Przepisy drogowe, o których zapomina większość kierowców. A ty je pamiętasz?
Znajomość przepisów jest ważna nie tylko dlatego, żeby uniknąć mandatu, ale przede wszystkim, żeby zachować bezpieczeństwo na drodze.
Przepisy drogowe zmieniają się bardzo szybko. Jeśli się ich nie śledzi, może nas spotkać smutna niespodzianka w postaci mandatu. Wielu kierowców swoje prawo jazdy zdało dawno temu i najzwyczajniej zapominieli o przepisach dotyczących poszczególnych znaków drogowych. Każdy stara się pamiętać o przestrzeganiu ograniczeń prędkości, ustępowaniu pierwszeństwa pojazdom z prawej strony, ale czy każdy wie, jak zachowywać się w strefie zamieszkania lub co zrobić przed strzałką warunkową?
Przeczytaj także: Jak bardzo różnią się przepisy drogowe w Europie
Strefa zamieszkania
Ze strefą zamieszkania mamy najczęściej do czynienia na osiedlach, a także na obszarach dróg dojazdowych do posesji. Są oznakowane znakiem D-40. W tym obszarze bezwzględne pierwszeństwo ma pieszy, a kierowcę obowiązuje ograniczenie prędkości do 20 km/h. Kierujący pojazdem powinien też pamiętać o parkowaniu tylko w wyznaczonych miejscach, ponieważ za zaparkowanie w miejscu do tego nie przeznaczonym grozi nam mandat.
Strzałka warunkowa
Kolejnym grzechem kierowców jest nie zatrzymywanie się przed zieloną strzałką warunkową (jest to chyba najczęściej łamany przepis). Kierowca ma obowiązek zatrzymania się przed strzałką i powinien zachowywać się ostrożnie, ponieważ musi przepuścić każdego uczestnika ruchu, tzn. pieszych przed swoim autem oraz pieszych przechodzących przez ulicę, na którą chcemy wjechać, a także pojazdy jadące z przeciwka oraz z lewej strony. Najprościej mówiąc musisz przepuścić każdego!
Ograniczenie prędkości
Wszyscy wiemy, że w terenie zabudowanym możemy jechać z maksymalną prędkością 50 km/h, a poza terenem 90 km/h. Ale są wyjątki! Jeśli pod znakiem nazwy miejscowości znajduje się znak ograniczający prędkość, np. do 30 km/h to z tą prędkością musimy się poruszać w całej tej miejscowości. Chyba, że znaki na danym odcinku drogi mówią inaczej. Jednak jest jeszcze jeden haczyk. Mianowicie, jeśli wyjeżdżamy z terenu zabudowanego teoretycznie moglibyśmy jechać już 90 km/h, ale nie w tej sytuacji. Ograniczenie obowiązuje w całej miejscowości, więc 90 km/h będzie można jechać dopiero po przekroczeniu znaku informującego o wyjeździe z danej miejscowości.
Uważaj na rowerzystów
Wyobraźmy sobie taką sytuację: prowadzisz samochód i na skrzyżowaniu skręcasz w prawo, a tu nagle na masce twojego samochodu ląduje rowerzysta. Kto jest winny kolizji? Ty czy rowerzysta? Otóż ty. Rowerzysta jadący prosto przy prawej krawędzi jezdni ma pierwszeństwo. Dlatego pamiętaj przed skrętem w prawo spojrzeć i upewnić się, czy nie jedzie z prawej strony rowerzysta.
Przeczytaj także: Przepisy ruchu drogowego nie dotyczą rowerzystów?
Parkowanie na chodniku
Parkując na chodniku pojazdem o masie całkowitej poniżej 2,5 tony, musimy zostawić 1,5 m wolnej przestrzeni na chodniku pieszemu – np. dla matki z wószkiem dziecięcym, lub dwóch mijających się osób. Natomiast parkowanie pojazdem o masie całkowitej powyżej 2,5 tony na chodniku jest zakazane. Powinniśmy zwrócić także uwagę na to, w jakiej odległości od pasów zatrzymujemy pojazd. Nie możemy zaparkować bliżej niż 10 metrów od przejścia dla pieszych. W innym przypadku z pewnością zwrócimy na siebie uwagę przejeżdżającym policjantom i narażamy się na mandat, a nawet zholowanie samochodu.
Najnowsze
-
TEST Peugeot 508 SW PSE – Shooting Brake z akcentem Le Mans
Hybryda z napędem na cztery koła, będąca dziełem inżynierów Peugeot Sport Engineered. Ten opis dotyczy zarówno startującego w 2023 roku w Le Mans modelu 9×8 Hypercar, jak i trochę łatwiej dostępnego 508 PSE. Sprawdziłyśmy w naszym teście, co oferuje francuski shooting brake ze sportowym akcentem. 508 SW PSE to inaczej mówiąc, sportowa ingerencja we francuskie […] -
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
-
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
Zostaw komentarz: