Porsche Taycan 4 i Taycan GTS – nowe warianty w gamie elektrycznego modelu
Wraz z początkiem roku Porsche Taycan przeszedł gruntowną modernizację. Teraz niemiecka marka zaprezentowała nowe warianty - Taycan 4 i Taycan GTS. Po tej premierze, gama modelu zawiera łącznie aż 16 różnych konfiguracji.
Porsche Taycan to pierwszy całkowicie elektryczny samochód w portfolio niemieckiej marki. Model został zaprezentowany we wrześniu 2019 roku, a w lutym 2024 Porsche zdecydowało się na jego modernizację i facelifting. Teraz następuje kolejny krok – Porsche wprowadza na rynek dwa nowe warianty, które uzupełnią już i tak bogatą linię modelu.
Spis treści
Porsche Taycan 4 – opis modelu
,,Bazowy” wariant modelu, jak określany jest Taycan 4, był już dostępny w gamie modelowej, jednak Porsche oferowało go jedynie w wersji nadwozia Cross Turismo. Teraz szefowie niemieckiej marki zdecydowali się wprowadzić ten wariant w nadwoziu sedan.
Nowy Taycan 4, jak sama nazwa wskazuje, wyróżnia się napędem na wszystkie koła. Układ ten jest stale rozwijany i dopracowywany przez niemieckich inżynierów. Ciekawostką jest to, że gdy tylko systemy ,,czują” optymalną przyczepność, stabilność auta oraz dynamikę jazdy, to elektronicznie odłączany jest napęd przednich kół. Natomiast w razie najmniejszych zawahań, przyspieszania czy odzyskiwania energii, system ponownie uruchamia napęd AWD.
Napęd Taycana 4 stanowią dwa silniki elektryczne, po jednym przy każdej osi. Według inżynierów, zapewnia to lepszą stabilność i przyczepność niż w wariancie tylnonapędowym. Również przyspieszenie do setki jest trochę lepsze, nawet pomimo wagi wyższej o 80 kilogramów. Taycan 4 katalogowo potrzebuje na ten sprint 4,6 sekundy (o 0,2 sekundy szybciej niż wariant RWD). W zależności od pojemności akumulatorów – Performance lub Performance Plus – zmienia się także moc overboost podczas używania kontroli startu. Jest to odpowiednio do 300 lub do 320 kW.
Pojemność akumulatorów wpływa też na zasięg samochodu. Porsche Taycan z baterią Performance może katalogowo przejechać 559 kilometrów, a z baterią Performance Plus – 643 kilometry. Obie wersje posiadają deklarowane zasięgi o około 35 kilometrów mniejsze niż modele z napędem na tylne koła.
Z zewnątrz Porsche Taycan 4 wyposażony jest standardowo w 19-calowe felgi Taycan Aero, czarne zaciski hamulcowe i reflektory LED Matrix. Samochód posiada też adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne z Porsche Active Suspension Management (PASM).
We wnętrzu, które w standardowej wersji jest częściowo wykończone skórą, klienci znajdą elektrycznie regulowane fotele przednie (w 8 kierunkach), wielofunkcyjną, sportową kierownicę obszytą skórą czy listwy na progach drzwi wykończone szczotkowanym aluminium. Porsche Taycan 4 wyposażone jest też standardowo w pakiet akcentujący Dark Silver i nagłośnienie Sound Plus. Wnętrze może być wykończone w odcieniu Slate Gray lub w wariancie dwukolorowym – połączenie czerni i odcieniu Chalk Beige.
Porsche Taycan GTS – opis modelu
Wariant GTS modelu Taycan, w odróżnieniu od wersji Taycan 4, powraca do gamy modelowej od razu w dwóch rodzajach nadwozia – sedan i Sport Turismo.
Porsche Taycan GTS znacznie różni się od swojego poprzednika, głównie pod względem technicznym. Przede wszystkim inżynierowie zwiększyli moc samochodu. W trybie overboost przy użyciu kontroli startu wynosi maksymalnie 515 kW – aż o 75 więcej niż w poprzedniej generacji. Dodatkowo, Taycan GTS oferuje kierowcy nową funkcję nazwaną ,,push-to-pass”. Po naciśnięciu przycisku system zwiększy dostępną moc o 70 kW na 10 sekund. Funkcja ta wchodzi w skład standardowego pakietu Sport Chrono. Taycan GTS, w obu wersjach nadwozia, katalogowo ma rozpędzać się do setki w 3,3 sekundy (o 0,4 sekundy szybciej niż poprzednia generacja) a do 200 km/h – w 10,4 sekundy (o 1,6 sekundy szybciej).
Oprócz mocy zwiększył się też deklarowany zasięg. Według danych katalogowych, Taycan GTS ma przejechać do 628 kilometrów, czyli o 120 więcej niż wcześniej.
Również podwozie samochodu zostało zmodernizowane przez niemieckich specjalistów. Opcjonalnie, Porsche Taycan może zostać wyposażony w tylną oś skrętną poprawiającą przyczepność. Porsche oferuje też swoim klientom wybór zawieszenia. Do wyboru jest adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne z Porsche Active Suspension Management (PASM) lub specjalnie zestrojone pod ten model zawieszenie porsche Active Ride.
Na zewnątrz Porsche Taycan GTS może wyróżniać się licznymi wstawkami i detalami dostępnymi w dwóch wersjach lakierów – czarnym lub Anthracite Grey. Również wstawki w zderzakach Sport Design i podstawki lusterek zewnętrznych polakierowane zostały na czarno z wysokim połyskiem. Klienci mają też do wyboru dwa rodzaje felg – 20-calowe Taycan Turbo S Aero Design lub 21-calowe RS Spyder Design. Oba warianty są malowane tylko na odcień Anthracite Grey.
Wiele materiałów użytych we wnętrzu pojazdu pochodzi wprost z modelu Taycan Turbo GT. Wyposażenie standardowe modelu GTS obejmuje pakiet Sport Chrono (z funkcją ,,push-to-pass” i trybem torowym), wykończenie elementów materiałem Race-Tex i czarną skórą, elektrycznie sterowane adaptacyjne fotele z regulacją w 18 płaszczyznach czy nagłośnienie BOSE® Surround Sound System. Wnętrze modelu może być też opcjonalnie wykończone elementami w kolorach Carmine Red lub Slate Grey Neo.
Nabywcy mają do wyboru także dwie kierownice. Standardowa opcja to wielofunkcyjna sportowa kierownica GT z przełącznikami trybu jazdy i podgrzewaniem, a za dopłatą klienci mogą uzyskać kierownicę znaną z wariantów Taycan Turbo obszytą materiałem Race-Tex. Posiada ona dodatkowe łopatki, które służą do obsługi funkcji ,,push-to-pass” oraz odzyskiwana energii.
Porsche Taycan 4 i Taycan GTS w polskich salonach
Taycan 4 i Taycan GTS są już możliwe do konfigurowania na oficjalnych stronach Porsche. Pierwsze modele elektrycznego samochodu będą dostępne do odbioru najprawdopodobniej na początku przyszłego roku. Ceny wariantu ,,4′ zaczynają się od 513 000 zł. Natomiast za wersję GTS klienci muszą zapłacić od 683 000 zł przy wyborze nadwozia sedan i od 688 000 zł za nadwozie Sport Turismo.
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Zostaw komentarz: