Ewa Kania

Prawo jazdy tylko na 5 lat. Unia chce dokręcić śrubę kierowcom

Czasy bezterminowych praw jazdy już minęły i nawet kierowcy już je posiadający, będą musieli wymienić je na blankiety z wpisanym terminem ważności. Ale już teraz unijni urzędnicy rozważają jeszcze krótsze terminy, a także konieczność poddawania się badaniom lekarskim. Na szczęście nie dotyczyłoby to wszystkich kierujących.

Terminowe prawa jazdy z jeszcze krótszym terminem ważności

Kiedyś kierowca wobec którego nie było żadnych zastrzeżeń natury zdrowotnej, otrzymywał prawo jazdy bezterminowe i mógł teoretycznie korzystać z niego dożywotnio. Aby stracić ten przywilej musiałby coś przeskrobać, co wzbudziłoby podejrzenia u policjantów, czy powinien on nadal mieć prawo jazdy.

Od 2013 roku już nie są wydawane prawa jazdy bezterminowe, a kierowcy otrzymują uprawnienia na maksymalnie 15 lat. Po tym czasie muszą złożyć wniosek o nowy dokument, ale jeśli nie było wobec nich zastrzeżeń zdrowotnych, nie muszą robić żadnych dodatkowych badań. Kierowcy z bezterminowymi blankietami, za kilka lat także będą musieli je wymienić.

Wiele wskazuje na to, że wprowadzone będą jeszcze restrykcyjne i krótsze terminy na prawach jazdy, wymagające także stawiania się do lekarza.

Prawo jazdy na 5 lat, a później nawet na krócej

Unijny pomysł, aby skrócić ważność praw jazdy miałby dotyczyć starszych kierowców, aby upewniać się, czy nadal są na siłach prowadzić pojazdy w sposób bezpieczny. Według projektu nowej regulacji, dotyczyłoby to już osób mających 65 lat. Od tego momentu prawo jazdy przedłużane byłoby najwyżej na 5 lat, a aby je uzyskać, konieczna byłaby pozytywna opinia lekarza. Osoby mające 75 lat otrzymywałyby prawo jazdy na 2 lata, a kierowcy mający lat 80, tylko na rok.

Wojskowi kierowcy uważają, że są ponad prawem? Uporczywie blokują i zajeżdżają drogę

Wśród proponowanych zmian, jest także rozszerzone badanie lekarskie. Nie miałoby ono być przeprowadzane tylko pod kątem wad wzroku oraz przewlekłych chorób, ale także pod kątem sprawności motorycznej i szybkości reakcji. Kierujący mieliby także przechodzić badania psychologiczne.

Na liście pomysłów można także znaleźć egzaminy praktyczne, podczas których egzaminator oceniałby w praktyce, na ile dobrze senior radzi sobie w ruchu drogowym. Brany pod uwagę jest także zakaz jazdy po zmroku.

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze