
Przez koronawirusa pracę w Polsce może stracić nawet 1,3 mln osób! Także w motoryzacji
Przerażająca perspektywa ogromnej rzeszy Polaków na bezrobociu w skutek epidemii koronawirusa to wariant pesymistyczny. Niestety ten „optymistyczny” wcale optymizmem nie napawa. Także w motoryzacji.
Wizję nawet ponad miliona Polaków bez pracy nakreśliła Krajowa Izba Gospodarcza, do której wyliczeń dotarła „Rzeczpospolita”. Zgodnie z nimi epidemia koronawirusa może oznaczać nawet pięcioprocentowy spadek PKB i utratę źródła dochodów przez od 1,12 do 1,28 mln osób.
Trwa epidemia, ale co z karami za niezarejestrowanie samochodu?
Według wariantu bardziej pozytywnego wzrost PKB wyniesie 1 procent, a pracę straci od 320 do 480 tys. osób. Taka przyszłość nas czeka, jeśli szybko nie zostanie uruchomiona wymierna pomoc dla przedsiębiorców i program ochrony gospodarki oraz miejsc pracy.
Niestety według „Rzeczpospolitej” proces zwalniania pracowników już się rozpoczął. Gazeta dotarła do właściciela firmy transportowej, który stracił wszystkie zlecenia i zmuszony był do zwolnienia dużej części załogi. Pozostawił jedynie najbardziej niezbędne osoby pracujące w biurze, które pomogą we wznowieniu działalności po zakończeniu epidemii.
Ford rusza do walki z koronawirusem. Będzie produkować respiratory, maski ochronne i nie tylko
Najbardziej obecnie jest zagrożony sektor hotelarski (120 tys. zatrudnionych osób) oraz turystyczny (700 tys. osób). W ich przypadku, nawet po zakończeniu epidemii, jeszcze przez pewien czas mogą poważnie odczuwać skutki koronawirusa.
W bardzo trudnej sytuacji znalazła się też branża motoryzacyjna (300 tys. osób), którą epidemia poważnie dotknęła i to na kilku płaszczyznach. Z jednej strony mamy fabryki samochodów, które wstrzymały produkcję i chociaż póki co płacą swoim pracownikom postojowe, to trudno szacować jak długo pozostaną zamknięte i jak długo będą w stanie utrzymywać całą załogę.
Fabryki w Tychach i Gliwicach przerywają pracę! Wszystko przez koronawirusa
Z drugiej strony jest problem zgłaszany przez Związek Dealerów Samochodów – salony obecnie świecą pustkami i chociaż kolejne firmy starają się zachęcać do konfigurowania i zamawiania samochodów online, to poważne spadki sprzedaży są nieuniknione. Szczególnie, że obecnie część wydziałów komunikacji przestało działać, uniemożliwiając rejestrację pojazdów.
Volkswagen wstrzymuje produkcję! Również w Polsce
Epidemia koronawirusa może okazać się druzgocąca także dla firm leasingowych – przedsiębiorcy nie będą teraz kupować nowych aut, a floty będą raczej borykać się ze zwolnieniami pracowników, niż wymianą lub rozszerzaniem parku samochodów. Firmy boją się też problemów z rejestracją, więc zakupy odkładają na później. Związek Dealerów Samochodów wysłał w tej sprawie apel o pomoc do premiera Morawieckiego, prosząc o wprowadzenie nowelizacji na mocy której nawet w obecnej sytuacji urzędy miałyby obowiązek rejestrować pojazdy. W ten sposób może udać się uniknąć zupełnego zastoju na rynku, a w konsekwencji masowych zwolnień i utraty płynności finansowej przez firmy.
Przeczytaj też:
Ksiądz stoi w jadącym aucie i przepędza koronawirusa
Drogi opustoszały, a w polskich miastach nadal jest smog! Czyżby aktywiści nie mieli racji?
Nasze raporty o koronawirusie:
Koronawirus coraz bardziej uderza w przemysł motoryzacyjny – którym markom grozi bankructwo?
Koronawirus: kiedy odbędą się wyścigi, rajdy i zawody w sportach motorowych?
Bolt reaguje na koronawirusa, ale dyskryminuje polskich kierowców
Koronawirus diametralnie zmienia pracę firm transportowych. Mapa z informacjami o kontrolach sanitarnych
Koronawirus spowodował ogromne korki na granicach. Zobaczcie nagranie
Sprawdź najważniejsze informacje dla kierowców, dotyczące koronawirusa
W ramach walki z koronawirusem państwo może zabrać ci auto!
Koronawirus w drive-thru? Na świecie można, a w Polsce?
Koronawirus zlikwidował korki? Nie wszędzie
Gwałtowne spadki cen ropy naftowej – czy paliwo na stacjach będzie tańsze?
Volkswagen wstrzymuje produkcję! Również w Polsce
Sprzątasz wnętrze samochodu? Uważaj na drobnoustroje! Czytaj o tym tutaj.
Kierownica brudniejsza, niż… sedes w publicznej toalecie? Czytaj o tym tu.
Najnowsze
-
Volvo ES90 – 700 km zasięgu w elektryku dzięki polskim innowacjom! Co jeszcze stworzyli eksperci z Volvo Tech Hub w Krakowie?
Volvo Cars Tech Hub w Krakowie obchodzi drugą rocznicę działalności. Firma chwali się, że to właśnie tam powstały kluczowe technologie dla nowego elektrycznego sedana ES90. Ale czy rzeczywiście polscy inżynierowie mieli tak duży wpływ na ten samochód? Przyjrzyjmy się faktom. -
Kto buduje polskie drogi? Firmy z UE i… Chin. Kto jeszcze zarabia miliardy i czy zdąży do 2030 roku?
-
Nowa Mazda6e – czy elektryk z duszą sportowego sedana podbije rynek?
-
Polskie warsztaty na skraju bankructwa? Długi sięgają 458 mln zł, a wiarygodność płatnicza spada
-
Elektryczny SUV – sprawdź model EX90 od szwedzkiej marki Volvo
Zostaw komentarz: