Rozrząd – jak działa? Kiedy wymienić układ rozrządu?
Układ rozrządu to ważny element pojazdu, odpowiadający za prawidłowe funkcjonowanie silnika. Z czasem, lub przez złą eksploatację, rozrząd może sprawiać problemy, a niestety jego awarie nie są tanie w naprawie.
Rozrząd synchronizuje pracę zaworów z układem korbowo-tłokowym jednostki napędowej. Zawory dbają o prawidłowy przepływ mieszanki, mianowicie – zawory dolotowe odpowiadają za doprowadzenie powietrza do komory silnika, a zawory wylotowe odpowiadają za przetransportowanie spalin do układu wydechowego. W silnikach czterosuwowych ze względu na konstrukcję wyróżnia się trzy rodzaje rozrządu:
- OHV – rozrząd górnozaworowy popychaczowy,
- OHC – rozrząd górnozaworowy z wałkiem w głowicy,
- DOHC – rozrząd górnozaworowy z podwójnym wałkiem rozrządu w głowicy
Jak działa rozrząd?
W tradycyjnych silnikach tłokowych czterosuwowych zawory poruszane są przez wałek rozrządu, który ma tzw. krzywki. Dzięki nim ruch obrotowy zamieniany jest w ruch posuwisty, który przekazywany jest na zawory za pomocą popychaczy. Ruch wałka rozrządu jest zsynchronizowany z ruchem wału korbowego, dzięki napędowi rozrządu, który może być napędzany za pomocą kół zębatych, paska lub łańcucha. Obecnie do napędzania rozrządu używa się głównie łańcucha lub paska, a koła zębate już dawno wyszły z mody. Pomimo tego, że były niemal bezawaryjne, to ich zła kultura pracy oraz rozwój jednostek napędowych sprawił, że ten rodzaj napędu odszedł w zapomnienie.
Zerwanie paska rozrządu lub przeskok łańcucha – skutki
W takich sytuacjach dochodzi do zderzenia się tłoków z zaworami. Skutkować to może zgięciem zaworów, skrzywieniem wałka rozrządu, a nawet wybiciem dziury w tłoku. Dlatego znacznie lepiej jest zapobiegać takiej sytuacji i regularnie serwisować układ, niż później płacić za remont silnika.
Jak dbać o układ rozrządu?
Najważniejszą zasadą, aby mieć sprawny układ rozrządu jest przeprowadzanie profilaktycznych serwisów. Jeżeli chcemy zapobiec zerwaniu się paska lub przeskoczeniu łańcucha trzeba regularnie kontrolować ich stan i wymieniać. Dlatego ważne jest, że kiedy kupujemy samochód, którego historia serwisowania nie jest znana to pierwszą rzeczą jaką powinniśmy zlecić mechanikowi jest wymiana paska. Przy okazji zaleca się od razu wymianę rolki napinacza i pompy wodnej, jeśli jest ona napędzana przez pasek.
Niebezpieczne dla kondycji paska jest zaobserwowanie wycieku oleju w okolicy jego osłony. Olej, który może osiąść na nim doprowadzi do degradacji gumy, co będzie skutkować jego szybszym zużyciem i zerwaniem.
Co ile wymieniać rozrząd?
Trudno jednoznacznie określić, kiedy powinno się przeprowadzić wyminę rozrządu. Zależne to jest od producenta, ponieważ to on rekomenduje, jak długo wytrzyma rozrząd. Jednak zazwyczaj limit kilometrów w przypadku paska rozrządu wynosi od 80-100 tys. kilometrów, ale coraz częściej paski są w stanie wytrzymywać coraz dłużej. Ponadto oprócz patrzenia na licznik powinniśmy sugerować się jeszcze wiekiem paska – powinien być wymieniany maksymalnie co 5 lat. Oprócz tego na wymianę paska rozrządu powinniśmy zdecydować się, kiedy kupujemy samochód używany i nie wiemy, kiedy była przeprowadzona ostatnia wymiana oraz kiedy zauważymy jakieś uszkodzenia mechaniczne na pasku.
Natomiast łańcuch jest wytrzymalszy niż pasek rozrządu i jego limit kilometrów wynosi od 200-300 tys. W odróżnieniu od paska nie trzeba go okresowo wymieniać. Ale kiedy wystąpią następujące objawy – utrudniony rozruch, nierówna praca silnika, stukanie ustępujące po kilku sekundach, kiedy silnik nie jest rozgrzany, stuki dochodzące z okolic obudowy – to oznacza, że doszło do awarii rozrządu i należy go jak najszybciej wymienić.
Ile kosztuje wymiana rozrządu?
Cena za wymianę rozrządu zależy od wielu czynników m.in. rodzaju silnika, jego umiejscowienia czy rodzaju napędu. Jednak przeciętnie koszt za wymianę rozrządu powinien zmieścić się w granicach od 800 złotych do 1500 złotych. Ale nie jest to reguła wymiana może kosztować nas jeszcze więcej.
Układ rozrządu jest kluczowym elementem w samochodzie. Dlatego należy o nim pamiętać i regularnie go serwisować. Najważniejszą czynnością jest profilaktyka układu rozrządu, która pozwoli nam uniknąć kosztownych napraw związanych, np. z naprawą silnika, do której może dojść, kiedy pasek lub łańcuch rozrządu się zerwie. Dlatego nie zapominajmy o kontrolowaniu stanu paska lub łańcucha rozrządu. Najlepiej robić to co roku, np. podczas wymiany oleju silnikowego. Ewentualnie, jeśli coroczna kontrola wydaje nam się zbyt częsta to możemy obrać sobie częstotliwość co dwa lata. W ten sposób unikniemy kosztownych awarii i będziemy cieszyć się bezawaryjnym silnikiem.
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Zostaw komentarz: