Rampy do odśnieżania ciężarówek powstają przy polskich drogach ekspresowych
Za właściwe przygotowanie pojazdu do drogi, w tym jego dokładne odśnieżenie, odpowiedzialny jest kierowca, ale wielu tego niestety nie robi, narażając innych użytkowników dróg na niebezpieczeństwo. Ciężkie tafle lodu, spadające z dachów ciężarówek, mogą powodować uszkodzenia innych pojazdów, a nawet doprowadzić do wypadku. Aby je usunąć, potrzebne są jednak specjalne rampy. Dlatego od 2021 r., w każdym postępowaniu przetargowym na dzierżawę Miejsca Obsługi Podróżnych GDDKiA uwzględniała zapisy dotyczące obligatoryjnego lub fakultatywnego stworzenia infrastruktury do odśnieżania pojazdów ciężarowych.
Choć aktualnie temperatury w większości kraju są powyżej zera, to już niebawem zima powróci, a wraz z nią mróz, opady śniegu i wszystkie związane z tym zagrożenia na drogach. Dlatego GDDKiA od kilku lat prowadzi rozmowy z branżą logistyczną i zarządcami MOP-ów na temat konieczności zapewnienia kierowcom ciężarówek infrastruktury do odśnieżania pojazdów. Obecnie ramp do odśnieżania nie posiadają bowiem nawet bazy przeładunkowe i centra logistyczne wyspecjalizowane w obsłudze pojazdów ciężarowych.
Lód z naczepy spadł na jadący samochód!
Od 2021 r., w wyniku wprowadzonych przez zapisów do postępowań przetargowych, infrastruktura do odśnieżania ciężarówek będzie musiała obligatoryjnie lub fakultatywnie (czyli w zależności od zgłoszonych przez GDDKiA potrzeb) powstać na MOP kat. II i III.
Obowiązek budowy platform do odśnieżania
W trwających obecnie postępowaniach przetargowych, obowiązek wybudowania infrastruktury do odśnieżania pojazdów ciężarowych dotyczy:
- S3 MOP Racula Zachód,
- S5 MOP Gruczno Wschód,
- S5 MOP Gruczno Zachód,
- S7 MOP Widoma Wschód,
- S7 MOP Widoma Zachód,
- S7 MOP Lubień,
- S7 MOP Krzeczów,
- A1 MOP Kargał Las,
- A1 MOP Wola Krzysztoporska,
- A1 MOP Siomki,
- A1 MOP Danielów.
Infrastruktura ma być gotowa w ciągu 12 miesięcy od dnia przekazania terenu dzierżawcy.
Spadający lód z ciężarówki ranił jadącą autem kobietę
Po zakończeniu trwającej obecnie rozbudowy węzła sanitarnego na A1 MOP Mszana Południe, obligatoryjna budowa ramp do odśnieżania zostanie również uwzględniona w postępowaniu przetargowym na dzierżawę tego obiektu. Najpóźniej w październiku br., platformy powstaną też na A1 MOP Woźniki Wschód i Woźniki Zachód, na które zakończono już postępowania przetargowe.
Dodatkowo, do końca października 2023 r. rampy do odśnieżania powstaną na autostradzie A4 na MOP kat. I Prószków i Przysiecz.
Tafle lodu z dowstawczaka omal nie rozbiły szyby osobówki!
Kolejne platformy powstaną, gdy będzie taka potrzeba
Oprócz MOP, na których budowa ramp do odśnieżania jest obligatoryjna, w przetargach na dzierżawę pozostałych MOP kat. II i III uwzględniono zapisy dotyczące ich fakultatywnego stworzenia. Oznacza to, że infrastruktura zostanie zbudowana, po zgłoszeniu takiej potrzeby ze strony GDDKiA. Dotyczy to trwających przetargów na dzierżawę:
- S8 MOP Biernatki Wschód,
- S8 MOP Biernatki Zachód,
- S8 MOP Kołaki,
- S8 MOP Kossaki,
- S8 MOP Cibory,
- S6 MOP Kamień Północ,
- S6 MOP Kamień Południe,
- S61 MOP Chomentowo Wschód,
- S61 MOP Chomentowo Zachód,
- S61 MOP Górki Zachód,
- S61 MOP Górki Wschód,
- S61 MOP Zabiele Wschód,
- S61 MOP Zabiele Zachód,
- S7 MOP Smyków,
- S7 MOP Dłużniewo,
- S7 MOP Ćwiklinek,
- S7 MOP Pepłowo Wschód,
- S7 MOP Pepłowo Zachód,
- S19 MOP Janów Lubelski Wschód,
- S19 MOP Janów Lubelski Zachód,
- S19 MOP Jeżowe,
- S19 MOP Podgórze,
- S17 MOP Niwa Babicka,
- A2 MOP Ostrów Kania Północ,
- A2 MOP Ostrów Kania Południe.
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Zostaw komentarz: