
Rowerzyści na rondzie mają pierwszeństwo? Jeśli wjechał pierwszy, pozostałych także musisz przepuścić
Przejazd przez duże, skomplikowane rondo to zmora rowerzystów. Znajomość przepisów z pewnością daje im pewność, że rowerzyści na rondzie mają pierwszeństwo. Czasem.
Wydaje się, że dokładnie wiemy, jak powinni się zachować rowerzyści na rondzie. Stanowią przecież grupę szczególnie narażoną na niebezpieczeństwo na drodze. Mimo to niewiele się mówi i pisze na temat przepisów dotyczących jazdy rowerem na skrzyżowaniu o ruchu okrężnym. Tymczasem niektóre paragrafy Kodeksu drogowego odnoszące się do kierujących rowerami mogą być dla większości w samochodach sporym zaskoczeniem. Na przykład przepis o kolumnach rowerzystów oraz odniesienie go do poruszania się po rondach.
Jazda na rowerze obok siebie – można czy nie?
Przepisy dotyczące poruszania się pojedynczego rowerzysty po ulicy są dla większości proste i klarowne. Ale co kiedy jedziemy choćby we dwoje i chcemy w tym czasie rozmawiać? Czy można jechać rowerem obok siebie?
Przepisy od kilku lat pozwalają na taką jazdę, ale z zastrzeżeniem art. 33. par. 3a:
Dopuszcza się wyjątkowo jazdę po jezdni kierującego rowerem obok innego roweru lub motoroweru, jeżeli nie utrudnia to poruszania się innym uczestnikom ruchu albo w inny sposób nie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego.
Zgodnie z tym zapisem, rowerzyści mogą jechać obok siebie, ale jeśli na przykład dogania ich samochód, mają obowiązek jechać jeden za drugim. Przypominamy również, że zgodnie z zasadą ruchu prawostronnego, uczestnik ruchu ma obowiązek trzymać się możliwie blisko prawej krawędzi jezdni. Wspominamy o tym dlatego, że niektórzy rowerzyści są zdania, iż każdy uczestnik ruchu ma „prawo” do całej szerokości pasa, blokując w ten sposób przejazd innym.
Kolumna rowerzystów – przepisy
Kiedy razem jedzie grupka kilku rowerzystów, tym bardziej powinni oni pamiętać o powyższych zasadach i nie utrudniać ruchu innym pojazdów. Mogą oni jednak skorzystać z dodatkowych praw, jakie daje im poruszanie się w kolumnie rowerowej.
Kolumna rowerowa może:
- składać się z maksymalnie 15 pojazdów;
- jeśli jest więcej niż 15 rowerzystów, muszą utworzyć drugą kolumnę, a odległość między tymi kolumnami musi wynosić przynajmniej 200 metrów.
Zgodnie z przepisami kolumny nie wolno rozdzielać, więc kierowca samochodu, chcący wyprzedzić taką grupę rowerzystów, musi ją wyprzedzić w ramach jednego manewru.
Wcześniejsze przepisy określały również, że maksymalna odległość między rowerami w kolumnie nie może przekraczać 5 metrów, ale obecnie ten zapis został uchylony. Może to prowadzić do absurdalnych sytuacji, w których rozwleczona grupa rowerzystów, może być teoretycznie traktowana jako kolumna. Prawo nie wymaga żadnych oznaczeń początku i końca kolumny, więc osoby jadące zupełnie niezależnie, ale w stosunkowo niedużych odległościach, mogą być w teorii traktowane jako kolumna, choć faktycznie nią nie są.

Rowerzyści na rondzie i kolumna rowerzystów na rondzie
Zapis mówiący o tym, że kolumny rowerzystów (jak też i każdej innej) nie wolno rozdzielać, ma istotne konsekwencje podczas poruszania się po rondzie. Kiedy bowiem na rondo zaczyna wjeżdżać kolumna rowerzystów, kierujący znajdujący się już na obwiedni, nie ma przed nimi pierwszeństwa i nie może zmuszać części kolumny do zatrzymania się. Czy zatem rowerzyści na rondzie mogą bezrefleksyjnie wjeżdżać na skrzyżowanie o ruchu okrężnym?
Oczywiście, nie – z tego przywileju należy korzystać rozsądnie. Osoba prowadząca kolumnę nie powinna wychodzić z założenia, że jeśli tylko jej się uda wjechać na rondo, bez wymuszania pierwszeństwa na innych, to pozostali już mogą w świetle prawa zmusić pozostałe pojazdy do zatrzymania.
Pamiętajmy także o maksymalnej liczebności kolumny – jeśli grupa liczy więcej niż 15 rowerzystów, to składa się z przynajmniej dwóch kolumn, więc kolejne muszą poczekać na wolną drogę, aby wjechać na rondo.
Czego nie wolno na rowerze?
Zgodnie z art. 33 ust. 3 i 3a UPoRD kierującemu rowerem zabrania się:
- jazdy po jezdni obok innego uczestnika ruchu, jednak dopuszcza się wyjątkowo jazdę obok innego roweru lub motoroweru jeżeli nie utrudnia to poruszania się innym uczestnikom ruchu albo w inny sposób nie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego;
- jazdy bez trzymania co najmniej jednej ręki na kierownicy oraz nóg na pedałach lub podnóżkach;
- czepiania się pojazdów.
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
Autostrada A2 w chaosie! Kierowcy wściekli na gigantyczne utrudnienia. Kiedy koniec tej drogi przez mękę?
Od soboty autostrada A2 między Poznaniem a Świeckiem to dla niektórych farsa. Kierowcy muszą mierzyć się z koszmarem organizacji ruchu. Tymczasowe pasy, zakazy dla ciężarówek, ograniczenia prędkości do 50 km/h i brak pasa awaryjnego – to tylko część problemów. Dlaczego rozbudowa trzeciego pasa zamienia się w drogę przez mękę? Sprawdzamy zmiany i to czy da się przejechać bez nerwów. -
Amortyzatory to nie tylko wygoda! Oto groźne mity, które mogą skutkować śmiertelnym wypadkiem!
-
Volvo ES90 – 700 km zasięgu w elektryku dzięki polskim innowacjom! Co jeszcze stworzyli eksperci z Volvo Tech Hub w Krakowie?
-
Kto buduje polskie drogi? Firmy z UE i… Chin. Kto jeszcze zarabia miliardy i czy zdąży do 2030 roku?
-
Nowa Mazda6e – czy elektryk z duszą sportowego sedana podbije rynek?
Komentarze:
Marek - 31 października 2023
Dzięki naszej cudownej władzy, giną ludzie. Prawie każdemu pieszemu, ale i rowerzyście wydaje się, że zawsze ma pierwszeństwo i może w sposób gwałtowny bez konsekwencji wtargnąć na jezdnię. Giną ludzie, a prawidłowej i rzetelnej edukacji brak.