Rajd Polski nie tylko z autami WRC
Na tak lubiane przez kierowców rajdowych szybkie mazurskie szutry wyjadą nie tylko załogi w najlepszych i najmocniejszych samochodach WRC. Na trasach 19 odcinków specjalnych LOTOS 72. Rajdu Polski zmierzą się także zawodnicy rywalizujący w samochodach klasy RRC, S2000 czy R5. Wśród nich również toczy się walka o mistrzowski tytuł w kategorii WRC 2.
W Rajdowych Mistrzostwach Świata można walczyć o tytuł najlepszego kierowcy globu w czterech różnych klasach. Pierwszą, a zarazem najważniejszą i najbardziej prestiżową, jest naszpikowana gwiazdami kategoria WRC. Jak nazwa wskazuje – bronią w tej walce są World Rally Cars, czyli samochody WRC. Za plecami czołówki toczy się bitwa w klasyfikacji WRC 2, w której mogą ścigać się zawodnicy dysponujący autami rajdowymi klasy S2000, RRC lub R5. Silniki samochodów w klasie WRC 2 mają moc około 280 KM, przenoszoną na wszystkie cztery koła. W sezonie 2013 triumfatorami tej kategorii zostali Polacy – Robert Kubica i Maciej Baran.
Oprócz tego, w ramach mistrzostw świata, załogi walczą o tytuł w kategorii WRC 3, w której dopuszczone są rajdówki z napędem na jedną oś i silnikami z, lub bez turbodoładowania. Dla obiecujących talentów FIA przygotowała kategorię młodzieżową. W Junior World Rally Championship kierowcy w wieku do 28 lat ścigają się wyłącznie w przednionapędowych Citroenach DS3 R3. Wśród kierowców, którzy zwyciężali w przeszłości w juniorskiej kategorii są takie gwiazdy jak Sebastien Loeb (2001), Dani Sordo (2005) czy Sebastien Ogier (2008).
W LOTOS 72. Rajdzie Polski przed zadaniem obrony pozycji lidera klasyfikacji WRC 2 stanie Katarczyk Nasser Al-Attiyah, dla którego będzie to debiut na mazurskich szutrach, chociaż nie w pierwszym rajdzie w naszym kraju. Al.-Attiyah ma już bowiem za sobą start w Baja Poland 2014. Po sześciu rundach tegorocznych mistrzostw, wielokrotny mistrz Bliskiego Wschodu i dwukrotny triumfator legendarnego Rajdu Dakar ma na swoim koncie 60 punktów. Na szutrach Sardynii Al-Attiyah wywalczył 5. miejsce w WRC 2 zdobywając 10 punktów. Dwa oczka więcej zdobył jego rodak – Abdulaziz Al-Kuwari, niwelując tym samym stratę do Nassera do trzech punktów. Wicelider Al-Kuwari, który w sezonie 2012 rywalizował już na Mazurach za kierownicą MINI Coopera S2000, nie zdecydował się jednak na start w 7. tegorocznej rundzie mistrzostw świata.
Trzecie miejsce w klasyfikacji WRC 2 przed LOTOS 72. Rajdem Polski zajmuje Jari Ketomaa, który do tej pory zgromadził 55 punktów. W poprzedniej edycji polskiego klasyka rywalizacja doświadczonego Fina z estońskim kierowcą Ottem Tanakiem była ozdobą walki w kategorii WRC 2. W tym roku to właśnie Ketomaa będzie jednym z głównych faworytów do triumfu w WRC 2 w Polsce.
Przed LOTOS 72. Rajdem Polski wiatr w żagle złapał Jurij Protasow (4. miejsce i 47 pkt.). Na Sardynii Ukrainiec zwycięsko wyszedł z zaciętej batalii z włoskim weteranem Paolo Andreuccim i wzbogacił się o 25 punktów. Z pustymi rękami śródziemnomorską wyspę opuścił młody francuski talent, czyli Stephane Lefebvre, więc w Mikołajkach z pewnością będzie chciał odrobić straty i poprawić swoją lokatę w punktacji (5. miejsce i 35 pkt.). Kierowca Citroena DS3 R5 zdążył już pokazać skuteczność na mazurskich oesach. W LOTOS 71. Rajdzie Polski Lefebvre zdominował rywalizację w Junior WRC.
Do walki o czołowe lokaty w kategorii WRC 2 z pewnością włączą się skandynawscy kierowcy fabrycznego zespołu Skody. Do Mikołajek ekipa z Mladej Boleslav przywiezie dwie Fabie. Za kierownicą najnowszych rajdówek klasy R5 zasiądą Pontus Tiidemand (6. miejsce i 25 pkt. w WRC 2), Esapekka Lappi (mistrz Europy 2014, a także zwycięzca rajdu Polski z 2012 r.). Oprócz Szweda i Fina, za kierownicą Fabii R5 pojedzie także niemiecki kierowca Armin Kremer (mistrz Europy z 2001 r., aktualnie 8. w klasyfikacji WRC 2).
Swój start w Polsce zaanonsował także Nicolas Fuchs (7. miejsce i 24 pkt.). Peruwiański kierowca rok temu zajął w Mikołajkach 6. lokatę w klasyfikacji WRC 2. W kategorii WRC 2 LOTOS 72. Rajdu Polski powalczy także wielu innych znanych zawodników, wśród nich Krzysztof Hołowczyc. Trzykrotny zwycięzca Rajdu Polski pojedzie Fordem Fiestą R5, podobnie jak mistrz Francji – Julien Maurin. Magia polskiego klasyka przyciągnęła także na start Jonathana Hirschi’ego ze Szwajcarii (Peugeot 208 T16), mistrza Australii Scotta Peddera (Fiesta R5) a także ubiegłorocznego triumfatora cyklu Drive Dmack Cup – Sandera Parna (Fiesta R5). Z zapowiadanego startu w Mikołajkach zrezygnował aktualny lider mistrzostw Europy – Irlandczyk Craig Breen (Peugeot 208 T16). O pierwsze punkty w klasyfikacji WRC postara się za to Estończyk Karl Kruuda (Citroen DS3 R5). Na Mazurach nie zabraknie też trzeciego rok temu w WRC 2 – Saudyjczyka Yazeeda Al-Rajhi’ego (Fiesta RRC).
Stawkę 30 załóg rywalizujących o punkty w WRC 2 podczas LOTOS 72. Rajdu Polski uzupełnią polscy kierowcy, zawsze groźni w swojej domowej rundzie WRC. Wśród nich zobaczymy Jarosława Kołtuna i Radosława Raczkowskiego (Fiesty R5), a także Zbigniewa Staniszewskiego (Peugeot 207 S2000) oraz Huberta Ptaszka (Fiesta S2000). Do rajdu zgłosili się także (choć nie w kategorii WRC 2) Maciej i Krzysztof Oleksowicz (obaj w Fiestach R5).
LOTOS 72. Rajd Polski, siódma runda Rajdowych Mistrzostw Świata FIA zostanie rozegrany w dniach 2 – 5 lipca 2015 roku, już po raz jedenasty z bazą w Mikołajkach. Areną zmagań najlepszych kierowców świata będzie 19 szutrowych odcinków specjalnych o długości 313 kilometrów, w tym trzykrotnie rozgrywana próba na torze Mikołajki Arena, gdzie kibice mogą podziwiać bezpośrednia walkę dwóch załóg. Wśród prób sportowych znajdzie się 5 nowych oesów, w tym dwukrotnie przejeżdżany odcinek Stańczyki, najdłuższy w rajdzie, a liczący blisko 40 km. Cała trasa obejmuje 1192 kilometry. Start i meta w centrum Mikołajek.
Najnowsze
-
Nowa Toyota Land Cruiser. Ewolucja ikony samochodów terenowych
• Nowa Toyota Land Cruiser to wciąż niezawodny i trwały prawdziwy samochód terenowy • Stylistyka, która nawiązuje do legendarnych poprzedników • Zupełnie nowa konstrukcja ramowa na platformie GA-F o zwiększonej sztywności, lepszych właściwościach jezdnych oraz pewniejszym prowadzeniu na drodze i w terenie • Pierwszy Land Cruiser z elektrycznym wspomaganiem kierownicy oraz systemem rozłączania przedniego stabilizatora • Udoskonalony silnik 2,8 l i nowa skrzynia automatyczna o ośmiu przełożeniach • Land Cruiser z układem mild hybrid 48V dołączy do gamy pod koniec 2025 r. -
Nowa Škoda Elroq już w polskim cenniku i konfiguratorze
-
MOTORYZACYJNE MUZEA NA TRASACH SLOW ROAD
-
Elektryczny SUV Cadillac Vistiq wjedzie do salonów w 2025 roku
-
Alfa Romeo Junior jednym z finalistów konkursu „Car of the Year”
Zostaw komentarz: