Rekordowa liczba zawodniczek w Rajdzie Dakar 2019!
41. Rajd Dakar w tym roku zagości w Peru w dniach 7-17 stycznia. Jego trasa liczyć będzie ponad 5000 kilometrów, z czego 3000 to odcinki specjalne, a 70% to piasek i wydmy. Ta edycja rajdu może być, według ekspertów, najtrudniejszą w historii!
Do startu w rajdzie zgłosiło się 534 zawodników w 334 pojazdach. Na rywalizację zdecydowało się 135 debiutantów oraz 34 zawodników bez wsparcia serwisowego w ramach „Original by Motul”.
W rywalizacji udział weźmie także 17 kobiet i jest to rekord w historii rozgrywania Rajdu Dakar. Cztery zawodniczki są z Hiszpanii, po dwie z: Niemiec, Holandii, Czech i Peru, a po jednej reprezentantce mają kraje: Boliwia, Francja, Włochy, Paragwaj i Rosja. Prowadzić pojazdy w 41. Rajdzie Dakar będą:
MOTOCYKLE
KTM FACTORY RACING TEAM
Motocykl: KTM 450
Numer: 17
Urodzona: 11/12/1985
Narodowość: ESP
To od lat najlepsza i coraz wyżej klasyfikowana zawodniczka w historii rajdu, „Królowa Dakaru”. Jednak tegoroczny jej wynik jest wielką niewiadomą, ponieważ Laila z powodu przewlekłej choroby i osłabienia organizmu nie mogła wystarczająco przygotować się do startu. Wierzymy jednak, że królowa jest tylko jedna i będzie nią na mecie!
HT RALLY RAID HUSQVARNA RACING
Motocykl: HUSQVARNA FR 450 RALLY
Numer: 55
Urodzona: 03/06/1983
Narodowość: NDL
To już 7-my start tej zawodniczki w Rajdzie Dakar. Występowała z przerwami od 2006 roku, a gdy nie jechała na motocyklu, to i tak uczestniczyła w rajdzie, jako wsparcie w innych zespołach. Ubiegłoroczna edycja dowiodła jej determinacji i siły, bo wystartowała wtedy cięższym motocyklem, złamała nadgarstek, poturbowała kręgosłup, a i tak dojechała do mety!
NIFONTOVA 13 TEAM
Motocykl: HUSQVARNA 450RR
Numer: 56
Urodzona: 19/01/1979
Narodowość: RUS
W 2017 roku Anastasiya była pierwszą Rosjanką, która wystartowała i osiągnęła metę Rajdu Dakar. A teraz ma też szansę, by zostać pierwszą kobietą, która ukończyła ten rajd bez wsparcia serwisowego. Oprócz przygotowania fizycznego, zawodniczka poświęciła wiele czasu na techniczne szkolenia i przygotowanie motocykla do tego startu.
INDIGO RACING
Motocykl: HUSQVARNA FE 450
Numer: 57
Urodzona: 01/11/1988
Narodowość: CZE
W ubiegłej edycji rajdu Gabriela była pierwszą, czeską motocyklistką na trasie. Rajdu jednak nie ukończyła z powodu złamania obojczyka, choć walczyła jeszcze przez 80 kilometrów w tym stanie. W tym roku ma zamiar metę osiągnąć i znowu da z siebie wszystko!
PONT GRUP YAMAHA
Motocykl: YAMAHA WR 450 F
Numer: 98
Urodzona: 05/02/1988
Narodowość: ESP
To jej pierwszy start w Rajdzie Dakar i spełnienie marzeń. Sara też chce zostać pierwszą zawodniczką na mecie, która ukończyła Rajd Dakar bez wsparcia serwisowego. Od dziecka kocha motocykle, jak i razem z tatą je serwisuje.
SOCOPUR
Motocykl: KTM EXC F
Numer: 130
Urodzona: 28/03/1994
Narodowość: PER
Gianna to debiutantka w Rajdzie Dakar i pierwsza zawodniczka z Peru w jego historii. Na co dzień jest instruktorką w motocyklowej szkole enduro. Gdy w wieku 15 lat pokonała raka, stwierdziła, że nie ma rzeczy niemożliwych i wytrwale dąży do realizacji swoich marzeń!
QUADY
TEAM CAN AM MARTINEZ
Quad: CAN-AM RENEGADE 850
Numer: 274
Urodzona: 30/08/1991
Narodowośc: BOL
To trzecie podejście tej zawodniczki do Rajdu Dakar. Nie ukończyła edycji 2017, a w 2018 miała tak ciężki wypadek na trasie, że spędziła w szpitalu 3 miesiące. Nie poddaje się jednak i kolejny raz dąży do swojego celu.
SAMOCHODY
MITSUBISHI ECLIPSE CROSS-SODICARS RACING
Pilot: PABLO MORENO HUETE
Numer: 351
Samochód: MITSUBISHI ECLIPSE CROSS
Urodzona: 24/07/1991
Narodowość: ESP
To trzeci start w Dakarze tej zawodniczki, która z zawodu jest stomatologiem. Wcześniej plasowała się na 44 i 38 miejscu, a teraz marzy o wyniku w pierwszej 25-tce.
C.A.T. RACING YAMAHA
Pilotem Camelii Liparoti będzie Rosa Romero, wieloletnia partnerka Nani Romy.
Pilot: ROSA ROMERO FONT
Samochód: YAMAHA YXZ1000R
Numer: 371
Urodzona: 11/07/1973
Narodowość: ITA
To w 100% kobieca na Rajdzie Dakar i do tego bardzo doświadczona! Camelia ma za sobą 9 startów za kierownicą quada i motocykla, a dla motocyklistki Rosy to już 7-ma edycja. Tym razem zawodniczki pojadą różową Yamahą YXZ1000R, co stanowi dodatkowe wyzwanie!
DE 0 AL DAKAR
Pilot: ALONSO CARRILLO
Samochód: TOYOTA LANDCRUISER
Numer: 411
Urodzona: 10/04/1983
Narodowość: PER
W 2018 roku wystartowała w Rajdzie Dakar jako pierwsza zawodniczka z Peru, ale mety nie osiągnęła z powodu awarii samochodu. Wcześniej jeździła tu także w roli pilota. Na co dzień jest dziennikarką i prowadzi relacje ze startu pt. „Od 0 do Dakaru”.
ANDREA PATRICIA LAFARJA BITTAR
DK420 COMPETITION
Pilot: EUGENIO ARRIETA
Samochód: Toyota Tacoma
Numer: 426
Urodzona: 17/10/1972
Narodowość: PRY
Andrea dorastała z braćmi w rodzinie kochającej motoryzację i uwielbiała jeździć wszelkimi pojazdami. Teraz spełnia swoje największe marzenie i debiutuje w Rajdzie Dakar.
Kategoria SxS
Ta kategoria pojazdów na liście zgłoszeń Dakaru właściwie nie ma jeszcze swojej nazwy. Używane są nadal zamiennie trzy określenia – SxS (Side-by-Side), SSV (Side-by-Side Vehicle) oraz UTV (Utility Task Vehicle). Kategoria rozwija się w oszałamiającym tempie. Została stworzona, jako osobna klasa dopiero w 2017 roku, chociaż już znacznie wcześniej podobne pojazdy startowały w Dakarze. Kategoria UTV (w Polsce zwykle używa się tej właśnie nazwy) coraz częściej przyciąga kierowców i załogi startujące do tej pory innymi pojazdami. Na liście zgłoszeń znajdziemy w tym roku aż 33 załogi. W dwóch dotychczasowych edycjach niepokonani byli Brazylijczycy. Leandro Torres wygrał w roku 2017, a w styczniu 2018 triumfował Reinaldo Varela. W tym roku jednak kierowców z kraju samby czeka na pustyniach Peru niezmiernie trudne zadanie. Do klasy UTV przenieśli się dwaj zwycięzcy Dakaru w kategorii quadów – Ignacio Casale (2014 i 2018) oraz Siergiej Karjakin (2017), którzy będą chcieli zaliczyć udany debiut w nowym pojeździe, a spróbują im przeszkodzić dwaj byli motocykliści, którzy kończyli Dakar na podium – Gerard Farrés (trzeci w 2017) i Francisco „Chaleco” López (trzeci w 2010 i w 2013). W tej kategorii wystartują nastepujące zawodniczki:
RACING4CHARITY – TEAM FACE ALS
Pilot: ANDREA PETERHANSEL
Pojazd: CAN – AM MAVERICK X3
Numer: 385
Urodzona: 18/07/1985
Narodowość: DEU
To kolejna w pełni żeńska załoga, tym razem z Niemiec. Ciekawe połączenie debiutantki na Dakarze za kierownicą, wraz z bardzo doświadczoną zawodniczką w roli pilota (10 startów). Panie poznały się na treningu w Maroku i wtedy postanowiły razem wystartować. Andrea zajęła piąte miejsce za kierownicą Mitsubishi 15 lat temu, gdy jej mąż Stephane sięgnął po swe pierwsze zwycięstwo w kategorii samochodów.
MOTO RACING GROUP (MRG)
Pilot: Daniel Helenka
Pojazd: CAN-AM MAVERICK X3 XRS
Numer: 435
Urodzona: 22/10/1984
Narodowość: Czechy
Olga jeździ quadem od 15 lat i w ubiegłym roku została pierwszą kobietą z Czech, która Rajd Dakar ukończyła. Tym razem spróbuje swoich sił z pilotem w kategorii side-by-side. Odbyła kilka treningów, ale to będzie pierwszy start tym typem pojazdu.
W Peru swoje umiejętności zaprezentuje także 11 Polaków: 6 kierowców, 4 pilotów i jeden mechanik. W samochodach zobaczymy: Jakuba Przygońskiego, Macieja Martona z Aronem Domżałą i pilota Sebastiana Rozwadowskiego. Polskich motocyklistów reprezentować będą Maciej Giemza i Adam Tomiczek, a quadem pojedzie Kamil Wiśniewski.
Polskę reprezentować będzie w kategorii UTV dakarowy debiutant Maciej Domżała (ojciec Arona, zgłoszonego w Toyocie Hilux w klasie samochodów), a jego pilotem będzie doświadczony Rafał Marton (którego syn Maciej zasiądzie na prawym fotelu Arona). Polacy pojadą Polarisem. Z kolei Szymon Gospodarczyk, który w ubiegłej edycji zajął sensacyjne trzecie miejsce z Francuzem Claude’em Fournier, tym razem będzie pilotował Meksykanina Santiago Creela, znanego polskim kibicom z występów na torach w Porsche Supercup.
Dariusz Rodewald, będzie mechanikiem w załodze holenderskiej ciężarówki.
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Zostaw komentarz: