Prawie domowy wyścig
Chyba z powodu powiedzenia :" Polak - Węgier dwa bratanki" wyścig o GP Węgier nazywamy dziś chętnie domowym.
Hungaroring Sport Plc.
H-2146 Mogyoród, Pf. 10.
tel. +36 28 444 444
fax: +36 28 441 860
e-mail: office@hungaroring.hu
website: www.hungaroring.hu
Piątek, 24 lipca 2009
Trening 1 10:00 – 11:30
Trening 2 14:00 – 15:30
Sobota, 25 lipca 2009
Trening 11:00 – 12:00
Kwalifikacje 14:00
Niedziela, 26 lipca 2009
Wyścig 14:00
Długość toru: 4,381 km
Liczba okrążeń: 70
Dystans wyścigu: 306,630 km
Liczba zakrętów: 14 – 8 prawych i 6 lewych
Otwarcie przepustnicy: 56%
Garść informacji o Budapeszcie
Teren, gdzie położona jest stolica Węgier zamieszkiwany był na przestrzeni ponad 2000 lat przez Celtów, Rzymian, Gotów i Słowian. Znajdował się pod rządami Turków i Habsburgów. Węgrzy pojawili się tutaj
w 9. wieku naszej ery. Sam Budapeszt jednak istnieje jako jedno miasto niewiele ponad 100 lat. Powstał przez połączenie położonej na wzgórzach Budy i znajdującego się po drugiej stronie Dunaju Pesztu. Miłośnicy historii znajdą tutaj pozostałości rzymskiego Aquincum, gotycki koronacyjny kościół królów węgierskich oraz zamek w Budzie i ulicę Andrassy wpisaną na listę światowego dziedzictwa UNESCO.
Na panoramę miasta można spojrzeć z pięknego Wzgórza Gellerta. Stolica Węgier uchodzi za jedno z najładniejszych miast Europy. Wieża Rybacka, największa w Europie synagoga, 3. największy na świecie budynek parlamentu, 4 linie metra, 7 wysp, z najbardziej znaną wyspą Małgorzaty i centrum rekreacyjno – sportowym dostarczają niezapomnianych wrażeń. W czasie wakacyjnych wędrówek cała rodzina znajdzie tutaj ciekawe zajęcie dla siebie.
Hungaroring
Bernie Ecclestone zasugerował w 1983 roku, że jedno z Grand Prix powinno odbywać się także za żelazną kurtyną”. Szkoda, że nie miał wówczas wśród znajomych Polaków, bo może dzisiaj moglibyśmy mieć naprawdę domowy wyścig. To tutaj w 2006 roku debiutował w wyścigach Formuły 1 Robert Kubica.
Tor Hungaroring położony jest tylko 19 km od centrum Budapesztu, w pobliżu miasta Mogyoród. Naturalna dolina to zarazem 50 hektarów przeznaczonych dla widzów. Trybuny okalające tor umożliwiają obserwację jego 80% z dowolnego miejsca.
Robert Kubica na Hungaroring w 2008 roku |
fot. BMW Motorsport
|
Według opinii Roberta Kubicy Hungaroring jest fizycznie bardzo wymagającym obiektem. Tylko prosta startowa pozwala kierowcy na chwilę odpocząć. Po wyjściu z jednego zakrętu prawie natychmiast samochód wchodzi w następny. Do tego panuje tutaj zwykle dość wysoka temperatura, co z jednej strony obciąża organizm zawodnika ale z drugiej ułatwiać może odpowiednie dogrzanie opon.
Ponad 4 km tor z 14 stosunkowo wolnymi i średnio szybkimi zakrętami nie daje w zasadzie możliwości wyprzedzania. Jedynym miejscem umożliwiającym taki manewr jest zakręt numer 1 następujący po prostej startowej, na której bolidy osiągają do 297 km/h. Zespoły przygotowują więc takie ustawienia samochodów, aby uzyskać jak największą siłę docisku. Przy stosunkowo niskiej prędkości przejeżdżania okrążenia ważna jest przyczepność mechaniczna. Samochód powinien reagować sprawnie na wolnych odcinkach i mieć odpowiednią trakcję na wyjściach z zakrętów. Inżynierowie decydują się wobec tego na usztywnienie przedniego zawieszenia. Bardziej miękkie ustawienie tyłu powodować może spore zużycie tylnych opon. Bridgestone przywozi na Hungaroring miękkie i super-miękkie ogumienie. Istotna będzie więc kontrola „grainingu”. Podczas treningów okaże się, która z mieszanek będzie bardziej odpowiednia do przejechania większej części wyścigu. Oczywiście niższa niż spodziewana temperatura lub deszcz, który usunie z nawierzchni obecną po piątkowych i sobotnich treningach i kwalifikacjach gumę może wymagać zmiany strategii.
Zobacz, co na temat Hungaroringu mówi kierowca Williamsa Nico Rosberg:
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Zostaw komentarz: