Prezentacje 2009
Jedni wcześnie, inni tak późno, że aż sami się boją, czy będą wystarczająco dobrze przygotowani do sezonu. Od połowy stycznia oglądamy bolidy rocznik 2009, które zostały skonstruowane zgodnie z nowymi wymaganiami FIA.
Na skutek nowych przepisów wprowadzonych przez FIA, bolidy w sezonie 2009 zmieniły zdecydowanie wygląd. Mówi się, że zmiany te są chyba największymi w historii Formuły 1. Mają one powodować redukcję wrażliwości aerodynamicznej samochodu, a tym samym zmniejszyć turbulencje jakim jest on poddawany na torze i ułatwiać manewr wyprzedzania. To, co zwraca najbardziej uwagę na pierwszy rzut oka, to tylne skrzydło – znacznie wyższe i węższe niż dotychczas. Poszerzone o 40 cm, niżej ustawione i wysunięte skrzydło przednie powoduje, że bolid robi wrażenie bardziej agresywnego. Konstruktorzy musieli dokonać przeprojektowania nadwozia i usunąć dodatkowe elementy aerodynamiczne. Konsekwencją tych zabiegów jest zmiana toru powietrza opływającego samochód. Dodatkowo, w sezonie 2009 używane będą gładkie opony tzw. „slick”, co wpłynie na zachowanie się bolidu na torze. A wszystko to dla nas kibiców, aby wyścigi stawały się bardziej widowiskowe. Jako pierwsze swój nowy samochód zaprezentowało Ferrari.
Scuderia Ferrari F60, 12 styczeń
Wygląda jakby bolid wyszczuplał w tym roku…. Przez to sprawia wrażenie, że jest dłuższy. Przykładem jak ważny jest kształt najdrobniejszego elementu nadwozia jest zmiana sposobu osadzenia lusterka. W celu dodatkowego zniwelowania poziomu docisku aerodynamicznego, idąc za przykładem modelu F1.08 BMW Sauber a następnie innych zespołów, konstrukcja nowego mocowania umożliwia przepływ powietrza w układzie pionowym, zmniejszając jego opór.
Panasonic Toyota TF109, 15 styczeń |
![]() |
Foto: Toyota
|
Przeprojektowany TF109 ma zapewnić w tym roku wywalczenie pierwszego zwycięstwa dla zespołu. Toyota rozpoczęła prace nad nowym samochodem w październiku 2008 i jak przyznaje Pascal Vasselon, generalny menadżer, było to bardzo trudne zadanie. Czy uda się Toyocie wygrać po raz pierwszy odkąd zagościła w F1 w 2002 roku? 34-letni Jarno Trulli, który jeździ dla zespołu od 2004 roku i Timo Glock mający doświadczenie w prowadzeniu samochodu 2004 Jordan, Champ Car, GP2 i Toyota TF108 mają na to wielki apetyt. Debiut nowej Toyoty odbył się 20 stycznia na torze w Algarve Motor Park w Portugalii.
McLaren Mercedes MP4-24, 16 styczeń |
![]() |
Foto: McLaren Mercedes
|
Zupełnie inny samochód – tak mówią kierowcy zespołu o MP4-24. „Oczywiście nie prowadziłem jeszcze nowego samochodu” powiedział Lewis Hamilton podczas prezentacji, ” ale zwykle mówi się, że piękne samochody często okazują się być szybkimi samochodami. MP4-24 wygląda fantastycznie.” Czy Lewis będzie w stanie obronić tytuł w nowym bolidzie? Czy razem z Heiki sprosta celom wyznaczonym przez zespół – zdobycie mistrzostwa konstruktorów?
Williams-Toyota FW31, 19 styczeń |
![]() |
fot. Williams
|
Williams zaplanował prezentację FW31 na 19 stycznia na obiekcie Autodromo do Algarve w Portimao, w Portugalii. W poniedziałkowy poranek odbyły się zimowe testy wyposażonego w silnik Toyoty bolidu. Brytyjski zespół nie planuje ujawnienia kolorów samochodu przed pierwszym Grand Prix w Australii. Dobrze, że pokazali nam samochód…
Renault R29 , 19 styczeń |
![]() |
Foto: Renault
|
Tego samego dnia i w tym samym miejscu co Williams, swój nowy samochód zaprezentował zespół Renault. R29 zbudowany został według założeń nowej filozofii i oczywiście wygląda zupełnie inaczej niż jego poprzednicy. Póki co, wystąpiły problemy w trakcie testów zderzeniowych. Fernando Alonso ma jednak ambitne plany i chce sięgnąć ponownie po koronę. No cóż, w zeszłym sezonie też nikt nie wierzył, że może on wygrać dwa wyścigi…..
BMW Sauber F1.09, 20 styczeń |
![]() |
Foto: BMW Sauber
|
Zespół BMW Sauber wybrał na prezentację swojego bolidu Valencję – Circuit Ricardo Tormo. W chłodny acz słoneczny poranek pierwsze dwa okrążenia w F1.09 wykonał Robert Kubica. Polak przejechał tego dnia 73 okrążenia. F1.09 wygląda zdecydowanie inaczej niż jego poprzednik. Tak jak jego koledzy z toru jakby wyszczuplał, ma bardziej zadarty i szerszy nos. Trzyczęściowe skrzydło przednie ma zgodnie z nowymi przepisami szerokość samochodu. Aerodynamiczne „dodatki” takie jak deflektory zostały usunięte a wyloty powietrza zredukowane do minimum. Choć jak twierdzi Nick Heidfeld samochód nie jest wzorem piękności, to ma stać się narzędziem do zdobycia mistrzowskiego tytułu w sezonie 2009.
Red Bull RBR5, 9 luty |
![]() |
Foto: Red Bull
|
Prezentacja nowego samochodu Red Bull 5 odbyła się na torze w Jerez, w Hiszpanii. Sebastian Vettel przejechał tylko 14 okrążeń i nie chciał komentować tego jak samochód się zachowywał. Pojawiły się problemy dotyczące temperatury oleju w silniku, a KERS został umieszczony po to, aby sprawdzić dystrybucję obciążenia i wpływ na wibracje, ale nie został włączony. Christian Horner, szef zespołu jest jednak pełen optymistycznych oczekiwań. RBR5 z silnikiem Renault ma pozwolić uzyskać zespołowi lepszą pozycję niż w poprzednim sezonie (7 w klasyfikacji konstruktorów). Adrian Newey, projektant samochodu twierdzi, że oprócz skrzyni biegów, trudno jest doszukać się w nowym bolidzie pozostałości RB4.
Force India VJM02, 24 luty |
![]() |
Foto: Force India
|
Zespół hinduskiego potentata Vijaya Mallya, oficjalnie zaprezentował swój samochód fotografom 24 lutego w Silverstone, w Wilekiej Brytanii. Już 1 marca, na torze Jerez de la Frontera w Hiszpanii, razem z siedmioma pozostałymi zespołami, Force India zabrała się do pracy, rozpoczynając ośmiodniowy cykl testów. Pierwszy raz, nowy samochód wyposażony w silnik VJM02 Mercedes – Benz był testowany w zeszłym tygodniu na torze Silverstone w Wielkiej Brytanii. Giancarlo Fisichella przyznał, że późna prezentacja nowego bolidu, na cztery tygodnie przed pierwszym Grand Prix, nie jest idealnym rozwiązaniem i nieco go martwi. Adrial Sutil dodał, iż zespół ma tylko osiem dni na pracę nad ustawieniami ale oczywiście zrobi wszystko, aby zebrać jak najwięcej informacji i przeanalizować je przed GP Australii. Szef zespołu, po podpisaniu umowy z Mercedesem (w roku 2008 Force India używał silnika Ferrari), liczy na to, że w sezonie 2009 jego ekipa będzie regularnie zdobywać punkty na torach Grand Prix.
Scuderia Toro Rosso, STR4, 9 marzec |
![]() |
Foto: Red Bull
|
Toro Rosso jest narazie ostatnim zespołem przedstawiającym swój nowy samochód. Podobno opóźnienia w pracach wynikały z problemów z tylnym zawieszeniem. Szefowie zespołu ufają jednak, że sytuacja nie powinna mieć wpływu na przygotowania do pierwszego Grand Prix, szczególnie, że cały pakiet aerodynamiczny był już sprawdzany podczas lutowych testów w Jerez.
Brawn GP, BGP 001, 6 marca
Jako ostatni swój samochód zaprezentował zespół Brawn GP pod wodzą Rossa Brawna. Już w pierwszych dniach po prezentacji podczas testów na torach pod Barceloną i w Jerez BGP 001 pokazał na co go stać. Na kilka dni przed rozpoczęciem sezonu wszyscy z niedowierzaniem przyglądali się Jensonowi Buttonowi i Rubensowi Barrichello testującym w ostatniej chwili wprowadzony do F1 nowy bolid. Były zespół Hondy używa w tym sezonie silnika Mercedesa. Jak bardzo konkurencyjna będzie nowa konstrukcja z nowym silnikiem pod wodzą inżynierów pracujących jeszcze w zeszłym roku dla Hondy?
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
Wąskie gardło na S1! Dlaczego Ministerstwo Infrastruktury rezygnuje z trzeciego pasa?
Czy ekspresówka S1 na Górnym Śląsku stanie się kolejnym wąskim gardłem polskich dróg? Ministerstwo Infrastruktury zdecydowało się na przebudowę trasy bez dodania trzeciego pasa, mimo że prognozy wskazują na szybko rosnący ruch. Czy to decyzja, która już wkrótce sparaliżuje ruch na jednej z najważniejszych tras w regionie? Sprawdzamy, dlaczego resort nie posłuchał zaleceń ekspertów i jakie będą konsekwencje tej decyzji dla kierowców. -
Chcesz mieć nowego Seata Ibizę? Ta cena w Polsce może cię pozytywnie zaskoczyć
-
Kobiety w sporcie motorowym – za kierownicą Mazdy MX-5
-
Tysiące kierowców ignoruje zakazy. Policja ujawnia szokującą skalę problemu!
-
Ta kwota cię zszokuje: oto jak ubezpieczyciele oszczędzają na twoim wypadku samochodowym
Komentarze:
Anonymous - 5 marca 2021
Od kiedy prose Pani E-28 to siódemaka?