„Rajdowe kroniki 1921-2014. Rajd Polski” Grzegorz Chmielewski i Janusz Szymanek
Książka, którą powinien mieć w swojej biblioteczce każdy fan sportów motorowych.
„…Wtedy samo tylko kierowanie pojazdem mechanicznym wymagało odwagi, niemal zuchwałości. To było czysto sportowe zajęcie dla prawdziwych twardzieli. I oto sześciu takich twardzieli rzuciło sobie wyzwanie: 23 czerwca 1921 r. wyruszymy w rajd ze stolicy do Białowieży i z powrotem. Czekało na nich około 500 km dróg w małej tylko części utwardzonych. Przeważały polne gościńce, a im dalej na północny wschód od Warszawy, tym bardziej dramatyczny był ich stan. Należało pokonać ten dystans pojazdami na ówczesnym poziomie techniki – autami ciężkimi, dość rachitycznymi, nie zapewniającymi żadnego komfortu. Ale dwie trzecie startujących ekip pokonało trasę, 25 czerwca 1921 r. cztery auta osiągnęły metę – to wynik całkiem przyzwoity…”
Takie były początki jednej z najstarszych imprez rajdowych na świecie – Rajdu Polski, od którego starszy jest tylko legendarny Rajd Monte Carlo. Książka „Rajdowe kroniki 1921 – 2014. Rajd Polski” jest monografią, obejmującą dzieje najważniejszej i najbardziej renomowanej imprezy w polskim sporcie samochodowym. Po szczegółowej kwerendzie bardzo rozproszonych źródeł archiwalnych, autorzy – Grzegorz Chmielewski i Janusz Szymanek – ujawniają niektóre fakty historyczne o dużym ciężarze gatunkowym, które przez wiele lat były zapomniane, nieznane, bądź nieuświadomione. Zgromadzony materiał pozwolił na stworzenie syntetycznego obrazu znaczącego dorobku, jaki powstał w naszym kraju za sprawą z górą dziewięćdziesięcioletnich dziejów Rajdu Polski. Dopełnieniem książki jest tabelaryczne zestawienie podstawowych faktów z historii zawodów a niewątpliwą atrakcją między innymi archiwalne zdjęcia lat 20. i 30. ubiegłego wieku. Książka ukaże się w czerwcu, w przededniu 71 Rajdu Polski .
„Rajdowe kroniki 1921 – 2014. Rajd Polski” Grzegorz Chmielewski i Janusz Szymanek |
Najnowsze
-
Nowa Toyota Land Cruiser. Ewolucja ikony samochodów terenowych
• Nowa Toyota Land Cruiser to wciąż niezawodny i trwały prawdziwy samochód terenowy • Stylistyka, która nawiązuje do legendarnych poprzedników • Zupełnie nowa konstrukcja ramowa na platformie GA-F o zwiększonej sztywności, lepszych właściwościach jezdnych oraz pewniejszym prowadzeniu na drodze i w terenie • Pierwszy Land Cruiser z elektrycznym wspomaganiem kierownicy oraz systemem rozłączania przedniego stabilizatora • Udoskonalony silnik 2,8 l i nowa skrzynia automatyczna o ośmiu przełożeniach • Land Cruiser z układem mild hybrid 48V dołączy do gamy pod koniec 2025 r. -
Nowa Škoda Elroq już w polskim cenniku i konfiguratorze
-
MOTORYZACYJNE MUZEA NA TRASACH SLOW ROAD
-
Elektryczny SUV Cadillac Vistiq wjedzie do salonów w 2025 roku
-
Alfa Romeo Junior jednym z finalistów konkursu „Car of the Year”
Zostaw komentarz: