Prawie domowy wyścig
Chyba z powodu powiedzenia :" Polak - Węgier dwa bratanki" wyścig o GP Węgier nazywamy dziś chętnie domowym.
![]() |
Hungaroring Sport Plc.
H-2146 Mogyoród, Pf. 10.
tel. +36 28 444 444
fax: +36 28 441 860
e-mail: office@hungaroring.hu
website: www.hungaroring.hu
![]() |
Piątek, 24 lipca 2009
Trening 1 10:00 – 11:30
Trening 2 14:00 – 15:30
Sobota, 25 lipca 2009
Trening 11:00 – 12:00
Kwalifikacje 14:00
Niedziela, 26 lipca 2009
Wyścig 14:00
Długość toru: 4,381 km
Liczba okrążeń: 70
Dystans wyścigu: 306,630 km
Liczba zakrętów: 14 – 8 prawych i 6 lewych
Otwarcie przepustnicy: 56%
Garść informacji o Budapeszcie
Teren, gdzie położona jest stolica Węgier zamieszkiwany był na przestrzeni ponad 2000 lat przez Celtów, Rzymian, Gotów i Słowian. Znajdował się pod rządami Turków i Habsburgów. Węgrzy pojawili się tutaj
w 9. wieku naszej ery. Sam Budapeszt jednak istnieje jako jedno miasto niewiele ponad 100 lat. Powstał przez połączenie położonej na wzgórzach Budy i znajdującego się po drugiej stronie Dunaju Pesztu. Miłośnicy historii znajdą tutaj pozostałości rzymskiego Aquincum, gotycki koronacyjny kościół królów węgierskich oraz zamek w Budzie i ulicę Andrassy wpisaną na listę światowego dziedzictwa UNESCO.
Na panoramę miasta można spojrzeć z pięknego Wzgórza Gellerta. Stolica Węgier uchodzi za jedno z najładniejszych miast Europy. Wieża Rybacka, największa w Europie synagoga, 3. największy na świecie budynek parlamentu, 4 linie metra, 7 wysp, z najbardziej znaną wyspą Małgorzaty i centrum rekreacyjno – sportowym dostarczają niezapomnianych wrażeń. W czasie wakacyjnych wędrówek cała rodzina znajdzie tutaj ciekawe zajęcie dla siebie.
Hungaroring
Bernie Ecclestone zasugerował w 1983 roku, że jedno z Grand Prix powinno odbywać się także za żelazną kurtyną”. Szkoda, że nie miał wówczas wśród znajomych Polaków, bo może dzisiaj moglibyśmy mieć naprawdę domowy wyścig. To tutaj w 2006 roku debiutował w wyścigach Formuły 1 Robert Kubica.
Tor Hungaroring położony jest tylko 19 km od centrum Budapesztu, w pobliżu miasta Mogyoród. Naturalna dolina to zarazem 50 hektarów przeznaczonych dla widzów. Trybuny okalające tor umożliwiają obserwację jego 80% z dowolnego miejsca.
Robert Kubica na Hungaroring w 2008 roku |
![]() |
fot. BMW Motorsport
|
Według opinii Roberta Kubicy Hungaroring jest fizycznie bardzo wymagającym obiektem. Tylko prosta startowa pozwala kierowcy na chwilę odpocząć. Po wyjściu z jednego zakrętu prawie natychmiast samochód wchodzi w następny. Do tego panuje tutaj zwykle dość wysoka temperatura, co z jednej strony obciąża organizm zawodnika ale z drugiej ułatwiać może odpowiednie dogrzanie opon.
Ponad 4 km tor z 14 stosunkowo wolnymi i średnio szybkimi zakrętami nie daje w zasadzie możliwości wyprzedzania. Jedynym miejscem umożliwiającym taki manewr jest zakręt numer 1 następujący po prostej startowej, na której bolidy osiągają do 297 km/h. Zespoły przygotowują więc takie ustawienia samochodów, aby uzyskać jak największą siłę docisku. Przy stosunkowo niskiej prędkości przejeżdżania okrążenia ważna jest przyczepność mechaniczna. Samochód powinien reagować sprawnie na wolnych odcinkach i mieć odpowiednią trakcję na wyjściach z zakrętów. Inżynierowie decydują się wobec tego na usztywnienie przedniego zawieszenia. Bardziej miękkie ustawienie tyłu powodować może spore zużycie tylnych opon. Bridgestone przywozi na Hungaroring miękkie i super-miękkie ogumienie. Istotna będzie więc kontrola „grainingu”. Podczas treningów okaże się, która z mieszanek będzie bardziej odpowiednia do przejechania większej części wyścigu. Oczywiście niższa niż spodziewana temperatura lub deszcz, który usunie z nawierzchni obecną po piątkowych i sobotnich treningach i kwalifikacjach gumę może wymagać zmiany strategii.
Zobacz, co na temat Hungaroringu mówi kierowca Williamsa Nico Rosberg:
Najnowsze
-
Wąskie gardło na S1! Dlaczego Ministerstwo Infrastruktury rezygnuje z trzeciego pasa?
Czy ekspresówka S1 na Górnym Śląsku stanie się kolejnym wąskim gardłem polskich dróg? Ministerstwo Infrastruktury zdecydowało się na przebudowę trasy bez dodania trzeciego pasa, mimo że prognozy wskazują na szybko rosnący ruch. Czy to decyzja, która już wkrótce sparaliżuje ruch na jednej z najważniejszych tras w regionie? Sprawdzamy, dlaczego resort nie posłuchał zaleceń ekspertów i jakie będą konsekwencje tej decyzji dla kierowców. -
Chcesz mieć nowego Seata Ibizę? Ta cena w Polsce może cię pozytywnie zaskoczyć
-
Kobiety w sporcie motorowym – za kierownicą Mazdy MX-5
-
Tysiące kierowców ignoruje zakazy. Policja ujawnia szokującą skalę problemu!
-
Ta kwota cię zszokuje: oto jak ubezpieczyciele oszczędzają na twoim wypadku samochodowym
Zostaw komentarz: