Policjant zmierzył mi radarem ujemną prędkość. Muszę przyjąć mandat, czy nie?
Kwestionowanie pomiarów prędkości wykonanych przez policjantów jest możliwe, ale trzeba mieć do tego twarde podstawy oraz odpowiednie dowody na zaistniałe nieprawidłowości. Czy jedną z nich jest wynik pomiaru radaru, pokazujący ujemną prędkość?
Spis treści
- Co oznacza ujemna prędkość na policyjnym radarze?
- Czy pomiar ujemnej prędkości przez policję jest ważny?
- Taryfikator mandatów za prędkość w 2024 roku
Co oznacza ujemna prędkość na policyjnym radarze?
Z taką sytuacją spotkał się ostatnio pewien motocyklista z powiatu tarnowskiego. 36-latek został zatrzymany przez policję, która pokazała mu zdjęcie zrobione przez laserowy miernik, na którym widniała prędkość -122 km/h.
Czy to znaczy, że mężczyzna cofał się w czasie i przestrzeni? Bynajmniej. Radary zwykle pokazują prędkość „dodatnią”, ponieważ standardowy pomiar odbywa się, gdy pojazd zbliża się do urządzenia. Tu sytuacja była odwrotna.
Na zdjęciu z radaru widzimy tył motocykla. Można się domyślać, że mężczyzna minął patrol, a potem dodał gazu, przekonany, że już jest „bezpiecznie”. Nie wiedział, że policjanci mogą mierzyć prędkość także oddalających się od nich pojazdów.
Masz samochód z nowoczesnymi klamkami? Lepiej woź ze sobą duży młotek
Czy pomiar ujemnej prędkości przez policję jest ważny?
Ujemna prędkość na radarze może wygląda dziwnie, ale jest to normalny i wiarygodny pomiar. Policjant może na jego podstawie wystawić mandat, a kierowanie sprawy do sądu tylko na podstawie „minusa”, jest z góry skazane na porażkę.
Wspomniany motocyklista nie miał więc szans obrony. Musiał przyjąć mandat na 2500 zł, 15 punktów karnych i pożegnać się z prawem jazdy na 3 miesiące.
Taryfikator mandatów za prędkość w 2024 roku
Przy okazji warto przypomnieć, ile wynoszą obecnie mandaty za prędkość. Zasada recydywy działa, kiedy popełnimy takie samo wykroczenie po raz drugi w ciągu dwóch lat.
- do 10 km/h – mandat 50 zł i 1 pkt. karny
- 11–15 km/h – mandat 100 zł i 2 pkt. karne
- 16–20 km/h – mandat 200 zł i 3 pkt. karne
- 21–25 km/h – mandat 300 zł i 5 pkt. karnych
- 26–30 km/h – mandat 400 zł i 7 pkt. karnych
- 31–40 km/h – mandat 800 zł (recydywa 1600 zł) i 9 pkt. karnych
- 41–50 km/h – mandat 1000 zł (recydywa 2000 zł) i 11 pkt. karnych
- 51–60 km/h – mandat 1500 zł (recydywa 3000 zł) i 13 pkt. karnych
- 61–70 km/h – mandat 2000 zł (recydywa 4000 zł) i 14 pkt. karnych
- ponad 70 km/h – mandat 2500 zł (recydywa 5000 zł) i 15 pkt. karnych
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
TEST Peugeot 508 SW PSE – Shooting Brake z akcentem Le Mans
Hybryda z napędem na cztery koła, będąca dziełem inżynierów Peugeot Sport Engineered. Ten opis dotyczy zarówno startującego w 2023 roku w Le Mans modelu 9×8 Hypercar, jak i trochę łatwiej dostępnego 508 PSE. Sprawdziłyśmy w naszym teście, co oferuje francuski shooting brake ze sportowym akcentem. 508 SW PSE to inaczej mówiąc, sportowa ingerencja we francuskie […] -
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
-
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
Komentarze: