Sąd podważa pomiary laserowym miernikiem prędkości!
Okazuje się, że nie tylko radar Iskra nieprecyzyjnie wskazuje prędkość mierzonego samochodu. Kolejny sąd zakwestionował działanie laserowego miernika prędkości LTI 20/20 TruCam.
W 2014 roku kierowca z Zamościa zakwestionował po raz pierwszy pomiar z laserowego radaru. Udowadniając swoją rację zwrócił uwagę na fakt, że „promieniowanie laserowe jest generowane w oddzielnym względem wizjera układzie optycznym, który znajduje się poniżej celownika”. To z kolei może doprowadzić do sytuacji, w której policjant obsługujący przyrząd może nie mieć świadomości, że namierza zupełnie inny pojazd, niż ten, na który wskazuje punkt celowniczy w wizjerze.
Podobne wnioski wykorzystał Sąd Rejonowy dla Krakowa-Podgórza w sprawie kierowcy, który poruszał się w terenie zabudowanym z prędkością 73 km/h – taką prędkość pokazał policyjny radar. Mężczyzna nie przyjął mandatu, a sprawa trafiła na wokandę.
Sędziowie uznali stanowisko kierowcy potwierdzając, że najnowszy radar zakupiony przez policję nie spełnia polskich przepisów dotyczących urządzeń do pomiaru prędkości. W uzasadnieniu wskazano na błędy pomiaru wynikające z szerokości wiązki laserowej, która wzrasta w miarę zwiększania się odległości od pojazdu. Poza tym urządzenie nie ma funkcji automatycznej identyfikacji pojazdu, którego prędkość została zmierzona.
Co więcej, zwrócono uwagę na to, że wg zaleceń producenta pomiar nie powinien być wykonywany w przypadku samochodów pokrytych lakierem metalizowanym. Może wystąpić zjawisko „poślizgu wiązki”, które może skutkować przekłamaniem pomiaru nawet o 50 km/h.
Nowe radary LTI 20/20 TruCam miały zastąpić przestarzałe urządzenia Iskra-1, produkcji rosyjskiej. Kierowcy wielokrotnie podważali pomiary wykonywane tymi urządzeniami. Iskry potrafiły pokazywać absurdalne wyniki pomiarów, nawet gdy samochód stał zaparkowany. Policjant dokonujący pomiaru prędkości nie miał pewności, którego z pojazdów dotyczy pomiar. Wszystko wskazuje na to, że zamiana urządzeń nie przyniosła większych zmian.
Przypominamy tylko, że zakup nowych radarów kosztował polskiego podatnika przeszło 14 mln zł.
Najnowsze
-
TEST Peugeot 508 SW PSE – Shooting Brake z akcentem Le Mans
Hybryda z napędem na cztery koła, będąca dziełem inżynierów Peugeot Sport Engineered. Ten opis dotyczy zarówno startującego w 2023 roku w Le Mans modelu 9×8 Hypercar, jak i trochę łatwiej dostępnego 508 PSE. Sprawdziłyśmy w naszym teście, co oferuje francuski shooting brake ze sportowym akcentem. 508 SW PSE to inaczej mówiąc, sportowa ingerencja we francuskie […] -
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
-
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
Zostaw komentarz: