Prawie co drugi Polak zna kogoś, kto prowadził po alkoholu. Czy możemy w ogóle czuć się bezpieczni na drodze?
W 2019 r. policja zatrzymała prawie 111 000 nietrzeźwych kierowców. Liczba ta jednak nie oddaje w pełni skali zjawiska. Badanie AlcoSense Laboratories wskazuje, że co drugi Polak zna kogoś, kto prowadził samochód po spożyciu alkoholu. Co więcej, w połowie tego typu przypadków kierowcy po kieliszku nie ponieśli żadnych konsekwencji swoich czynów...
Aż 52% uczestników badania przyznało, że zna osobę, która wsiadła za kierownicę po spożyciu alkoholu. Jeszcze bardziej niepokojące są dane dotyczące najmłodszej grupy. W przypadku osób w wieku 18−24 lat ten odsetek jest jeszcze wyższy i wynosi prawie 65%. Te liczby pokazują, że skala zjawiska pijanych kierowców na drogach może być znacznie większa niż wskazywałyby na to oficjalne statystyki.
Jak zadeklarowali ankietowani, w prawie sześciu na dziesięć takich przypadków nieodpowiedzialnych kierowców nie spotkała żadna kara. Prawie 60% respondentów stwierdziło też, że spotkało się na drodze z nietrzeźwym kierowcą lub takim, który sprawiał wrażenie bycia pod wpływem alkoholu. Taki obraz sytuacji może sugerować, że częste kontrole trzeźwości na polskich drogach − prawie 17 milionów w ubiegłym roku − nie są wystarczająco odstraszające dla wszystkich łamiących prawo. Policja wykonuje mnóstwo pracy: średnio 46 tysięcy kontroli dziennie. Jednak najwyraźniej potrzeba zmiany myślenia kierowców, którzy decydują się na wejście za kierownicę po wypiciu z przeświadczeniem, że „jakoś to będzie”.
Niewątpliwie w rzeczywistości na drogach jest więcej pijanych kierowców niż mówią to policyjne statystyki. Niestety wielu z nich unika odpowiedzialności. Swoje zachowanie tłumaczą krótkim dystansem do przejechania czy brakiem świadomości bycia ponad dopuszczalnym limitem. Na to jednak nie ma żadnego usprawiedliwienia. Potrzebna jest ciągła edukacja i wzrost kontroli społecznej – komentuje Hunter Abbott, ekspert bezpieczeństwa ruchu drogowego z firmy AlcoSense Laboratories. W tym kontekście pozytywna jest statystyka gotowości do zatrzymywania nietrzeźwych kierujących. Prawie sześciu na dziesięciu respondentów zadeklarowało, że powstrzymałoby taką osobę przed odjazdem i powiadomiłoby policję.
Badanie SW Research dla AlcoSense Laboratories przeprowadzono w dniach 30 czerwca – 3 lipca 2020 roku, na reprezentatywnej grupie 1045 polskich respondentów.
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Zostaw komentarz: