Rajd Wysoka Grzęda Baja Drawsko Pomorskie: zawodnicy sprawdzą swoje umiejętności na poligonie
Rajd Wysoka Grzęda Baja Drawsko Pomorskie może zdecydować o tegorocznych tytułach w rajdach terenowych. W dniach 9-10 października czołowi zawodnicy zmierzą się z liczącą ponad 300 km trasą, a po raz drugi w tym roku ich umiejętności sprawdzi poligon w Drawsku Pomorskim, czyli wizytówka polskich rajdów cross-country.
Za zawodnikami dwa pierwsze rajdy sezonu – Baja Szczecinek i najważniejsza tegoroczna impreza Wysoka Grzęda Baja Poland, ale pretendentów do tytułów jest wciąż po kilku w wielu kategoriach. Nieprzewidywalna Baja Poland namieszała w klasyfikacjach generalnych. Ekstremalne warunki, a także okazjonalny start światowych gwiazd motorsportu sprawiły, że lokalni faworyci potracili punkty. Tym samym walka na każdym kilometrze Wysoka Grzęda Baja Drawsko Pomorskie ma ogromne znaczenie. A to gwarancja niesamowitych emocji.
Oni powalczą o tytuły
W królewskiej grupie T1 układ całego podium może się jeszcze kompletnie zmienić. Po dwóch rundach lideruje polsko-niemiecka załoga Jakub Przygoński/Timo Gottschalk (Toyota Hilux Overdrive), która ma za sobą Miroslava Zapletala i Marka Sykorę (HE EVO), czyli obrońców tytułu. Za nimi prawdziwe gwiazdy – 13-krotny zwycięzca Rajdu Dakar Stephane Peterhansel z Edouardem Boulangerem (Mini) i Bernhard ten Brinke z Tomem Colsoulem (Toyota Hilux), którzy swoje wysokie pozycje zawdzięczają podium w Baja Poland. Za nimi na piątym miejscu ex aequo dwie załogi – Michał i Julita Małuszyńscy (Mini) dzięki znakomitemu wynikowi w Szczecinie zrównali się punktami z Pawłem Molgo i Maciejem Martonem w Fordzie. Szanse na podium mają jeszcze też Marek Goczał i Michał Kuśnierz (VW).
Najbardziej zacięta jest rywalizacja w grupie T2, czyli wśród seryjnych samochodów terenowych. Różnica między pierwszą a piątą załogą to zaledwie 11,5 punktu. Choć pierwszą rundę wygrał duet w Toyocie Land Cruiser, a drugą w Dacii Duster, to w klasyfikacji generalnej prowadzą Grzegorz Szwagrzyk i Jakub Moliter w Mitsubishi Pajero. Ich przewaga jest jednak minimalna – zaledwie 0,5 punktu tracą Michał Horodeński z Arkadiuszem Sałacińskim (Toyota Land Cruiser). Tyle samo dzieli pary Cebula/Chilarzewski (Dacia Duster) i Piec Marczewski (Toyota Land Cruiser), zajmujące odpowiednio trzecie i czwarte miejsce. Co więcej, załogi w Dusterach będą bić się też o punkty w klasyfikacji Dacia Duster Motrio Cup – po dwóch rundach największy dorobek mają Tadeusz Rzeżuchowski z Wojciechem Jermakowem.
W grupach narodowych TH i T4 Nat. mamy zdecydowanych liderów. W TH z bezpieczną przewagą prowadzą Jacek Soboń i Przemysław Markowski w Nissanie Navara, a w T4 Nat. Michał Goczał i Kamil Heller w Can-Amie, którzy jednak tytułu jeszcze nie mogą być pewni. Wśród ciężarówek lideruje trio Valtr, Valtr, Kaplanek w Iveco Powerstar.
W pucharze Polski tylko rodzinny duet Tomasz Gołka i Filip Gołka w grupie S1 może cieszyć się z dużej przewagi punktowej. W pozostałych klasyfikacjach liderzy – Domink Jazic i Krzysztof Kuszewski w S2 i Marcin Graczyk w SSV, mają zaledwie kilka punktów przewagi nad rywalami.
Wśród motocyklistów prowadzi Maciej Giemza (Husqvarna), który zgarnął komplet punktów we wszystkich rundach tego sezonu. Taki sam dorobek w grupie Q2, czyli dla quadów z napędem na jedną oś, ma Kamil Wiśniewski (Yamaha). Regularność i dwa drugie miejsca zapewniły Marcinowi Taladze (Can-Am) prowadzenie w grupie Q4. W pucharze Polski motocyklowej stawce lideruje Jacek Bartoszek (KTM).
Poligon Drawski wyłoni zwycięzców?
Tereny w Drawsku Pomorskim to wizytówka polskich rajdów terenowych. Można tu wytyczyć bardzo trudne, ale dające ogromną frajdę z jazdy, trasy. Odcinki specjalne swoją długością i trudnością dorównują Rajdowi Dakar, a pod względem długości trasy Wysoka Grzęda Baja Drawsko Pomorskie jest drugim rajdem tego typu w Polsce po Baja Poland.
Organizator wykorzystał walory Pojezierza Drawskiego i wytyczył trasę, która spodoba się miłośnikom szybkiej i widowiskowej jazdy w terenie. Zawodnicy zmierzą się z piaszczystymi partiami, szybkimi prostymi przez wzniesienia na otwartych przestrzeniach oraz krętymi i wąskimi leśnymi ścieżkami. Obok dobrego tempa, kluczem do sukcesu w rajdzie może okazać się prawidłowa nawigacja, która zawsze była wymagająca na poligonie. Jeśli październikowa pogoda nie okaże się łaskawa, to zawodnicy będą musieli ponownie walczyć z błotem i potężnymi kałużami – jak podczas Baja Poland.
W piątek 9 października rajd Wysoka Grzęda Baja Drawsko Pomorskie zainauguruje prezentacja załóg na terenie miasteczka rajdowego przy ul. Prusa. Prosto z rampy zawodnicy ruszą na 20-kilometrowy odcinek kwalifikacyjny. Dzień później prawdziwe wyzwanie – organizatorzy zaplanowali dwa przejazdy liczącego 142,5 km oesu na Poligonie Drawskim. Dla zawodników z RPPST i MPRB / PPRB trasa rajdu będzie nieco krótsza, bo drugi przejazd najdłuższego oesu zakończą na 75 kilometrze. A uczestnicy Baja Poland Series, czyli cyklu imprez dla amatorów powołanego przez Fundację Baja Poland, będą mieli do pokonania piątkowy odcinek kwalifikacyjny oraz dwukrotnie 75-kilometrowy oes na poligonie. Rajd zakończy ceremonia wręczenia nagród w miasteczku rajdowym w sobotni wieczór.
Organizatorzy Wysoka Grzęda Baja Drawsko Pomorskie znów spodziewają się gwiazdorskiej obsady. Wszystkich startujących w rajdzie poznamy 5 października.
Najnowsze
-
Najbardziej srebrna Honda Civic na 25 lecie hybryd w Europie
Uznawany za mistrza kolorów artysta Stuart Semple ma w swojej kolekcji kilka wyjątkowych projektów lakierów samochodowych. Teraz do Pinkest Pink, Blackest Black i Goldest Gold dołączył Silverest Silver, a pokryta nim została hybrydowa Honda Civic. -
Ferrari i Iveco kolejny raz łączą siły w Formule 1
-
Odświeżone Porsche 911 Carrera T zostało zaprezentowane. Ma być jeszcze lepsze niż jego poprzednik
-
Ford Performance Motorsports łączy siły z zespołem HRT. Ford Mustang GT3 wyjedzie na tor w 2025 roku
-
Ford Bronco w edycji specjalnej pojawi się w 2025 roku
Zostaw komentarz: