Przekładnia kierownicza
Układ kierowniczy należy do kluczowych w pojeździe, bo stanowi niejako „środek łączności" w systemie pojazd - człowiek. Ma także znaczący wpływ na bezpieczeństwo. Jednym z jego głównych elementów jest przekładnia kierownicza.
Przekładnia śrubowo-kulkowa |
![]() |
Fot. ZF |
Głównym zadaniem przekładni kierowniczej jest realizacja sprzężenia pomiędzy kierownicą i kołami pojazdu, inaczej – zamiana ruchu obrotowego kierownicy na ruch drążków mechanizmu zwrotniczego.
Obecnie stosowane są dwa podstawowe rodzaje przekładni kierowniczych: śrubowe (śrubowo-kulkowe) i zębatkowe.
Przekładnie śrubowo-kulkowe przenoszą duże obciążenia przy małych oporach tarcia dlatego częściej spotykamy je w samochodach cięższych.
Obecnie rynek układów kierowniczych do samochodów ciężarowych zdominowała firma ZF, która swoimi produktami Servocom oraz Servocomtronic (obie należące do przekładni śrubowo-kulkowych) podniosła dotychczasowe standardy poprzez ograniczenie elementów mechanicznych i wprowadzenie sterowania elektronicznego.
Parametry techniczno-eksploatacyjne przekładni śrubowych uległy znaczącej poprawie, w wyniku wprowadzenia tzw. gwintów kulkowych. Linia takiego gwintu w śrubie i nakrętce ma postać rowka o przekroju kołowym, do wnętrza którego wprowadzone są kulki. Zadaniem kulek jest zamiana tarcia ślizgowego na tarcie toczne podczas wzajemnego obrotu śruby i nakrętki. Dzięki temu, że współczynnik tarcia tocznego jest znacznie niższy, sprawność takich przekładni przekracza 85%. Aby uniknąć wypadania kulek, obydwa końce (wyloty) gwintów nakrętki są ze sobą połączone kanałem obiegowym, umożliwiającym swobodne przemieszczanie się kulek z jednej strony nakrętki na drugą. Podczas obracania koła kierownicy obracający się wał inicjuje przetaczanie się kulek, które wywołują ruch nakrętki współpracującej z wycinkiem zębatym bezpośrednio połączonym z ramieniem przekładni kierowniczej łączącym się ze zwrotnicą koła.
Przekładnia kierownicza z listwą zębatą wspomagana elektrycznie |
![]() |
Fot. ZF
|
Przekładnia listwa zębatą działa w sposób następujący: zębnik na wale kierownicy powoduje ruch porzeczny listwy zębatej, do której przegubowo zamocowane sa drążki poprzeczne mające połączenie ze zwrotnicami. Jeśli chodzi o najnowsze rozwiązania wśród przekładni kierowniczych z listwą zębatą to firma TRW wraz z wprowadzeniem na rynek w 2008 roku nowych modeli Citroëna Berlingo oraz Peugeota Partnera, zadebiutowała z nową przekładnią elektro-hydrauliczną EPHS (Electrically Powered Hydraulic Steering).Cechą nowego systemu jest lepiej dostosowana do warunków jazdy charakterystyka siły wspomagania w zależności od prędkości jazdy. Zatem kierowcy będzie znacznie łatwiej na parkingu i podczas jazdy w mieście, natomiast przy dużych prędkościach, pojazd będzie stabilniej reagował na ruchy kierownicą i przez to będzie bezpieczniejszy.
Najnowsze
-
Wąskie gardło na S1! Dlaczego Ministerstwo Infrastruktury rezygnuje z trzeciego pasa?
Czy ekspresówka S1 na Górnym Śląsku stanie się kolejnym wąskim gardłem polskich dróg? Ministerstwo Infrastruktury zdecydowało się na przebudowę trasy bez dodania trzeciego pasa, mimo że prognozy wskazują na szybko rosnący ruch. Czy to decyzja, która już wkrótce sparaliżuje ruch na jednej z najważniejszych tras w regionie? Sprawdzamy, dlaczego resort nie posłuchał zaleceń ekspertów i jakie będą konsekwencje tej decyzji dla kierowców. -
Chcesz mieć nowego Seata Ibizę? Ta cena w Polsce może cię pozytywnie zaskoczyć
-
Kobiety w sporcie motorowym – za kierownicą Mazdy MX-5
-
Tysiące kierowców ignoruje zakazy. Policja ujawnia szokującą skalę problemu!
-
Ta kwota cię zszokuje: oto jak ubezpieczyciele oszczędzają na twoim wypadku samochodowym
Zostaw komentarz: