
Czy można zjeżdżać z ronda lewym pasem? Zła odpowiedź sporo kosztuje
Wśród kwestii które polaryzują kierowców, jednym z budzących największe emocje problemów, jest poruszanie się po rondach. Źródłem sporych kontrowersji jest między innymi to, czy można zjeżdżać z ronda lewym pasem.
Spis treści
- Jak poruszać się po rondach – przepisy
- Jaki pas należy zajmować na rondzie?
- Czy można zjechać z ronda lewym pasem?
Jak poruszać się po rondach – przepisy
Zacznijmy od kwestii podstawowych, czyli wyjaśnienia, czym w ogóle jest rondo. To skrzyżowanie, na którym ruch odbywa się wokół centralnej wyspy, w kierunku przeciwnym ruchowi wskazówek zegara. Kluczowy jest jednak nie kształt skrzyżowania, ale znak C-12 „skrzyżowanie o ruchu okrężnym”.
Kluczowe w zrozumieniu zasad jazdy po rondzie jest to, że chociaż ma wyjątkowy kształt, niczym od zwykłego skrzyżowania. Dlatego na przykład w przypadku braku znaku A-7, to pojazdy wjeżdżające na rondo mają pierwszeństwo, ponieważ kierujący znajdujący się już na obwiedni, mają ich po swojej prawej stronie i obowiązuje tu zasada prawej ręki, jak na każdym skrzyżowaniu równorzędnym.
Jaki pas należy zajmować na rondzie?
Wbrew temu, co sądzą niektórzy, jeśli rondo ma kilka pasów, to właściwie możemy zająć dowolny z nich (jeśli dodatkowe znaki nie stanowią inaczej). Nic więc nie stoi na przeszkodzie, aby na przykład objechać rondo dookoła pasem prawym.
Kierowca Skody tak wyhamował ciężarówkę, że aż poszedł dym i wpadła na barierki
Istnieją jednak zalecenia, co do prawidłowego poruszania się po rondach. Zgodnie z nimi, powinniśmy zająć pas prawy, jeśli zamierzamy zjechać pierwszym lub drugim zjazdem, lub pas lewy, jeśli chcemy skorzystać z trzeciego lub czwartego zjazdu. W ten sposób pasy wykorzystywane są optymalnie, a ruch płynniejszy.
Czy można zjechać z ronda lewym pasem?
Skoro napisaliśmy, że można zajmować dowolny pas na rondzie, to czy także można z dowolnego z niego zjeżdżać? Na przykład czy można zjechać z ronda lewym pasem?
Wbrew temu, co sądzi wielu kierowców, jest to dozwolone. Jeśli na rondzie znajdują się dwa pasy ruchu, to każdy ze zjazdów zazwyczaj również ma dwa pasy ruchu. Dopuszczalna jest więc sytuacja, w której z ronda zjeżdżają jednocześnie dwa pojazdy. Ten na pasie zewnętrznym zajmując prawy pas, a ten z pasa wewnętrznego lewy. Z takim manewrem wiąże się jednak pułapka.
Tak jak napisaliśmy wcześniej, przepisy nie zabraniają kierującemu poruszania się dookoła obwiedni ronda prawym pasem. Na podstawie zajętego pasa możemy wnioskować, gdzie pojedzie drugi kierujący, ale to tylko nasze domysły. Jeśli więc pojazd na prawym pasie nie zjeżdża w ten sam zjazd co my, musimy ustąpić mu pierwszeństwa. Przetniemy jego pas ruchu, przepisy w takiej sytuacji zawsze nakazują ustąpienie uczestnikowi ruchu znajdującemu się na pasie, na który chcemy wjechać.
Podsumowując, dopuszczalne jest opuszczenie ronda z lewego pasa, ale bywa to ryzykowne. Musimy najpierw upewnić się, że na prawym jest pusto, a na rondzie taka obserwacja jest utrudniona.
Najnowsze
-
Wąskie gardło na S1! Dlaczego Ministerstwo Infrastruktury rezygnuje z trzeciego pasa?
Czy ekspresówka S1 na Górnym Śląsku stanie się kolejnym wąskim gardłem polskich dróg? Ministerstwo Infrastruktury zdecydowało się na przebudowę trasy bez dodania trzeciego pasa, mimo że prognozy wskazują na szybko rosnący ruch. Czy to decyzja, która już wkrótce sparaliżuje ruch na jednej z najważniejszych tras w regionie? Sprawdzamy, dlaczego resort nie posłuchał zaleceń ekspertów i jakie będą konsekwencje tej decyzji dla kierowców. -
Chcesz mieć nowego Seata Ibizę? Ta cena w Polsce może cię pozytywnie zaskoczyć
-
Kobiety w sporcie motorowym – za kierownicą Mazdy MX-5
-
Tysiące kierowców ignoruje zakazy. Policja ujawnia szokującą skalę problemu!
-
Ta kwota cię zszokuje: oto jak ubezpieczyciele oszczędzają na twoim wypadku samochodowym
Zostaw komentarz: