotion” nawiązuje do tego, że kobieta, kształtem której jest inspirowane nadwozie jest pełna emocji, uczuć. Samochód Zyski zatem też, ekologię zaś tworzy forma. 

fot. Mazda
fot. Mazda

Auto wzorowane „mokrym podkoszulkiem”?
Młody projektant stworzył  samochód o niewielkich oporach powietrza, nie potrzebujący zbyt  dużej ilości energii, by się  poruszać. Emotion nie jest tylko  czystą kreacją, samochodem koncepcyjnym, jest to też projekt  jest  model użytkowego. Został zaprojektowany zgodnie ze wszystkimi  zasadami designu motoryzacyjnego. Profesor Piotr Bożyk, promotor Fryderyka Zyski, twierdzi jednak, że naprawdę chodzi tylko o urodę. Bo nie ma nic piękniejszego na świecie, niż ciało kobiety. Na czwartym roku studiów Zyska postanowił, że jego pracą dyplomową będzie auto wzorowane na kobiecej figurze. W tworzeniu projektu postanowił  wykorzystać efekt „mokrego podkoszulka” używając lycry, którą  opiął ściśle ciało modelki. Metodę wykorzystywania form  naturalnych w tworzeniu przedmiotów wymyślił i opracował Andrzej 
Pawłowski, malarz, fotograf, twórca Wydziału Form Przemysłowych  krakowskiej ASP. To on wpadł na genialny pomysł, by w sztuce  wykorzystać formy naturalnie ukształtowane. Radio w kształcie  jabłka, czajnik jak głowa ludzka, czy samochód-kobieta? Schemat  projektowania – bez względu na to, jaką formę wybiera twórca –  obowiązuje ten sam. Najpierw powstał szkic samochodu,  następnie jego bryła. Potem był najciekawszy etap. Projektant  musiał znaleźć modelkę, która by chciała… być samochodem. 
Najciekawsze i najbardziej wyraziste linie i krzywizny uwiecznione na  zdjęciach, zostały przeniesione ręcznie na szkice. Krótko  mówiąc, dostosował idealną figurę kobiety do swojej wizji auta. W  efekcie jej wdzięki powoli stawały się karoserią, auto  przybierało opływowe, ergonomiczne kształty.

fot. Mazda

Kobieta jako źródło inspiracji znalazła się w konkursie Mazdy nie tylko w samym projekcie samochodu, ale także jako wyraz damskich potrzeb. Pojawiły się projekty, które stworzyły kobiety z myślą o funkcjonalnych, sprzyjających im rozwiązaniach. Także mężczyźni projektowali dla kobiet, pod kątem ich oczekiwań.

Kobiety w designie motoryzacyjnym: 
– General Motors – Suzanne Vanderbilt
– grupa kobiet-projektantek:  Damsels of Design (Ruth Glennie, Marjorie Ford Polhman, Jeanette Linder, Peggy Sauer, Sandra Longyear i Suzanne Vanderbilt),
– BMW Z4 zaprojektowany przez kobiety: Juliane Blas odpowiadała za  nadwozie, Nadya Arnaout za wnętrze;
– Volvo YCC – stworzone przez kobiety; w sumie pracowało nad  projektem 14 pań.
– ZOOM-ZOOM Mazda Design wśrółd  480 prac 48 przygotowały panie. 

FRYDERYK ZYSKA – Absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, Wydziału Form Przemysłowych
Data urodzenia: 10.05.1983r.
Miejsce zamieszkania: Kraków
Zainteresowania: design, transportation design, architektura, nowe  technologie

Nagrodzeni w konkursie zostali również:
kategoria samochód:
Maciej Meroniuk za projekt Coleopter, samochodu z możliwością podziału na dwie mobilne części
Emil Czumałowski za projekt Mazda – Kisame 2, czyli „rekin-demon”
Mateusz Wowk za projekt pojazdu trójkołowego z napędem elektrycznym

kategoria element użytkowy do samochodu:
Michał Pilarczyk za pomysł inteligentnych lusterek
Tomasz Siemek za projekt roweru stworzonego z myślą o pojazdach typu coupe
Marcin Konicki za rozwiązanie MY WORLD 1, które łączy w sobie  funkcję kluczyka, telefonu komórkowego, GPS, odtwarzacz audio oraz  moduł pamięci indywidualnych ustawień samochodu.

Wyróżnienia (m.in.)
Miłosz Wróblewski za torbę w stylu Mazdy
Marta Stec za pracę: strefa dziecka

Na stronie http://www.mazdadesign.pl/wyniki.html znajdują się  wszystkie wyrożnione i zgłoszone prace.

Komentarze:

Anonymous - 5 marca 2021

Ooo wspaniały pojazd a jaki przystojny Pan Projektant

Odpowiedz

Anonymous - 5 marca 2021

Ooo wspaniały pojazd a jaki przystojny Pan Projektant

Odpowiedz
Pokaż więcej komentarzy
Pokaż Mniej komentarzy
Schowaj wszystkie

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze