Porsche 911 Turbo – krótka historia
Porsche to samochody wyjątkowe - mają to unikalne coś, co chwyta za serce i nie puszcza. Są modele tej marki, kształtowane przez lata, które nie mają sobie równych wśród konkurentów. Klasa sama w sobie. Oto historia Porsche 911 Turbo.
Sława i kult Porsche 911 Turbo rozpoczął sie podczas salonu samochodowego we Frankfurcie w 1973 roku, ktiedy to na stanowisku producenta z Zuffenhausen pojawił się prototyp pewnego pojazdu. Nie tylko ciekawy wygląd auta skupił uwagę zwiedzających, ale również wychodzący z pokrywy silnika długi spoiler z żaluzjowym wlotem powietrza, wykończony grubą gumą. Wizualnie, prototyp przypomniał Porsche 911 Carrera RS 3.0, które właśnie pojawiło się na rynku. Ale oznaczenia na tylnych nadkolach dały jasno do zrozumienia, że jest to zupełnie inny model. „Turbo” – to słowo od tamtej pory nadało nowy sens w myśleniu i postrzeganiu samochodów sportowych.
1974 rok – Porsche 911 Turbo |
fot. Porsche |
Pod wyrazistym kształtem tylnego spojlera kryła się technologia, która przyspieszyła puls nawet długoletnim właścicielom i entuzjastom samochodów marki Porsche: trzylitrowy, sześciocylindrowy silnik z turbodoładowaniem, o mocy 280 koni mechanicznych, rozpędzający pojazd do maksymalnej prędkości prawie 260 km/h.
Konstruktorzy Porsche, zainspirowani sportami motorowymi i emocjami, jakie się z nimi wiążą, przez lata szukali rozwiązań, które mogłyby podnieść wydajność i moc silnika samochodu. Owszem, w 1969 roku stworzyli 16-cylindrowy, 6-litrowy silnik (inspirowany wyścigami serii Can-Am) o mocy 770 koni mechanicznych, nawet przeprowadzono kalkulację z której wynikało że przy silniku o pojemności 7,2 litra, moc może wzrosnąć do 880 KM. Jednak taki silnik nigdy nie został zamontowany w jakimkolwiek Porsche, a przewidywania bardzo szybko się zdezaktualizowały: 12-cylindrowa jednostka wyposażona w turbosprężarkę, mająca pojemność „jedynie” 5 litrów (z modelu 917 Spyder), dostarczała mocy aż 900 KM! W przyszłości silnik ten stanie się najpotężniejszym silnikiem do pojazdów wyścigowych o mocy 1200 KM!
1977 rok – Porsche 911 Turbo |
fot. Porsche
|
Idąc za ciosem, po dwóch zwycięstwach w rajdach Can-Am (The Canadian American Challenge Cup), konstruowano kolejne mocarne jednostki, jednak z przeznaczeniem na zwykłe ulice. Dwulitrowy silnik z 911 przeszedł już wcześniej testy (w 1969 roku), ale przez kolejne cztery lata, czyli do prób drogowych z silnikiem z jedną turbosprężarką, nie korzystano z niego w ogóle. Samochód, do dnia debiutu we Frankfurcie, funkcjonował jako koncept. Moc oscylowała wokół wartości 280 KM, prędkość przekraczała 250 km/h. Konstrukcja przypomniała budowę modelu 3.0 RS, a tył auta zdobiły wyścigowe grafiki. Udany debiut auta zaowocował głosami z rynku – mimo kryzysu naftowego, który w 1973 roku objął większość wysokorozwiniętych państw świata – domagano się premiery seryjnego modelu.
1990 rok – Porsche 911 Turbo Type 964 |
fot. Porsche |
Porsche, niezrażone problemami i kryzysem na Bliskim Wschodzie, skierowało samochód do produkcji, a następnie zaprezentowało auto komercyjne podczas paryskiego salonu samochodowego w 1974 roku. Nowa wersja została wyposażona w silnik o pojemności trzech litrów, który osiągał moc 260 KM przy 5500 obr.min. oraz moment obrotowy 343 NM przy 4 tys. osbr./min. Pojazd otrzymał mocniejszą czterobiegową skrzynię, jednak nigdzie w kokpicie nie zamontowano wskaźnika doładowania. Ówczesny szef Porsche, Ernst Fuhrmann, uznał, że bogaci klienci nie będą przesadnie zainteresowani tym, w jaki sposób działa turbosprężarka. Koszty wprowadzenie nowego samochodu do produkcji wyniosły dwa miliony dolarów, a prasa motoryzacyjna była pełna podziwu dla nowego auta. Czasopismo „Britain’s Motor” nazwało model 911 najlepszym samochodem do jazdy, jaki można sobie wyobrazić.
1995 Porsche 911 Turbo Type 993 |
fot. Porsche |
W Porsche trwała debata, jakim samochodem powinien stać się model 911. Niektórzy chcieli aby był autem typu road-racer (uliczna wyścigówka); w ten sposób byłaby to naturalna kontynuacja linii obranej przy produkcji jego poprzedników oraz jemu współczesnych modeli RS. Aby model 911 mógł brać udział w formującej się, nowej wyścigowej Grupie 4, firma musiała uprzednio sprzedać 400 egzemplarzy tego modelu. Ale Fuhrmann widział swoje dziecko nieco inaczej – dla niego 911 to przede wszystkim ogromna moc i nieustępliwy charakter, co stawiało 911-stkę pośród aut z linii GT.
Do 1978 roku, model Porsche 911 Turbo (wszystkie samochody z turbo z lat 1975-89 były znane wewnętrznie jako 930) przeszedł gruntowną ewolucję: silniki zwiększyły pojemność do 3,3 litra, dodano chłodnicę do układu turbodoładowania, zmodernizowano układ napędowy, założono szersze opony i zmodyfikowano układ hamulcowy.
2000 rok – Porsche Turbo 911 Type 996 |
fot. Porsche |
930-stka do 1989 roku sprzedawała się na rynku w praktycznie niezmnienionej formie, zachodziły jedynie bardzo subtelne zmiany technologiczne, np. w ostatnim roku produkcji otrzymała pięciostopniową skrzynię biegów.
911 Turbo powróciło w wielkim stylu w 1991 roku, bazując na modelu 964 z 1989 roku. Poprawiono aerodynamikę nadwozia, wentylację kokpitu i wspomaganie kierownicy oraz oczywiście wzrosła moc silnika. Nowy 3,6-litrowy silnik Turbo pojawił się w 1993 roku, bazując głównie na pochodzącej z 964, 6-cylindrowej, jednosprężarkowej jednostce napędowej – napęd był przekazywany na tylne koła.
Dwa lata później (w 1995 roku), podczas Geneva Motor Show, zaprezentowano model wyposażony w 3,6-litrowy silnik, ale tym razem – po raz pierwszy – wspomagany dwoma turbosprężarkami i systemem sterowania jednostką – moc 408 KM i moment obrotowy 540 Nm. Poza tym dorzucono manualną, sześciostopniową skrzynię biegów, ABS, aluminiowe felgi i jeszcze lepsze hamulce. Nowe Turbo, miało także napęd na cztery koła – od tamtej pory każde auto z turbodoładowaniem ma montowany taki rodzaj napędu.
2006 rok – Porsche 911 Turbo Type 997 |
fot. Porsche
|
W 1997 roku pojawiło się Porsche 996 Carrera. Nowością było wprowadzenie innego systemu chłodzenia silnika – nie powietrzem a cieczą. Silnik, nowy i zmodernizowany, nazwano „Mezge”, od nazwiska człowieka, który go opracował, Hansa Mezgera.
Chłodzony cieczą silni (bratni z Porsche GT3)k, przy współpracy z dwoma turbosprężarkami, generował moc 420 KM, a prędkość wynosiła ponad 320 km/h. Nowinką było zastosowanie PSM (Porsche Stability Management), czyli systemu kontroli trakcji.
Kolejne lata przyniosły nieco odświeżony kształt nadwozia, zwłaszcza w jego tylnej części. Jeszcze bardziej sportowa sylwetka i ponownie zmodyfikowany silnik – nowe Porsche miało już moc 325 KM oraz PTM, czyli Porsche Traction Management. W 2006 roku bazowało na modelu 997. Jednostka dostarczała 679 Nm monetu obrotowego i rwała asfalt spod kół.
Rok 2010 pojawiła się druga generacja 997 Turbo. Ekspolatowany do tej pory silnik Mezger został zastapiony jednostką o pojemności 3,8 litra i 500 koni oraz momencie obrotowym 700 Nm – do tego, tradycyjnie dorzucono podwójne turbo. Ponad to, dzięki ponad 20-letniemu doświadczeniu w pracy nad silnikami z turbodoładowaniem, Porsche mogło wreszcie opracować skrzynię biegów PDK z podwójnym sprzęgłem.
Obecnie mamy już doczynienia z drugą generacją 997 Turbo S, w której pod maską grzmi 530-konny silnik skonfigurowany ze skrzynią PDK. Sprint do setki trwa jedynie 3.3 sekund.
2013 rok – Porsche 911 Turbo S |
fot. Porsche
|
Najnowsze
-
Nowa Toyota Land Cruiser. Ewolucja ikony samochodów terenowych
• Nowa Toyota Land Cruiser to wciąż niezawodny i trwały prawdziwy samochód terenowy • Stylistyka, która nawiązuje do legendarnych poprzedników • Zupełnie nowa konstrukcja ramowa na platformie GA-F o zwiększonej sztywności, lepszych właściwościach jezdnych oraz pewniejszym prowadzeniu na drodze i w terenie • Pierwszy Land Cruiser z elektrycznym wspomaganiem kierownicy oraz systemem rozłączania przedniego stabilizatora • Udoskonalony silnik 2,8 l i nowa skrzynia automatyczna o ośmiu przełożeniach • Land Cruiser z układem mild hybrid 48V dołączy do gamy pod koniec 2025 r. -
Nowa Škoda Elroq już w polskim cenniku i konfiguratorze
-
MOTORYZACYJNE MUZEA NA TRASACH SLOW ROAD
-
Elektryczny SUV Cadillac Vistiq wjedzie do salonów w 2025 roku
-
Alfa Romeo Junior jednym z finalistów konkursu „Car of the Year”
Zostaw komentarz: