Nie możesz ruszyć zimą z parkingu? Wciśnij ten przycisk i po problemie
Obecnie nawet w starszych samochodach znajdziemy sporo elektroniki, która ma za zadanie pomagać kierowcy. Niestety jej działanie przynosi czasem efekt odwrotny od zamierzonego. Są na to jednak sposoby.
Dlaczego samochód nie chce ruszyć na śliskim?
Każdy z nas był w takiej sytuacji – chcemy zimą ruszyć samochodem z parkingu albo wyjechać pod niewielki podjazd, a auto odmawia współpracy. Chociaż wciskamy gaz, silnik dusi się, koła nie chcą drgnąć lub odrobinę buksują i mruga jakaś kontrolka. Słowem, jesteśmy unieruchomieni. Dlaczego tak się dzieje?
Jak działa kontrola trakcji ASR/TCS?
Winę za takie zachowanie samochodu ponosi nic innego, jak kontrola trakcji, oznaczana jako ASR lub TCS. Jej zadaniem jest dbanie o to, żebyśmy optymalnie wykorzystywali dostępną trakcję. Jeśli będziemy gwałtownie ruszać na przykład na mokrej nawierzchni, łatwo przesadzić z ilością gazu i doprowadzić do buksowania kół. Zadaniem elektroniki jest sprawienie, żeby trafiało na nie tylko tyle momentu obrotowego, ile są w stanie przenieść.
Kontrola trakcji ma więc pomagać nam w jak najbardziej optymalnym ruszeniu. W mocniejszych samochodach pomoże także w utracie przyczepności już podczas jazdy. Widzieliście pewnie nie raz filmik z tylnonapędowym samochodem, którego właściciel chciał zaszpanować i nagle tył mu uciekł na prostej drodze. Z włączoną kontrolą trakcji nie powinno się to zdarzyć.
Atak zimy, widzisz solarkę? Przepuść ją i zachowaj odstęp
Działanie ASR/TCS zwykle polega na zmniejszaniu mocy generowanej przez silnik, aby zbyt dużo nie trafiło jej na koła. Niektóre systemy potrafią także przyhamowywać poszczególne koła.
Dlaczego kontrola trakcji może przeszkadzać zimą?
Problem z kontrolą trakcji w zimowych warunkach polega na tym, że czasami jest zbyt ślisko, aby ruszyć bez buksowania. Wtedy każde dodanie gazu może powodować interwencję ASR/TCS, który dławi silnik i może nawet doprowadzić do jego zgaśnięcia. W mniej ekstremalnych sytuacjach może pozwalać na ruszenie, ale na przykład nie pozwoli dodać na tyle gazu, żebyśmy mogli nabrać rozpędu by wjechać z zaśnieżonego parkingu lub pod ośnieżony podjazd.
Jak wyłączyć kontrolę trakcji ASR/TCS?
Producenci samochodów doskonale zdają sobie sprawę z tego problemu i pozwalają na dezaktywację kontroli trakcji. Najczęściej służy do tego przycisk z piktogramem ślizgającego się samochodu oraz napisem OFF.
Sposób dezaktywacji kontroli trakcji może różnić się, zależnie od modelu auta, więc najlepiej sprawdzić to w instrukcji obsługi. W niektórych autach wspomniany przycisk wpływa tylko na kontrolę trakcji, w innych także na kontrolę stabilności (ESP). Może być tak, że wciśnięcie przełącznik dezaktywuje jeden system, a przytrzymanie go wpływa na drugi.
Niektórzy producenci stosują na przykład skrót TCS to oznaczenia opisywanego systemu i takiego przycisku powinniśmy szukać. W nowoczesnych modelach coraz częściej możliwość taka ukrywana jest w ustawieniach pojazdu na centralnym ekranie. Dezaktywacja może być stała, albo tylko przy niewielkich prędkościach i kiedy już ruszymy, system się ponownie aktywuje.
Najnowsze
-
Europejska premiera BYD Sealion 7
BYD Sealion 7 to siódmy w pełni elektryczny samochód wprowadzony przez chińską markę na europejski rynek. Jest to też czwarty model z serii ,,Ocean”, do której należy już Dolphin, Seal i Seal U. Pierwsze modele mają dotrzeć do klientów jeszcze w tym roku. -
Cupra Formentor VZ5 w edycjach specjalnych
-
Porsche Taycan 4 i Taycan GTS – nowe warianty w gamie elektrycznego modelu
-
Lamborghini Revuelto ,,Opera Unica” zaprezentowane
-
Mercedes-AMG pracuje nad pierwszym własnym SUV-em
Zostaw komentarz: