Pułapki ograniczenia prędkości w mieście. Mało kto wie, że zmieniły się przepisy
Polscy kierowcy mają problemy z wieloma przepisami ruchu drogowego, ale tak podstawowe zasady jak limity prędkości, raczej nikomu nie są obce, prawda? Zazwyczaj to rzeczywiście prawda, ale mało kto wie lub pamięta o niedawnych zmianach przepisów, dotyczących prędkości w terenie zabudowanym.
Jak szybko można jechać w mieście?
Na to pytanie każdy, mamy nadzieję, zna odpowiedź. Jednak dla pewności, a także dla szerszego kontekstu, zacytujmy ustawę Prawo o ruchu drogowym, art. 20:
1. Prędkość dopuszczalna pojazdu lub zespołu pojazdów na obszarze zabudowanym wynosi 50 km/h, z zastrzeżeniem ust. 2.
1a. (uchylony)
2. Prędkość dopuszczalna pojazdu lub zespołu pojazdów w strefie zamieszkania wynosi 20 km/h.
Czyli sprawa jest jasna – w terenie zabudowanym możemy jechać, jeśli znaki nie wskazują inaczej, 50 km/h. Natomiast poruszając się w strefie zamieszkania (wyznaczanej charakterystycznym znakiem D-40), możemy jechać najwyżej 20 km/h. Gdzie więc ta pułapka?
Zawiera się ona w zapisie „1a. (uchylony)”. Pod nim kryło się zastrzeżenie, że w godzinach od 23 do 5 ograniczenie prędkości w terenie zabudowanym wynosi 60 km/h. Była to zaszłość jeszcze z roku 2004, kiedy rządzący zdecydowali na obniżenie limitu do 50 km/h, aby dostosować się do unijnych wymogów, ale pozostawiono wyższą prędkość w nocnych godzinach w ramach kompromisu.
Ten zakończył się 1 czerwca 2021 roku. Nie było to zbyt szeroko ogłaszane, ani komentowane, ale faktem jest, że obecnie, bez względu na porę dnia oraz nocy, dopuszczalna prędkość w terenie zabudowana w Polsce wynosi 50 km/h.
Czym są strefy ograniczonej prędkości?
To kolejna „pułapka”, na którą łapie się wielu kierowców. Strefy ograniczonej prędkości wyznaczane są przez znak B-43 z limitem umieszczonym na białej, kwadratowej tablicy (jak na zdjęciu głównym tego artykułu). Oznacza on wjeżdżanie na obszar, gdzie wszędzie obowiązuje znajdująca się na znaku prędkość, więc nie odwołują go choćby skrzyżowania. Robi to dopiero znak B-44, oznaczający koniec strefy ograniczonej prędkości.
Nowe limity prędkości na autostradach? Propozycja ETSC nie spodoba się kierowcom
Mało który kierowca wie, że taką strefą może być też cała miejscowość. Jeśli pod znakiem z nazwą miejscowości umieszczono ograniczenie prędkości, oznacza to, że obowiązuje ona na całym terenie tej miejscowości. Musimy więc tego ograniczenia przestrzegać i pamiętać o nim, ponieważ nigdzie więcej nie będzie ono powtórzone.
Nowe mandaty za przekroczenie prędkości od września 2022
O powyższych zasadach warto pamiętać zwłaszcza wobec zbliżającej się, kolejnej w tym roku, rewolucji w taryfikatorze mandatów. Oznaczać będzie ona więcej punktów karnych za wykroczenia, a w przypadku poważniejszych pojawi się pojęcie recydywy, czyli podwójna kara, jeśli popełnimy podobne wykroczenie dwukrotnie w ciągu dwóch lat.
- przekroczenie prędkości do 10 km/h – mandat 50 zł i 0 pkt. karnych (od 17 września 2022 1 pkt.)
- przekroczenie prędkości o 11-15 km/h – mandat 100 zł i 2 pkt. karne (od 17 września 2022 2 pkt.)
- przekroczenie prędkości o 16-20 km/h – mandat 200 zł i 2 pkt. karne (od 17 września 2022 3 pkt.)
- przekroczenie prędkości o 21-25 km/h – mandat 300 zł i 4 pkt. karne (od 17 września 2022 5 pkt.)
- przekroczenie prędkości o 26-30 km/h – mandat 400 zł i 4 pkt. karne (od 17 września 2022 7 pkt.)
- przekroczenie prędkości o 31-40 km/h – mandat 800 zł (recydywa 1600 zł) i 6 pkt. karnych (od 17 września 2022 9 pkt.)
- przekroczenie prędkości o 41-50 km/h – mandat 1000 zł (recydywa 2000 zł) i 8 pkt. karnych (od 17 września 2022 11 pkt.)
- przekroczenie prędkości o 51-60 km/h – mandat 1500 zł (recydywa 3000 zł) i 10 pkt. karnych (od 17 września 2022 13 pkt.)
- przekroczenie prędkości o 61-70 km/h – mandat 2000 zł (recydywa 4000 zł) i 10 pkt. karnych (od 17 września 2022 14 pkt.)
- przekroczenie prędkości o 71 km/h i więcej – mandat 2500 zł (recydywa 5000 zł) i 10 pkt. karnych (od 17 września 2022 15 pkt.)
Najnowsze
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
Volvo EX30, najmniejszy SUV szwedzkiej marki, udowadnia, że bezpieczeństwo nie jest kwestią rozmiaru. Model ten właśnie uzyskał maksymalną, pięciogwiazdkową ocenę w najnowszych testach bezpieczeństwa Euro NCAP, potwierdzając tym samym zaangażowanie szwedzkiej marki w zapewnienie najwyższych standardów bezpieczeństwa w ruchu drogowym, zwłaszcza w wymagających warunkach miejskich -
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
-
Nowa Toyota Hilux Mild-hybrid 48V od 170 900 zł netto
-
Dacia Duster z tytułem CAR OF THE YEAR POLSKA 2025
-
To auto kończy właśnie 10 lat – było pierwszą hybrydą coupe tej japońskiej marki
Zostaw komentarz: