Porsche 911 Speedster – dla purystycznych fanów marki
Już w chwili debiutu jako pojazd koncepcyjny 911 Speedster zdążyło wzbudzić sensację. Teraz Porsche wprowadza ten dwumiejscowy, otwarty wóz do produkcji.
Koncepcyjne wydanie 911 Speedster świętowało swoją światową premierę w 2018 r., w trakcie uroczystości z okazji rocznicy „70 lat sportowych samochodów Porsche” w Zuffenhausen. Później model zaliczył szereg kolejnych publicznych występów: na Festiwalu Prędkości w Goodwood, na zlocie Rennsport Reunion VI na torze Laguna Seca w Kalifornii oraz podczas paryskiego salonu samochodowego w październiku.
Liczne elementy prototypowej wersji modelu Speedster można teraz znaleźć – w tej samej lub zbliżonej formie – w wydaniu seryjnym. Jego wizytówką jest estetycznie ukształtowana pokrywa miękkiego dachu z dwoma wybrzuszeniami, czyli kluczowy element tego rodzaju sportowych aut od czasów 911 Speedster z 1988 r. To jak dotąd największy i najbardziej skomplikowany pojedynczy panel z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem węglowym, jakiego Porsche użyło w modelu seryjnym. Dwa elementy wykończeniowe na wybrzuszeniach kryją komponenty systemu ochrony w razie dachowania,
Zastosowane w prototypie bazowe poszycie zastąpiono dachem z tkaniny o lekkiej konstrukcji. W połączeniu ze skróconą, obniżoną ramą przedniej szyby oraz mniejszymi bocznymi oknami nadaje on 911 Speedster charakterystyczny profil. Wyjątkowo nisko poprowadzona linia profilu – tzw. flyline – wyróżniała już historyczne modele, takie jak Porsche 356 Speedster z 1954 r..
Obsługa dachu jest ręczna, ale niespecjalnie skomplikowana. Centralny hak blokujący w ramie przedniej szyby i obie boczne blokady miękkiego poszycia zwalnia się za naciśnięciem przycisku. Duża tylna pokrywa, wykonana z lekkiego kompozytu węglowego, jest elektrycznie odblokowana i częściowo odsuwana do tyłu. Następnie należy ją ręcznie odchylić i już można schować dach za tylnymi siedzeniami- składa się go na kształt litery „Z”. Po złożeniu poszycia pozostaje zamknąć pokrywę, co również nie wymaga użycia szczególnej siły. Dach rozkłada się w ten sam sposób – jedynie żebra dachowe przy lewej i prawej listwie osłaniającej muszą zostać ręcznie wciśnięte ręcznie w swoje uchwyty, tak by wyczuwalnie wskoczyły na miejsce.
Przednia pokrywa z kompozytów węglowych oraz błotniki z tego samego materiału pochodzą z 911 R. Przedni zderzak zapożyczono z GT3, ale jego spoiler został zaprojektowany zupełnie od nowa. Zamiast zastosowanych w prototypie lusterek bocznych Talbot produkcyjna wersja modelu otrzymała elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka Sport Design. Wysuwany, aerodynamicznie zoptymalizowany tylny spojler oraz tylny zderzak to z kolei przystosowane na potrzeby nowego 911 Speedster elementy z 911 GT3 Touring.
W kabinie uwagę zwracają w pełni kubełkowe fotele z kompozytów węglowych z boczkami i zagłówkami wykończonymi czarną skórą, która pokrywa również podłokietniki na obiciach drzwi oraz skróconą dźwignię zmiany biegów. Środkowe panele siedzeń obszyto skórą perforowaną. Lekkie panele drzwi z czarnymi taśmami i siatki do przechowywania drobiazgów pozwoliły dodatkowo ograniczyć masę własną samochodu.
Zagłówki, karbonowe osłony progów drzwi i tarczę umieszczonego pośrodku obrotomierza zdobi logo „Speedster”. Wszystkie wskaźniki mają białe wskazówki oraz czarne tarcze z zielonymi oznaczeniami, co stanowi nawiązanie do słynnego przodka, Porsche 356 Speedster. Na zabudowie za fotelami znalazła się plakietka limitowanej edycji wraz z numerem seryjnym danego egzemplarza 911 Speedster. Łącznie model powstanie w liczbie 1948 sztuk.
Opcjonalnie Porsche oferuje nowe 911 Speedster z pakietem Heritage Design (cena w Niemczech: 21 634,20 euro z VAT). Pakiet ten na nowo interpretuje klasyczne elementy z lat 50. i 60. XX wieku. Składają się na niego m.in. wnętrze w konfiguracji łączącej kolory czarny i koniakowy ze złotymi detalami oraz specjalne malowanie przedniej partii nadwozia na biało, połączone z bazowym, srebrnym lakierem GT Silver Metallic. Całość dopełniają inspirowane historycznymi pojazdami wyścigowymi naklejki na drzwiach i przedniej pokrywie. Nabywcy mogą wybrać własne, maksymalne dwucyfrowe numery startowe. Herby Porsche i złote logotypy odpowiadają wzorom używanym w latach 50. i 60. ubiegłego stulecia.
Serce nowego 911 Speedster pochodzi z 911 GT3. Wolnossący, sześciocylindrowy silnik typu bokser o pojemności 4 litrów maksymalną moc 510 KM osiąga przy 8400 obr./min, a jego maksymalna prędkość obrotowa wynosi 9000 obr./min. Maksymalny moment obrotowy o wartości 470 Nm jest tu generowany przy 6250 obr./min. Nowe 911 Speedster przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,0 s i osiąga prędkość maksymalną 310 km/h.
W porównaniu z poprzednim 911 GT3 czterozaworowa jednostka nowego 911 Speedster została wyposażona w dwa filtry cząstek stałych dla silnika benzynowego i spełnia normę emisji spalin Euro 6d TEMP. Mimo to osiąga o 10 KM wyższą moc. To rezultat drobiazgowych udoskonaleń, takich jak wysokociśnieniowe wtryskiwacze benzyny ze zoptymalizowanym kształtem natrysku oraz zmodyfikowany układ dolotowy z indywidualnymi przepustnicami, które zapewniają bardziej spontaniczną reakcję na ruchy pedałem gazu. Nowo opracowany, lekki sportowy układ wydechowy ze stali nierdzewnej waży o 10 kg mniej (włącznie z dwoma filtrami cząstek stałych).
Porsche oferuje 911 Speedster wyłącznie z sześciobiegową sportową przekładnią manualną. Skrzynię wyposażono w funkcję automatycznego „podbijania” obrotów (tzw. auto-blip), która podczas redukcji biegu precyzyjnie, w niezależny sposób kompensuje różnice w prędkości obrotowej silnika pomiędzy przełożeniami poprzez automatyczne otwarcie przepustnicy. Funkcja ta może zostać aktywowana w dowolnym momencie, niezależnie od wybranego ustawienia systemu aktywnego tłumienia PASM. Sportowe przeniesienie siły napędowej uzupełnia mechaniczna, asymetryczna blokada tylnego mechanizmu różnicowego.
Konstrukcji podwozia bazuje na rozwiązaniach zastosowanych w 911 GT3 oraz 911 R i korzysta m.in. ze sportowego układu skrętnych tylnych kół i dynamicznych mocowań silnika. Układy kontroli, takie jak Porsche Torque Vectoring, Porsche Stability Management oraz PASM ze sportowym zestrojeniem i obniżonym o 25 mm prześwitem, zostały przystosowane do wymagań nowego modelu. Dwumiejscowy wóz z otwartym nadwoziem przemieszcza się na kołach z 20-calowymi, kutymi obręczami Speedster mocowanych centralną śrubą. Standardowe wyposażenie obejmuje hamulce z perforowanymi i wewnętrznie wentylowanymi, ceramiczno-kompozytowymi tarczami.
W Niemczech ceny nowego 911 Speedster zaczynają się od 269 274 euro (z VAT i lokalną specyfikacją wyposażeniową). Model można już zamawiać w Porsche Centrach. Ponadto z okazji debiutu nowego modelu oddział Porsche Design Timepieces zaprojektował dwa specjalne zegarki – „911 Speedster chronograph” oraz „911 Speedster Heritage Design chronograph”. Ich liczbę również ograniczono do 1948 egzemplarzy. Mogą zamawiać je wyłącznie przyszli właściciele 911 Speedster. Zegarki są dostępne w Porsche Centrach na całym świecie od maja 2019 r., w cenie 9950 euro z VAT za sztukę.
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Zostaw komentarz: