Czy rowerzysta może jechać pod prąd? Tak, to podchwytliwe pytanie
Rowerzyści często podchodzą kreatywnie do sytuacji drogowych oraz przepisów ruchu drogowego. Czasem pojadą ulicą, czasem chodnikiem - zależnie od tego, jak im szybciej i wygodniej. A czy rowerzyści mogą jeździć pod prąd? To zależy.
Spis treści
- Kiedy rowerzysta może jechać pod prąd?
- Czym jest kontrapas dla rowerzystów?
- Jeśli rowerzysta jechał pod prąd, to jak ma zachować się na skrzyżowaniu?
Kiedy rowerzysta może jechać pod prąd?
Przepisy Kodeksu drogowego przewidują sporo paragrafów dotyczących rowerzystów, ale zwykle muszą stosować się stosować oni do takich samych zasad, jak kierowcy samochodów. Nie mogą więc na przykład jechać pod prąd. Mimo to niektórzy jeżdżą w ten sposób, głównie na ulicach jednokierunkowych w centrach miast, aby skrócić sobie w ten sposób drogę. To że zajmują niewiele miejsca i z łatwością wyminą się z jadącym z naprzeciwka autem, niczego nie zmienia.
Zmienia dopiero obecność kontrapasów, które sankcjonują inną organizację ruchu.
Czym jest kontrapas dla rowerzystów?
Rowerzyści mają obowiązek poruszania się drogami dla rowerów, ale jeśli żadnej nie ma w pobliżu, powinni zjechać na ulicę. Spotkać też można czasami pasy dla rowerów, czyli część jezdni wydzieloną z myślą tylko o ruchu rowerowym. Pas taki wydzielany jest niezależnie od organizacji ruchu samochodów.
W ten sposób docieramy do sedna. Możliwa jest sytuacja, w której na drodze jednokierunkowej, wyznaczono dwa kontrapasy dla rowerzystów. Siłą rzeczy jeden z nich będzie prowadził pod prąd, ale wtedy taka jazda jest dozwolona.
Znasz zasadę 5 minut? To tylko jedna z ważnych zasad prawidłowego korzystania z klimatyzacji
Zazwyczaj kontrapasy dla rowerzystów wyznacza się w centrach miast i na odcinkach z ograniczeniem prędkości do 30 km/h. Chodzi o to, żeby ułatwić życie rowerzystom, ale nie narazić ich na spotkanie z samochodem jadącym z większą prędkością i w przeciwnym kierunku.
Jeśli rowerzysta jechał pod prąd, to jak ma zachować się na skrzyżowaniu?
Jazda konrapasem, a więc pod prąd z perspektywy jezdni dla samochodów, może rodzić pewne problemy. Takie jak określenie pierwszeństwa na skrzyżowaniu.
Zawsze w sytuacjach zwątpienia, powinniśmy najpierw spojrzeć na znaki drogowe. Jeśli kontrapas jest kontynuowany, to powinien w odpowiedni sposób przecinać skrzyżowanie, pozwalając na jazdę wbrew znakom, którym muszą podporządkować się prowadzący pojazdy silnikowe.
Natomiast jeśli skrzyżowanie oznacza także koniec kontrapasa, rowerzysta musi dostosować się do umieszczonych znaków, a w razie ich braku zastosować zasady ogólne Prawa o ruchu drogowym.
Najnowsze
-
TEST Peugeot 508 SW PSE – Shooting Brake z akcentem Le Mans
Hybryda z napędem na cztery koła, będąca dziełem inżynierów Peugeot Sport Engineered. Ten opis dotyczy zarówno startującego w 2023 roku w Le Mans modelu 9×8 Hypercar, jak i trochę łatwiej dostępnego 508 PSE. Sprawdziłyśmy w naszym teście, co oferuje francuski shooting brake ze sportowym akcentem. 508 SW PSE to inaczej mówiąc, sportowa ingerencja we francuskie […] -
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
-
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
Zostaw komentarz: