Prawie połowa kierowców nie zna przepisów dotyczących jazdy po alkoholu
Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie AlcoSense Laboratories, blisko połowa kierowców nie wie, jaka jest granica stężenia alkoholu w organizmie, powyżej której prowadzenie pojazdów na polskich drogach jest zabronione.
Według aktualnych przepisów kierowca zatrzymany na prowadzeniu pojazdu z więcej niż 0,2 promila alkoholu we krwi musi liczyć się z konsekwencjami.
42% kierowców nie zna tych regulacji i nie potrafi poprawnie wskazać, kiedy można w Polsce legalnie oraz bezpiecznie wsiąść za kółko po wypiciu alkoholu. Co piąty kierowca ma błędne przekonanie, że polski limit jest wyższy niż 0,2 promila lub przyznaje, że go nie zna. Taka osoba może na przykład prowadzić samochód, wiedząc, że ma 0,3 promila, i myśleć, że działa zgodnie z prawem.
W ubiegłym roku policjanci ruchu drogowego zatrzymali na polskich drogach ponad 67 tys. nietrzeźwych kierowców. Ponad 16 tys. zatrzymanych miało pomiędzy 0,2 a 0,5 promila alkoholu we krwi. Część z nich mogło dotknąć zjawisko tzw. „nieświadomej nietrzeźwości”. Występuje ono u kierujących pojazdami, którzy wsiadają rano za kierownicę, po tym jak spożywali alkohol poprzedniego dnia. Mimo że dobrze się czują, często nie zdają sobie wówczas sprawy, że w ich organizmie są jeszcze pozostałości alkoholu w zabronionym stężeniu.
– Prowadzenie samochodu po alkoholu to nie tylko ryzyko otrzymania mandatu czy utraty prawa jazdy. Sprawca kolizji lub wypadku, który w momencie zdarzenia nawet minimalnie przekroczy 0,2 promila, może być zmuszony do pokrycia szkód z własnej kieszeni. Ubezpieczyciele w takiej sytuacji mają prawo domagania się zwrotu kosztów wypłaconego odszkodowania. Dlatego wyruszając na drogę najlepiej mieć absolutną pewność, że jest się w pełni trzeźwym – mówi Hunter Abbott, ekspert ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego z firmy AlcoSense Laboratories.
W Polsce w ostatnich latach dwukrotnie zaostrzano kary związane z prowadzeniem pojazdów pod wpływem alkoholu – w 2015 oraz 2017 roku.
Badanie SW Research dla AlcoSense Laboratories przeprowadzono na reprezentatywnej grupie 1280 kierowców.
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
TEST Peugeot 508 SW PSE – Shooting Brake z akcentem Le Mans
Hybryda z napędem na cztery koła, będąca dziełem inżynierów Peugeot Sport Engineered. Ten opis dotyczy zarówno startującego w 2023 roku w Le Mans modelu 9×8 Hypercar, jak i trochę łatwiej dostępnego 508 PSE. Sprawdziłyśmy w naszym teście, co oferuje francuski shooting brake ze sportowym akcentem. 508 SW PSE to inaczej mówiąc, sportowa ingerencja we francuskie […] -
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
-
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
Komentarze:
Anonymous - 5 marca 2021
Zawsze można alkomat sobie kupić ja mam taki droższy ale są i jednorazowe i nigdy za kółko korando pod wpływem nie wsiadłem. Nawet jak sie czuje ok bo mam mocną głowe to i tak promile jeszcze krążą w organizmie a jestem handlowcem więc po stracie prawka bym był ugotowany