
Możesz stracić prawo jazdy, nawet gdy nie popełnisz żadnego wykroczenia. Absurd? Nowe przepisy od 2024 roku
Od 2024 roku nawet osoby nie popełniające żadnego wykroczenia mogą stracić prawo jazdy. O kogo chodzi?
Spis treści
- Prawo jazdy – decyduje wynik badań
- Prawo jazdy i seniorzy – niemieckie badania
- Prawo jazdy i dalsze pomysły dla seniorów
Prawo jazdy zabrane za wiek? Pod pewnymi warunkami, tak. Wielokrotnie na naszych łamach poruszaliśmy kontrowersyjne pomysły dotyczące obostrzeń regulacyjnych względem starszych kierowców. Wygląda na to, że wraz z początkiem 2024 roku w krajach członkowskich UE wejdą w życie przepisy, które wymuszą na kierowcach-seniorach, powyżej 65 roku życia, obowiązkowe badania psychologiczne.
Prawo jazdy – decyduje wynik badań
Według pomysłów unijnych legislatorów, kierowca starszy niż 65 lat będzie musiał obowiązkowo poddać się badaniom psychologicznym, które mają ocenić psychiczną zdolność do prowadzenia pojazdów i zweryfikować czy dana osoba nie ma problemów z koncentracją. Kierowcy-seniorzy, którzy nie podejdą do obowiązkowych badań psychologicznych lub przejdą je z wynikiem negatywnym, nie będą mogli przedłużyć ważności swojego prawa jazdy.

Prawo jazdy i seniorzy – niemieckie badania
Skąd w ogóle taki pomysł? Czy faktycznie seniorzy powodują więcej wypadków? Niekoniecznie, bo np. w polskich statystykach grupą, która najczęściej powoduje wypadki wcale nie są seniorzy. Statystyki policyjne przemawiają na korzyść starszych kierowców. Okazuje się, że ci, którzy ukończyli już 60 lat, powodują znacznie mniej wypadków niż przedstawiciele pozostałych grupy wiekowych. Jeśli przeliczymy liczbę wypadków przez 10 000 przedstawicieli danej grupy wiekowej, to dla 60-latków lub osób starszych otrzymamy wynik 4,9. Dla porównania, najmłodsi kierowcy (18-24 lata) mogą „pochwalić się” rezultatem na poziomie 18,4. Trzeba jednak pamiętać, że niższy współczynnik wśród starszych kierowców może wynikać stąd, że starsi kierowcy po prostu znacznie rzadziej wsiadają za kółko. Tego polskie statystyki nie odnotowują.
Takie badania przeprowadzili natomiast niemieccy badacze. Z ich analiz wynika, że ryzyko wypadków wśród seniorów jest porównywalne z najmłodszą grupą wiekową kierowców: 18-24 lata.
Prawo jazdy i dalsze pomysły dla seniorów
Planowane już od 2024 roku, obowiązkowe badania psychologiczne kierowców powyżej 65 roku życia to nie jedyne obostrzenia jakie mają uderzyć w seniorów. Kolejnym pomysłem jest wprowadzenie swego rodzaju kursu odświeżającego dla kierowców powyżej 70 roku życia. Inny pomysł polega na wydawaniu terminowego prawa jazdy, np. na maksymalnie pięć lat. Wraz z wiekiem obostrzeń ma być więcej, np. w przypadku 75-latków i starszych kierowców obowiązkowe badania mają być przeprowadzane co roku. Wcześniej – co dwa lata.
Najnowsze
-
Autostrada A2 w chaosie! Kierowcy wściekli na gigantyczne utrudnienia. Kiedy koniec tej drogi przez mękę?
Od soboty autostrada A2 między Poznaniem a Świeckiem to dla niektórych farsa. Kierowcy muszą mierzyć się z koszmarem organizacji ruchu. Tymczasowe pasy, zakazy dla ciężarówek, ograniczenia prędkości do 50 km/h i brak pasa awaryjnego – to tylko część problemów. Dlaczego rozbudowa trzeciego pasa zamienia się w drogę przez mękę? Sprawdzamy zmiany i to czy da się przejechać bez nerwów. -
Amortyzatory to nie tylko wygoda! Oto groźne mity, które mogą skutkować śmiertelnym wypadkiem!
-
Volvo ES90 – 700 km zasięgu w elektryku dzięki polskim innowacjom! Co jeszcze stworzyli eksperci z Volvo Tech Hub w Krakowie?
-
Kto buduje polskie drogi? Firmy z UE i… Chin. Kto jeszcze zarabia miliardy i czy zdąży do 2030 roku?
-
Nowa Mazda6e – czy elektryk z duszą sportowego sedana podbije rynek?
Zostaw komentarz: