Widziałeś taki przycisk na lusterku? Jeśli tak to masz szczęście – rozwiązuje ważny problem
Odpowiednia widoczność to podstawa bezpieczeństwa na drodze, ale nie brakuje czynników, które nam widoczność ograniczają. Nie na wszystkie jest rada, ale części można się pozbyć, korzystając z odpowiedniego wyposażenia. Takiego jak aktywowane przyciskiem na lusterku.
Spis treści
- Co zrobić, żeby nie być oślepianym nocą?
- Co daje lusterko fotochromatyczne?
- Co robi dźwignia lub języczek pod lusterkiem?
Co zrobić, żeby nie być oślepianym nocą?
Noc to najbardziej problematyczna pora, jeśli chodzi o widoczność. Poza miastem często jedynym źródłem światła są reflektory w naszym samochodzie, a jeśli spotkamy na drodze inny pojazd, może dojść do oślepiania.
Problem nie powinien mieć miejsca przy prawidłowo ustawionych światłach, ale z tym bywa różnie. Światła powinny być skontrolowane przez diagnostę, a także właściwie ustawione przez kierującego na wysokość, co regulujemy zwykle za pomocą pokrętła. Uwaga – światła z automatyczną regulacją wysokości, także trzeba okresowo sprawdzać i w razie potrzeby kalibrować.
Oślepianie innych powoduje także nieumiejętne korzystanie ze świateł drogowych (długich), ale może powodować je także ukształtowanie terenu.
Co daje lusterko fotochromatyczne?
Podczas nocnej jazdy problemem jest też odbijanie się świateł samochodu jadącego za nami, w lusterku wstecznym. Nawet prawidłowo ustawione światła są widoczne i mogą rozpraszać.
Triatlonistka łamie przepisy i kopie samochód, a sama dostała gazem pieprzowym. Jest nowe nagranie
Z pomocą w takich sytuacjach przychodzi lusterko fotochromatyczne. Wyposażone jest ono w czujnik światła i jeśli wykryje on takie właśnie punktowe oślepianie, przyciemni powierzchnię lustra. Aby jednak działało, musimy wcisnąć przycisk znajdujący się na nim. Nie zawsze przecież możemy uważać, że jest nam ono potrzebne.
Co robi dźwignia lub języczek pod lusterkiem?
Lusterko fotochromatyczne to bardzo przydatny dodatek, ale nieobecny w starszych samochodach, a także w nowszych należących do niższych klas. W takich autach stosuje się lusterka z umieszczoną pod nimi dźwigienką, zwaną też języczkiem. Przestawienie powoduje zmianę kąta ustawienia lustra, pod którym znajduje się tryb nocny. Lustro jest wtedy przyciemnione i światła pojazdów z tyłu nas nie będą oślepiały.
Najnowsze
-
TEST Peugeot 508 SW PSE – Shooting Brake z akcentem Le Mans
Hybryda z napędem na cztery koła, będąca dziełem inżynierów Peugeot Sport Engineered. Ten opis dotyczy zarówno startującego w 2023 roku w Le Mans modelu 9×8 Hypercar, jak i trochę łatwiej dostępnego 508 PSE. Sprawdziłyśmy w naszym teście, co oferuje francuski shooting brake ze sportowym akcentem. 508 SW PSE to inaczej mówiąc, sportowa ingerencja we francuskie […] -
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
-
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
Zostaw komentarz: