Przygoński, Czachor, Dąbrowski przed rajdem Dakar 2014
Dziś wystartowała 36. edycja rajdu Dakar. Toyoty Hilux załóg: Dąbrowski/Czachor oraz Małysz/Marton przeszły wcześniej testy. Pogoda niestety pokrzyżowała plany w tym zakresie Kubie Przygońskiemu, któremu nie udało się sprawdzić w rajdowych warunkach motocykla dostarczonego przez fabryczny zespół KTM.
Argentyna przywitała zawodników ORLEN Team ekstremalnymi upałami. 2 stycznia doszło do załamania pogody, które przyniosło ulewne deszcze. W parku serwisowym zlokalizowanym na autodromie za miastem w dalszym ciągu zalegają olbrzymie kałuże. Słupek rtęci w termometrze podnosi się jednak bardzo dynamicznie i wygląda na to, że uciążliwe upały powrócą, i będą nieodłącznym elementem rywalizacji podczas rajdu Dakar 2014.
Nasz wywiad z jedną z najmocniejszych motocyklistek w stawce jednosladów Rajdu Dakar 2014 – Laią Sanz – przeczytasz tu. |
Deszcz przeszkodził zespołowi KTM przeprowadzić zaplanowane na czwartek testy. Kuba Przygoński jest jednak spokojny o swój motocykl, który został bardzo starannie sprawdzony przed rajdem w pustynnych warunkach w Maroko. Jedyny Polak w motocyklowej stawce, wspierany przez fabryczny serwis KTM, wprowadził ostatnie zmiany w ustawieniach sprzętu i jest gotowy na odbiór techniczny.
– W Buenos Aires, gdzie wylądowaliśmy był niewiarygodny upał, kiedy dojechaliśmy do Rosario przywitało nas coś na wzór tropikalnej ulewy. W terenie pojawiło się takie błoto, że nie dało się jeździć motocyklem. Sprzęt jest jednak gruntownie przetestowany, dzisiaj wprowadziliśmy jeszcze drobne zmiany ustawień i myślę, że jesteśmy naprawdę dobrze przygotowani. Jutro motocykl przejdzie odbiór techniczny, później trafia do parku zamkniętego, a popołudniu przejedziemy przez rampę i w zasadzie tym samym rozpoczniemy rajd Dakar – powiedział Kuba Przygoński.
Kuba Przygoński |
fot. Orlen
|
Obie samochodowe załogi ORLEN Team jadące Toyotami Hilux dostarczonymi i serwisowanymi przez belgijski zespół OVERDRIVE miały dziś zorganizowany odcinek testowy. Po sezonie startów auta zyskały mocniejszy 5 litrowy silnik o większym momencie obrotowym, co może okazać się kluczowe w walce na wydmach.
– Nowy silnik jest fantastyczny, czuć że ma większą moc i już nie możemy doczekać się ścigania. W Argentynie panuje jak zwykle magiczna atmosfera. Park serwisowy zlokalizowany jest kilka kilometrów za miastem, aby się do niego dostać musimy przedrzeć się przez tłumy wiwatujących kibiców, to sprawia, że udziela nam się już mocno duch rywalizacji – powiedział Adam Małysz.
– Auto jest świetnie przygotowane. Jesteśmy zadowoleni z ustawień jakie udało nam się wypracować. Dzisiaj przejdziemy jeszcze wraz z naszymi mechanikami bardzo istotny trening z obsługi auta. Chcemy wyeliminować jak najwięcej zaskakujących sytuacji, które mogą nas spotkać na odcinkach specjalnych – dodał Rafał Marton.
Na piątkowy wieczór zaplanowane są odbiory techniczne i administracyjne rajdowych samochodów. To niewątpliwie jeden z trudniejszych i dłuższych procesów, które trzeba pokonać przed rajdem.
– Odcinek testowy miał bardzo podobną charakterystykę do tego, który będzie czekał nas pierwszego dnia rajdu. Maszyna bardzo dobrze się prowadzi i to cieszy. Teraz musimy jeszcze przejść stos formalności związanych z odbiorem administracyjnym, później briefingi i przejazd przez rampę. Dość późno dostaniemy szczegółowe mapki pierwszego OSu, trzeba je będzie dokładnie przestudiować i ruszać do boju – powiedział Marek Dąbrowski.
Marek Dąbrowski |
fot. Orlen
|
– Dzisiaj na szczęście przestało padać i mogliśmy wyjechać na testy. Ostatnie dwa dni spędziliśmy w parku serwisowym dostosowując jeszcze poszczególne elementy pod kątem naszych potrzeb. Przejechaliśmy około 50 kilometrów i wszystko jest zgodne z naszymi oczekiwaniami – dodał Jacek Czachor.
To będzie wyjątkowy Dakar ze względu na jego trudniejszy format dla motocyklistów. Jednoślady i quady przejadą dwa etapy maratońskie (podczas których zabronione jest korzystanie z pomocy mechaników) o łącznej długości 2702 km (OSy 1590 km). Tylko oni również będą walczyć na odcinkach specjalnych w Boliwii. Dodatkowo aż pięciokrotnie pokonają zupełnie inną trasę niż samochody, co stanowi aż 40% całkowitej długości odcinków specjalnych. W sumie trasa dla tej kategorii ma długość 8734 kilometrów (OSy 5228 km). Nowy format rajdu wpłynie niewątpliwie na rywalizację w kategorii aut. Samochody pokonają łącznie 9374 km (OSy 5522 km).
Podczas 35-ciu edycji rajdu Dakar, aż 29 startów odbyło się na terytorium Afryki, jeden raz – w 2008 roku – rajd nie wystartował, a trasy pięciu ostatnich zawodów biegły przez terytorium Ameryki Południowej. Boliwia będzie 28 krajem goszczącym tę najtrudniejszą przeprawę motoryzacyjną świata.
Jacek Czachor |
fot. Orlen
|
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Zostaw komentarz: