
Prawo jazdy tylko na 5 lat. Unia chce dokręcić śrubę kierowcom
Czasy bezterminowych praw jazdy już minęły i nawet kierowcy już je posiadający, będą musieli wymienić je na blankiety z wpisanym terminem ważności. Ale już teraz unijni urzędnicy rozważają jeszcze krótsze terminy, a także konieczność poddawania się badaniom lekarskim. Na szczęście nie dotyczyłoby to wszystkich kierujących.
Terminowe prawa jazdy z jeszcze krótszym terminem ważności
Kiedyś kierowca wobec którego nie było żadnych zastrzeżeń natury zdrowotnej, otrzymywał prawo jazdy bezterminowe i mógł teoretycznie korzystać z niego dożywotnio. Aby stracić ten przywilej musiałby coś przeskrobać, co wzbudziłoby podejrzenia u policjantów, czy powinien on nadal mieć prawo jazdy.
Od 2013 roku już nie są wydawane prawa jazdy bezterminowe, a kierowcy otrzymują uprawnienia na maksymalnie 15 lat. Po tym czasie muszą złożyć wniosek o nowy dokument, ale jeśli nie było wobec nich zastrzeżeń zdrowotnych, nie muszą robić żadnych dodatkowych badań. Kierowcy z bezterminowymi blankietami, za kilka lat także będą musieli je wymienić.
Wiele wskazuje na to, że wprowadzone będą jeszcze restrykcyjne i krótsze terminy na prawach jazdy, wymagające także stawiania się do lekarza.
Prawo jazdy na 5 lat, a później nawet na krócej
Unijny pomysł, aby skrócić ważność praw jazdy miałby dotyczyć starszych kierowców, aby upewniać się, czy nadal są na siłach prowadzić pojazdy w sposób bezpieczny. Według projektu nowej regulacji, dotyczyłoby to już osób mających 65 lat. Od tego momentu prawo jazdy przedłużane byłoby najwyżej na 5 lat, a aby je uzyskać, konieczna byłaby pozytywna opinia lekarza. Osoby mające 75 lat otrzymywałyby prawo jazdy na 2 lata, a kierowcy mający lat 80, tylko na rok.
Wojskowi kierowcy uważają, że są ponad prawem? Uporczywie blokują i zajeżdżają drogę
Wśród proponowanych zmian, jest także rozszerzone badanie lekarskie. Nie miałoby ono być przeprowadzane tylko pod kątem wad wzroku oraz przewlekłych chorób, ale także pod kątem sprawności motorycznej i szybkości reakcji. Kierujący mieliby także przechodzić badania psychologiczne.
Na liście pomysłów można także znaleźć egzaminy praktyczne, podczas których egzaminator oceniałby w praktyce, na ile dobrze senior radzi sobie w ruchu drogowym. Brany pod uwagę jest także zakaz jazdy po zmroku.
Najnowsze
-
Autostrada A2 w chaosie! Kierowcy wściekli na gigantyczne utrudnienia. Kiedy koniec tej drogi przez mękę?
Od soboty autostrada A2 między Poznaniem a Świeckiem to dla niektórych farsa. Kierowcy muszą mierzyć się z koszmarem organizacji ruchu. Tymczasowe pasy, zakazy dla ciężarówek, ograniczenia prędkości do 50 km/h i brak pasa awaryjnego – to tylko część problemów. Dlaczego rozbudowa trzeciego pasa zamienia się w drogę przez mękę? Sprawdzamy zmiany i to czy da się przejechać bez nerwów. -
Amortyzatory to nie tylko wygoda! Oto groźne mity, które mogą skutkować śmiertelnym wypadkiem!
-
Volvo ES90 – 700 km zasięgu w elektryku dzięki polskim innowacjom! Co jeszcze stworzyli eksperci z Volvo Tech Hub w Krakowie?
-
Kto buduje polskie drogi? Firmy z UE i… Chin. Kto jeszcze zarabia miliardy i czy zdąży do 2030 roku?
-
Nowa Mazda6e – czy elektryk z duszą sportowego sedana podbije rynek?
Zostaw komentarz: