Przyczyny brak prądu w aucie – co może być powodem?
Problem z elektryką pojawia się zazwyczaj zimą, ale może on się przydarzyć o każdej porze. Zwłaszcza teraz, kiedy w pojazdach jest coraz więcej elektroniki. Co może być przyczyną braku prądu?
Mogłoby się wydawać, że po wyłączeniu pojazdu i wyciągnięciu kluczyków żaden system pokładowy nie zużywa prądu w samochodzie. Niestety, to błędne myślenie, ponieważ wiele systemów nadal działa i zużywa prąd, np. alarm. Jednak ilość pobieranej energii przez takie systemy nie jest aż tak duża, żeby akumulator się rozładował – zwłaszcza podczas krótkiego postoju. Pierwszym elementem jaki obwiniamy o brak prądu w aucie jest akumulator. Jednak brak prądu w samochodzie nie jest zawsze tylko jego winą. W pojeździe jest układ ładowania akumulatora składający się z urządzeń, które również mogą być odpowiedzialne za brak prądu.
Awaria alternatora
Pierwszym i ważnym elementem odpowiadającym za ładowanie akumulatora jest alternator. Wytwarza on prąd poprzez obroty wirnika wewnątrz stojana, czyli prąd powstaje poprzez zamianę energii mechanicznej w prąd przemienny. Przyczyn awarii alternatora może być kilka. Po pierwsze, wirnik i stojan mogą się zużyć. Po drugie, alternator może być zbyt mocno obciążony. Najczęściej dochodzi do tego, kiedy akumulator jest już w złym stanie i wymaga przez to ciągłego ładowania. Powodem mogą być też dodatkowe urządzenia, które pobierają za dużo prądu. Przeciążanie alternatora prowadzi do jego przegrzania i spalenia stojana. O objawach awarii alternatora przeczytasz w poniższym artykule.
Kolejnym problemem związanym z alternatorem jest pasek wieloklinowy, który może pęknąć. Pasek odpowiada za napędzanie wirnika w alternatorze, tak więc wirnik pozbawiony napędu nie poruszy się i nie wytworzy potrzebnej energii. Teoretycznie problem z pękaniem paska został zniwelowany, ale nie do końca. Dlaczego? Kierowcy często zapominają i nie dbają o ten element. Pasek powinien być regularnie wymieniany, np. przy okazji wymieniania napędu rozrządu lub wtedy, kiedy zaleca producent. Jeżeli zapomnimy go wymienić, to pasek się zużyje i pęknie, przez co alternator przestanie działać.
Niepokojącym objawem są również dźwięki z okolic alternatora. Najczęściej są one spowodowane zużytymi łożyskami lub kołami pasowymi. Problem możemy rozwiązać napinając pasek, ale jeśli dźwięki nie ustępują to prawdopodobnie doszło do uszkodzenia koła pasowego. Zazwyczaj dochodzi do jego wytarcia, co skutkuje jego ślizganiem. Inną przyczyną może być złe jego zamontowanie lub tłumik drgań skrętnych został zniszczony.
Regulator napięcia – przyczyny awarii
Winnym za brak prądu w aucie może być również regulator, kóry jest odpowiedzialny za stabilizowanie napięcia prądu wytwarzanego przez alternator. Do jego uszkodzenia dochodzi zazwyczaj poprzez zalanie go płynem, np. wodą. Uszkodzić może się również podczas zwarcia, do którego może dojść przy uruchamianiu samochodu za pomocą kabli rozruchowych.
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Zostaw komentarz: