Czy można jechać prawym pasem dookoła ronda? Instruktorzy często źle tego uczą!
To, czy można jechać prawym pasem dookoła ronda wydaje się oczywiste, ale nie dla wszystkich. Zwłaszcza dla tych, którzy zostali wprowadzeni w błąd przez instruktora nauki jazdy.
Spis treści:
- Jak wjechać bezpiecznie na rondo?
- Który pas zająć podczas wjeżdżania na rondo?
- Czy można jechać prawym pasem dookoła ronda?
Chociaż ronda to najbezpieczniejszy rodzaj skrzyżowań, a zasady jazdy po nich nie są trudne, to wielu kierowców ma problem z określeniem owych zasad i szczegółowym ich wyjaśnieniem, np. tego czy można jechać prawym pasem dookoła ronda. Często nie pomagają w tym instruktorzy w szkołach nauki jazdy, którzy ucząc prawidłowych odruchów, nie mówią kursantom wszystkiego.
Jak wjechać bezpiecznie na rondo?
Przejazd przez ronda bywa zmorą początkujących kierowców. Jednak nawet prowadzący z wieloletnim stażem miewają wątpliwości, jak poprawnie pokonywać skrzyżowanie o ruchu okrężnym. Niepewność budzą takie kwestie jak pierwszeństwo przejazdu, odpowiedni pas ruchu czy właściwe użycie kierunkowskazów.
Przed wjechaniem na rondo zwolnijmy i zwróćmy uwagę na znaki drogowe. Przed większością rond oprócz znaku „ruch okrężny” znajduje się także znak „ustąp pierwszeństwa”. Oznacza to, że samochód wjeżdżający na skrzyżowanie musi ustąpić pierwszeństwa wszystkim pojazdom, które już na nim są.
Czasami, choć bardzo rzadko, zdarza się, że przed rondem umieszczono jedynie znak świadczący o ruchu okrężnym – wtedy zgodnie z zasadą prawej ręki pierwszeństwo mają kierowcy wjeżdżający na rondo. Są bowiem po prawej stronie od samochodów, które znajdują się na skrzyżowaniu. Zaleca się niemniej, aby wstrzymać się z wykonaniem manewru wjazdu na skrzyżowanie do chwili, w której kierowca będzie pewny, że nie grozi mu kolizja.
Jednym z zagadnień, które rozgrzewają także do czerwoności doświadczonych kierowców jest właśnie to, czy można jechać prawym pasem dookoła ronda. Wielu instruktorów nauki jazdy albo zignorowało tę kwestię na kursie i młody adept czterech kółek sam wnioskował stan faktyczny na podstawie swoich odczuć – a ta interpretacja jest błędna, albo instruktorzy uczą tego źle. To jak jest prawidłowo?
Który pas zająć podczas wjeżdżania na rondo?
Podobnie jak na zwyczajnym skrzyżowaniu, wybór pasa ruchu zależy od intencji kierującego pojazdem. Choć kodeks drogowy nie określa jednoznacznie zasad doboru pasa, dobrze wyrobić sobie bezpieczny nawyk. Jeżeli zamierzamy skręcić w prawo lub jechać prosto, zalecane jest zajęcie prawego pasa jeszcze przed wjazdem na rondo. Nie ma wtedy potrzeby zmiany pasów na samym skrzyżowaniu, co zwiększa wygodę i bezpieczeństwo. Jeśli jednak kierowca chciałby zawrócić na rondzie lub wybrać jeden z najdalszych zjazdów, wtedy powinien trzymać się wewnętrznych pasów ruchu i zmienić je tuż przed opuszczeniem ronda.
Rondo jednopasmowe nie nastręcza zwykle kierowcom problemów – wjeżdża się na nie i opuszcza interesującym nas zjazdem. Problemy zaczynają się wtedy, gdy rondo oraz droga do niego prowadząca są dwupasmowe. Który pas należy wtedy zająć?
Instruktorzy podczas kursów na prawo jazdy, zwykle uczą w takich sytuacjach identycznej logiki, jak na innych skrzyżowaniach. To znaczy, że jeśli chcemy zjechać z ronda pierwszym lub drugim zjazdem, trzymamy się prawego pasa, a jeśli trzecim lub czwartym, lewego pasa. Tak samo jak zamierzając skręcić w lewo lub zawrócić na zwykłym skrzyżowaniu, zajmujemy lewy pas.
Czy można jechać prawym pasem dookoła ronda?
Powyższa zasada jest w pełni słuszna i jak najbardziej zachęcamy do jej stosowania. Niestety instruktorzy często zapominają zaznaczyć, że taki sposób jazdy po rondach jest zalecany, ale nie obowiązkowy.
Czy więc można jechać prawym pasem dookoła ronda i co zatem mówią przepisy? Nic. Kodeks drogowy milczy na temat ronda, a wzmiankę o takim rodzaju skrzyżowania znajdziemy jedynie w Rozporządzeniu w Sprawie Znaków i Sygnałów:
Znak C-12 „ruch okrężny” oznacza, że na skrzyżowaniu ruch odbywa się dookoła wyspy lub placu w kierunku wskazanym na znaku.
Rondo cechuje się tym, że pasy na nim prowadzą dookoła, przez co jeżdżąc w kółko wcale nie skręcamy (bo trzymamy się swojego pasa), a zjechać możemy z niego tylko w prawo. A ponieważ nie skręcamy z niego nigdy w lewo, ronda nie dotyczy zasada zajmowania lewego pasa przy takim manewrze.
Dlatego też możecie bez przeszkód wjechać na rondo i okrążać je prawym pasem. Jest to mniej korzystne z punktu widzenia płynności ruchu, ale żaden przepis tego nie zakazuje. Jeśli natomiast trzymacie się zaleceń instruktorów i korzystacie także z lewego pasa, pamiętajcie, że jeśli na prawym pasie znajduje się inny pojazd, musicie ustąpić mu pierwszeństwa. Z tego powodu wielu kierowców woli nie ryzykować wymuszenia na innym kierującym i zawsze korzysta tylko z prawego pasa.
Czasem właśnie z tego powodu tworzą się korki przed rondami, które – co do zasady – powinny upłynniać ruch. Niestety niedoprecyzowanie przepisów pozwala na dowolną interpretację i zachowania kierowców, które nie służą przepustowości.
Najnowsze
-
Nowa Toyota Land Cruiser. Ewolucja ikony samochodów terenowych
• Nowa Toyota Land Cruiser to wciąż niezawodny i trwały prawdziwy samochód terenowy • Stylistyka, która nawiązuje do legendarnych poprzedników • Zupełnie nowa konstrukcja ramowa na platformie GA-F o zwiększonej sztywności, lepszych właściwościach jezdnych oraz pewniejszym prowadzeniu na drodze i w terenie • Pierwszy Land Cruiser z elektrycznym wspomaganiem kierownicy oraz systemem rozłączania przedniego stabilizatora • Udoskonalony silnik 2,8 l i nowa skrzynia automatyczna o ośmiu przełożeniach • Land Cruiser z układem mild hybrid 48V dołączy do gamy pod koniec 2025 r. -
Nowa Škoda Elroq już w polskim cenniku i konfiguratorze
-
MOTORYZACYJNE MUZEA NA TRASACH SLOW ROAD
-
Elektryczny SUV Cadillac Vistiq wjedzie do salonów w 2025 roku
-
Alfa Romeo Junior jednym z finalistów konkursu „Car of the Year”
Zostaw komentarz: