
Rajd Wysoka Grzęda Baja Drawsko Pomorskie: zawodnicy sprawdzą swoje umiejętności na poligonie
Rajd Wysoka Grzęda Baja Drawsko Pomorskie może zdecydować o tegorocznych tytułach w rajdach terenowych. W dniach 9-10 października czołowi zawodnicy zmierzą się z liczącą ponad 300 km trasą, a po raz drugi w tym roku ich umiejętności sprawdzi poligon w Drawsku Pomorskim, czyli wizytówka polskich rajdów cross-country.
Za zawodnikami dwa pierwsze rajdy sezonu – Baja Szczecinek i najważniejsza tegoroczna impreza Wysoka Grzęda Baja Poland, ale pretendentów do tytułów jest wciąż po kilku w wielu kategoriach. Nieprzewidywalna Baja Poland namieszała w klasyfikacjach generalnych. Ekstremalne warunki, a także okazjonalny start światowych gwiazd motorsportu sprawiły, że lokalni faworyci potracili punkty. Tym samym walka na każdym kilometrze Wysoka Grzęda Baja Drawsko Pomorskie ma ogromne znaczenie. A to gwarancja niesamowitych emocji.
Oni powalczą o tytuły
W królewskiej grupie T1 układ całego podium może się jeszcze kompletnie zmienić. Po dwóch rundach lideruje polsko-niemiecka załoga Jakub Przygoński/Timo Gottschalk (Toyota Hilux Overdrive), która ma za sobą Miroslava Zapletala i Marka Sykorę (HE EVO), czyli obrońców tytułu. Za nimi prawdziwe gwiazdy – 13-krotny zwycięzca Rajdu Dakar Stephane Peterhansel z Edouardem Boulangerem (Mini) i Bernhard ten Brinke z Tomem Colsoulem (Toyota Hilux), którzy swoje wysokie pozycje zawdzięczają podium w Baja Poland. Za nimi na piątym miejscu ex aequo dwie załogi – Michał i Julita Małuszyńscy (Mini) dzięki znakomitemu wynikowi w Szczecinie zrównali się punktami z Pawłem Molgo i Maciejem Martonem w Fordzie. Szanse na podium mają jeszcze też Marek Goczał i Michał Kuśnierz (VW).
Najbardziej zacięta jest rywalizacja w grupie T2, czyli wśród seryjnych samochodów terenowych. Różnica między pierwszą a piątą załogą to zaledwie 11,5 punktu. Choć pierwszą rundę wygrał duet w Toyocie Land Cruiser, a drugą w Dacii Duster, to w klasyfikacji generalnej prowadzą Grzegorz Szwagrzyk i Jakub Moliter w Mitsubishi Pajero. Ich przewaga jest jednak minimalna – zaledwie 0,5 punktu tracą Michał Horodeński z Arkadiuszem Sałacińskim (Toyota Land Cruiser). Tyle samo dzieli pary Cebula/Chilarzewski (Dacia Duster) i Piec Marczewski (Toyota Land Cruiser), zajmujące odpowiednio trzecie i czwarte miejsce. Co więcej, załogi w Dusterach będą bić się też o punkty w klasyfikacji Dacia Duster Motrio Cup – po dwóch rundach największy dorobek mają Tadeusz Rzeżuchowski z Wojciechem Jermakowem.
W grupach narodowych TH i T4 Nat. mamy zdecydowanych liderów. W TH z bezpieczną przewagą prowadzą Jacek Soboń i Przemysław Markowski w Nissanie Navara, a w T4 Nat. Michał Goczał i Kamil Heller w Can-Amie, którzy jednak tytułu jeszcze nie mogą być pewni. Wśród ciężarówek lideruje trio Valtr, Valtr, Kaplanek w Iveco Powerstar.
W pucharze Polski tylko rodzinny duet Tomasz Gołka i Filip Gołka w grupie S1 może cieszyć się z dużej przewagi punktowej. W pozostałych klasyfikacjach liderzy – Domink Jazic i Krzysztof Kuszewski w S2 i Marcin Graczyk w SSV, mają zaledwie kilka punktów przewagi nad rywalami.
Wśród motocyklistów prowadzi Maciej Giemza (Husqvarna), który zgarnął komplet punktów we wszystkich rundach tego sezonu. Taki sam dorobek w grupie Q2, czyli dla quadów z napędem na jedną oś, ma Kamil Wiśniewski (Yamaha). Regularność i dwa drugie miejsca zapewniły Marcinowi Taladze (Can-Am) prowadzenie w grupie Q4. W pucharze Polski motocyklowej stawce lideruje Jacek Bartoszek (KTM).
Poligon Drawski wyłoni zwycięzców?
Tereny w Drawsku Pomorskim to wizytówka polskich rajdów terenowych. Można tu wytyczyć bardzo trudne, ale dające ogromną frajdę z jazdy, trasy. Odcinki specjalne swoją długością i trudnością dorównują Rajdowi Dakar, a pod względem długości trasy Wysoka Grzęda Baja Drawsko Pomorskie jest drugim rajdem tego typu w Polsce po Baja Poland.
Organizator wykorzystał walory Pojezierza Drawskiego i wytyczył trasę, która spodoba się miłośnikom szybkiej i widowiskowej jazdy w terenie. Zawodnicy zmierzą się z piaszczystymi partiami, szybkimi prostymi przez wzniesienia na otwartych przestrzeniach oraz krętymi i wąskimi leśnymi ścieżkami. Obok dobrego tempa, kluczem do sukcesu w rajdzie może okazać się prawidłowa nawigacja, która zawsze była wymagająca na poligonie. Jeśli październikowa pogoda nie okaże się łaskawa, to zawodnicy będą musieli ponownie walczyć z błotem i potężnymi kałużami – jak podczas Baja Poland.
W piątek 9 października rajd Wysoka Grzęda Baja Drawsko Pomorskie zainauguruje prezentacja załóg na terenie miasteczka rajdowego przy ul. Prusa. Prosto z rampy zawodnicy ruszą na 20-kilometrowy odcinek kwalifikacyjny. Dzień później prawdziwe wyzwanie – organizatorzy zaplanowali dwa przejazdy liczącego 142,5 km oesu na Poligonie Drawskim. Dla zawodników z RPPST i MPRB / PPRB trasa rajdu będzie nieco krótsza, bo drugi przejazd najdłuższego oesu zakończą na 75 kilometrze. A uczestnicy Baja Poland Series, czyli cyklu imprez dla amatorów powołanego przez Fundację Baja Poland, będą mieli do pokonania piątkowy odcinek kwalifikacyjny oraz dwukrotnie 75-kilometrowy oes na poligonie. Rajd zakończy ceremonia wręczenia nagród w miasteczku rajdowym w sobotni wieczór.
Organizatorzy Wysoka Grzęda Baja Drawsko Pomorskie znów spodziewają się gwiazdorskiej obsady. Wszystkich startujących w rajdzie poznamy 5 października.
Najnowsze
-
Wąskie gardło na S1! Dlaczego Ministerstwo Infrastruktury rezygnuje z trzeciego pasa?
Czy ekspresówka S1 na Górnym Śląsku stanie się kolejnym wąskim gardłem polskich dróg? Ministerstwo Infrastruktury zdecydowało się na przebudowę trasy bez dodania trzeciego pasa, mimo że prognozy wskazują na szybko rosnący ruch. Czy to decyzja, która już wkrótce sparaliżuje ruch na jednej z najważniejszych tras w regionie? Sprawdzamy, dlaczego resort nie posłuchał zaleceń ekspertów i jakie będą konsekwencje tej decyzji dla kierowców. -
Chcesz mieć nowego Seata Ibizę? Ta cena w Polsce może cię pozytywnie zaskoczyć
-
Kobiety w sporcie motorowym – za kierownicą Mazdy MX-5
-
Tysiące kierowców ignoruje zakazy. Policja ujawnia szokującą skalę problemu!
-
Ta kwota cię zszokuje: oto jak ubezpieczyciele oszczędzają na twoim wypadku samochodowym
Zostaw komentarz: