
Rajd Dakar 2021: coraz bliżej mety, coraz więcej trudności
Jedenasty etap Dakaru, chociaż skrócony o około 50 kilometrów należał zgodnie z oczekiwaniami do najtrudniejszych w tegorocznej edycji. Zawodnicy musieli sobie radzić z jednej strony z pułapkami nawigacyjnymi, wymagającymi maksymalnej koncentracji w początkowej partii odcinka specjalnego, z drugiej zaś z pasmem potężnych, wyjątkowo trudnych wydm bliżej mety.
Rywalizacja w kategorii motocykli jest prawdziwą ozdobą tegorocznego Dakaru. Sytuacja w czołówce zmienia się jak w kalejdoskopie. W czwartek Sam Sunderland (KTM) był najszybszy na trasie. Drugi na mecie Pablo Quintanilla (Husqvarna) stracił 2’40 min, a trzeci Kevin Benavides (Honda) – 6’24. Ten ostatni pozostał liderem klasyfikacji, ale jego przewaga nad drugim Sunderlandem wynosi zaledwie 4’12 min! Trzeci Ricky Brabec traci do lidera 7’13 i też nie jest bez szans na zwycięstwo w Dżuddzie w piątek. Nasz jedynak w stawce motocykli Konrad Dąbrowski zajął 30. miejsce i zajmuje 29. pozycję po czwartkowym etapie.
Giovanni Enrico był najszybszy w kategorii quadów. Z powodu awarii odpadł wicelider klasyfikacji Alexandre Giroud oraz zwycięzca poprzedniego etapu Italo Pedemonte. Kamil Wiśniewski z Orlen Teamu przyjechał na metę na piątej pozycji i awansował na czwarte miejsce w klasyfikacji. Drugi na czwartkowym odcinku Manuel Andújar pozostaje liderem.
Nasser Al-Attiyah pokonał odcinek najszybciej w klasyfikacji samochodów, ale odrobił do drugiego na mecie Stephane’a Peterhansela niespełna 2 minuty. Francuz ma ponad 15 minut przewagi nad Katarczykiem przed ostatnim etapem. Kuba Przygoński i Timo Gottschalk z Orlen Teamu przyjechali na metę na dwunastym miejscu i utrzymali czwartą pozycję w klasyfikacji.
Seth Quintero był najszybszy w klasie T3, a po zwycięstwo zmierza jeden z najstarszych uczestników Dakaru, 63-letni Czech Josef Machacek, który ma ponad 2 godziny przewagi nad Camelią Liparoti.
Chaleco Lopez wygrał w klasie T4 i umocnił się na prowadzeniu przed Austinem Jonesem. Aron Domżała i Maciej Marton zajęli szóste miejsce, Michał Goczał i Szymon Gospodarczyk z zespołu Energylandia Rally Team – dziewiąte, a Marek Goczał i Rafał Marton – jedenaste. Domżała zajmuje po etapie najniższy stopień podium, tuż za nim plasuje się Michał Goczał, a jego brat Marek jest dziewiąty.
Po dwóch kolejnych zwycięstwach etapowych Czecha Martina Macika, w wadze ciężkiej wszystko wróciło do normy. Kamazy zajęły dwa czołowe miejsca, a w klasyfikacji przed ostatnim etapem zajmują całe podium. Prowadzi Sotnikow przed Szibałowem i Mardiejewem.
W 2020 roku Wei Han ukończył swój drugi Dakar na 10. miejscu i został najwyżej sklasyfikowanym zawodnikiem z Chin w historii rajdu. W czwartek przyjechał na metę na szóstym miejscu, chociaż po nałożonej 20-minutowej karze spadł na dalszą pozycję. Przed ostatnim etapem zajmuje teraz 18. miejsce i zapewne nie będzie w stanie poprawić ubiegłorocznego wyniku, ale pokazał wysoki poziom za kierownicą buggy SMG, przygotowanego przez zespół prowadzony wspólnie przez kierowcę wraz z Philippe’m Gache.
Nie wiadomo, czy doszło do tego wskutek sekwencji niefortunnych zdarzeń, czy po prostu koszmarnej pomyłki. Joan Barreda prowadził w klasyfikacji motocyklistów po 215 kilometrach i wydawało się, że zmierza po etapowe zwycięstwo, gdy nie zatrzymał się na obowiązkowe tankowanie, narażając się na potężną karę czasową, a po 267 kilometrach zabrakło mu paliwa. Hiszpan poprosił o pomoc medyczną i został przewieziony śmigłowcem na biwak w Yanbu. W ten sposób nie ukończy Dakaru po raz piąty w jedenastu startach w karierze.
Po odpadnięciu Toby Price’a kilku motocyklistów walczy o miano najlepszego w zespole KTM. Wiele wskazuje, że zostanie nim Sam Sunderland. Wygrywając etap po raz pierwszy od 2019, Brytyjczyk mieszkający w Dubaju przerwał serię siedmiu kolejnych zwycięstw etapowych rywali z Hondy, która rozpoczęła się od sukcesu Joana Barredy na trzecim odcinku specjalnym, a potem kontynuowali ją Kevin Benavides, Ricky Brabec i Nacho Cornejo. Podobną serią popisali się motocykliści KTM w 2016 roku, gdy wygrywali Toby Price, Antoine Meo i Štefan Svitko.
Hiszpanie Antonio Gutiérrez i Luis Heras startowali w ostatniej edycji Dakaru w Afryce w roku 2007 ciężarówką i osiągnęli metę nad Jeziorem Różowym na 47 miejscu. Teraz zmierzają do mety Dakar Classic w Dżuddzie na wybrzeżu Morza Czerwonego Mercedesem G320.
Najnowsze
-
Wąskie gardło na S1! Dlaczego Ministerstwo Infrastruktury rezygnuje z trzeciego pasa?
Czy ekspresówka S1 na Górnym Śląsku stanie się kolejnym wąskim gardłem polskich dróg? Ministerstwo Infrastruktury zdecydowało się na przebudowę trasy bez dodania trzeciego pasa, mimo że prognozy wskazują na szybko rosnący ruch. Czy to decyzja, która już wkrótce sparaliżuje ruch na jednej z najważniejszych tras w regionie? Sprawdzamy, dlaczego resort nie posłuchał zaleceń ekspertów i jakie będą konsekwencje tej decyzji dla kierowców. -
Chcesz mieć nowego Seata Ibizę? Ta cena w Polsce może cię pozytywnie zaskoczyć
-
Kobiety w sporcie motorowym – za kierownicą Mazdy MX-5
-
Tysiące kierowców ignoruje zakazy. Policja ujawnia szokującą skalę problemu!
-
Ta kwota cię zszokuje: oto jak ubezpieczyciele oszczędzają na twoim wypadku samochodowym
Zostaw komentarz: