Masz taki styl jazdy? To prosta droga do szybkiej awarii samochodu
Kierowcy mają różną technikę jazdy i różne przyzwyczajenia, które zwykle są mało szkodliwe. Nietrudno jednak o przykłady zachowań, które szybko mogą doprowadzić do kosztownych problemów z samochodem. Oto kilka przykładów.
Spis treści
- Opieranie ręki o dźwignię zmiany biegów
- Zła obsługa sprzęgła
- Unikaj stałej jazdy na wysokich obrotach
- Szybkie przejeżdżanie przez progi zwalniające
- Szybkie wjeżdżanie na krawężniki
Opieranie ręki o dźwignię zmiany biegów
To często spotykane przyzwyczajenie i zachowanie typowe dla ruchu miejskiego. Co chwilę trzeba zmieniać biegi, a stojąc na światłach czy w korku, pozostajemy gotowi do wrzucenia przełożenia. Dla wielu osób jest to też wygodna pozycja.
To prowadzi do przyspieszonego zużycia wodzików skrzyni biegów, może utrudniać wybieranie przełożeń i powstanie luzów na wybieraku.
Zła obsługa sprzęgła
Sposobem na uszkodzenie skrzyni biegów, na przykład synchronizatorów, jest niewłaściwe operowanie sprzęgłem. Zawsze trzeba wciskać je do końca i puszczać dopiero, gdy bieg jest na miejscu.
Groźne dla samochodu jest także „strzelanie” ze sprzęgła, czyli nagłe puszczenie go, gdy silnik jest na wysokich obrotach. Jeśli natomiast zbyt długo puszczacie sprzęgło i jedziecie na półsprzęgle, szybko je zużyjecie.
Unikaj stałej jazdy na wysokich obrotach
Dobry kierowca wie, że zimnego silnika nie powinno się od razu wkręcać na wysokie obroty. Rozgrzać się musi przy tym nie tylko chłodziwo (co możemy monitorować w niemal każdym samochodzie), ale także olej, aby osiągnął optymalne właściwości smarne. Dlatego pierwsze kilometry powinno się pokonywać spokojnie i płynnie.
Mandaty w 2023 – rekordowa suma wpadła do budżetu państwa
Później nie należy bać się wchodzenia na wysokie obroty, ale powinniśmy robić to krótkotrwale. Podczas dynamicznego przyspieszania czy podczas wyprzedzania. Po osiągnięciu interesującej nas prędkości, powinniśmy wybrać odpowiednio wysokie przełożenie skrzyni biegów.
Szybkie przejeżdżanie przez progi zwalniające
Nie niektórych uliczkach osiedlowych progi zwalniające ustawiane są co dosłownie kilkanaście metrów. Mimo, że to irytujące, naprawdę warto zwalniać do minimalnej prędkości podczas pokonywania ich. Niektóre progi wyprofilowane są bardzo agresywne i nawet jadąc kilka kilometrów na godzinę, można boleśnie je odczuć. Szybko w ten sposób zużywają się łączniki stabilizatorów, ale prędzej czy później odczuje to całe zawieszenie.
Szybkie wjeżdżanie na krawężniki
Podobne zalecenia są w przypadku wjeżdżania na krawężniki, również na te niezbyt wysokie. Z tą różnicą, że szybki wjazd na krawężnik może doprowadzić do uszkodzenia felgi i to już po jednym takim manewrze. Właściciele aut z niskoprofilowymi oponami, mogą również uszkodzić sobie „gumy”. Niewłaściwe wjeżdżanie na krawężnik to także ryzyko uszkodzenia końcówek drążków kierowniczych.
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Zostaw komentarz: