
Prawie co drugi Polak zna kogoś, kto prowadził po alkoholu. Czy możemy w ogóle czuć się bezpieczni na drodze?
W 2019 r. policja zatrzymała prawie 111 000 nietrzeźwych kierowców. Liczba ta jednak nie oddaje w pełni skali zjawiska. Badanie AlcoSense Laboratories wskazuje, że co drugi Polak zna kogoś, kto prowadził samochód po spożyciu alkoholu. Co więcej, w połowie tego typu przypadków kierowcy po kieliszku nie ponieśli żadnych konsekwencji swoich czynów...
Aż 52% uczestników badania przyznało, że zna osobę, która wsiadła za kierownicę po spożyciu alkoholu. Jeszcze bardziej niepokojące są dane dotyczące najmłodszej grupy. W przypadku osób w wieku 18−24 lat ten odsetek jest jeszcze wyższy i wynosi prawie 65%. Te liczby pokazują, że skala zjawiska pijanych kierowców na drogach może być znacznie większa niż wskazywałyby na to oficjalne statystyki.
Jak zadeklarowali ankietowani, w prawie sześciu na dziesięć takich przypadków nieodpowiedzialnych kierowców nie spotkała żadna kara. Prawie 60% respondentów stwierdziło też, że spotkało się na drodze z nietrzeźwym kierowcą lub takim, który sprawiał wrażenie bycia pod wpływem alkoholu. Taki obraz sytuacji może sugerować, że częste kontrole trzeźwości na polskich drogach − prawie 17 milionów w ubiegłym roku − nie są wystarczająco odstraszające dla wszystkich łamiących prawo. Policja wykonuje mnóstwo pracy: średnio 46 tysięcy kontroli dziennie. Jednak najwyraźniej potrzeba zmiany myślenia kierowców, którzy decydują się na wejście za kierownicę po wypiciu z przeświadczeniem, że „jakoś to będzie”.
Niewątpliwie w rzeczywistości na drogach jest więcej pijanych kierowców niż mówią to policyjne statystyki. Niestety wielu z nich unika odpowiedzialności. Swoje zachowanie tłumaczą krótkim dystansem do przejechania czy brakiem świadomości bycia ponad dopuszczalnym limitem. Na to jednak nie ma żadnego usprawiedliwienia. Potrzebna jest ciągła edukacja i wzrost kontroli społecznej – komentuje Hunter Abbott, ekspert bezpieczeństwa ruchu drogowego z firmy AlcoSense Laboratories. W tym kontekście pozytywna jest statystyka gotowości do zatrzymywania nietrzeźwych kierujących. Prawie sześciu na dziesięciu respondentów zadeklarowało, że powstrzymałoby taką osobę przed odjazdem i powiadomiłoby policję.
Badanie SW Research dla AlcoSense Laboratories przeprowadzono w dniach 30 czerwca – 3 lipca 2020 roku, na reprezentatywnej grupie 1045 polskich respondentów.
Najnowsze
-
Autostrada A2 w chaosie! Kierowcy wściekli na gigantyczne utrudnienia. Kiedy koniec tej drogi przez mękę?
Od soboty autostrada A2 między Poznaniem a Świeckiem to dla niektórych farsa. Kierowcy muszą mierzyć się z koszmarem organizacji ruchu. Tymczasowe pasy, zakazy dla ciężarówek, ograniczenia prędkości do 50 km/h i brak pasa awaryjnego – to tylko część problemów. Dlaczego rozbudowa trzeciego pasa zamienia się w drogę przez mękę? Sprawdzamy zmiany i to czy da się przejechać bez nerwów. -
Amortyzatory to nie tylko wygoda! Oto groźne mity, które mogą skutkować śmiertelnym wypadkiem!
-
Volvo ES90 – 700 km zasięgu w elektryku dzięki polskim innowacjom! Co jeszcze stworzyli eksperci z Volvo Tech Hub w Krakowie?
-
Kto buduje polskie drogi? Firmy z UE i… Chin. Kto jeszcze zarabia miliardy i czy zdąży do 2030 roku?
-
Nowa Mazda6e – czy elektryk z duszą sportowego sedana podbije rynek?
Zostaw komentarz: