Polski samochód elektryczny Izera – znamy lokalizację pierwszej fabryki aut! [NA ŻYWO]
Już dziś na konferencji online poznamy szczegóły dotyczące lokalizacji pierwszej fabryki aut marki Izera. Będziemy aktualizować na bieżąco artykuł w trakcie konferencji prasowej!
Polski samochód elektryczny coraz bliżej. W 2020 roku poznaliśmy nazwę i wygląd dwóch prototypów nadchodzących modeli – SUV-a i hatchbacka. Teraz przyszedł czas na ujawnienie lokalizacji fabryki, gdzie będą powstawać polskie „elektryki”! Tak jak przypuszczałyśmy wcześniej, pierwsza fabryka marki Izera powstanie w Jaworznie!
- Przedstawiciele marki Izera i reprezentanci urzędów województwa śląskiego sa przekonani, że Jaworzno będzie najlepszą lokalizacją dla marki Izera jak i rozwoju całego Śląska.
- Fabryka marki Izera stanie się gigantyczną szansą dla wielu branż, nie tylko automotive.
- „Budujemy szansę na nowy rozwój i na nową historię” – zgodnie stwierdzili przedstawiciele samorządu województwa śląskiego.
- Jaworzno ma wszystkie atuty województwa śląskiego – doskonała baza naukowo-techniczna w sektorze branży motoryzacyjnej, możliwość zlokalizowania dostawców części w pobliżu fabryki marki Izera.
- „Produkcja samochodów elektrycznych marki ruszy w 2024 roku.” – powiedział prezes ElectroMobility Poland Piotr Zaremba.
- „W Katowickiej SSE 60% firm pochodzi z branży automotive. Inwestycja w powstanie polskiego samochodu elektrycznego zmieni nie tylko Śląsk, ale i cały kraj.” – powiedział prezes Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej dr. Janusza Michałek.
- Symboliczna Decyzja nr 100 w Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej została przekazana na ręce Piotra Zaremby. Tak właśnie oficjalnie rozpoczyna się współpraca marki Izera ze Strefą nad inwestycją w powstanie polskiego samochodu elektrycznego.
- Współpraca z KSSE to m.in. pomoc w zakresie dostarczenia tworzyw sztucznych, elementów szklanych oraz układów elektronicznych.
- „KSSE jest zagłębiem elektromobilności. Współpraca z Izerą pomoże nam się rozwijać.” – podsumował prezes Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej dr. Janusz Michałek.
W trakcie konferencji prasowej dla dziennikarzy odpowiedziano na szereg ważnych pytań:
- Czy samochody będą na polską kieszeń?
Podstawowywym założeniem marki Izera jest stworzenie samochodu, który będzie dostosowany do kieszeni Polaków, uzytkowników z przeciętnym portfelem. Oferta samochodów elektrycznych będzie tańsza niż oferta samochodów spalinowych w 2024 roku.
- Na jakim etapie realizacji jest proces inwestycyjny budowy fabryki? Czy zostało rozpoczęte postępowanie środowiskowe, jak wygląda kwestia własności gruntów i pozwolenia na budowę?
Szczegóły procesu inwestycyjnego zostały zapisane w memorandum, które podpisali dziś zgromadzeni na prezentacji lokalizacji fabryki samorządowcy oraz właściciele spółki Electromobility Poland. W trzecim kwartale 2021 roku prawdopodobnie rozpocznie się budowa fabryki. Do tego czasu będą finalizowane wszelkie kwestie logistyczne oraz finansowe.
- Dlaczego produkcja Izery ruszy w 2024, a nie w 2023 roku jak wcześniej było planowane?
Właścicielom marki Izera oraz inwestorom zależało na tym. aby zbudowano fabrykę na śląsku. Jednakże, lokalizacja ostateczna nie była tak oczywista – czas przygotowania nieruchomości do stworzenia fabryki wpływa naturalnie na przesunięcie terminu startu produkcji polskiego samochodu elektrycznego.Sprawdzono wcześniej blisko 30 lokalizacji. Jaworzno stało się optymalnym wyborem.
- Jakie docelowo planowane jest zatrudnienie w nowej fabryce?
Fabryka będzie budowana w kilku etapach – jeśli pojemność produkcyjna wyniesie 200 tysięcy samochodów, zatrudnienie znajdzie nawet aż 3000 osób.
- Czy spółka ma już zdolność kredytową do finansowania inwestycji, a jeśli nie, to kto sfinansuje budowę fabryki?
Dostępne są już początkowe środki na finansowanie marki Izera. Spółka będzie chciała uzyskać wsparcie od państwa na tworzenie samochodów elektrycznych polskiej marki. Rozmowy związane z finansowaniem w bieżacym roku zostały zahamowane przez pandemię koronawirusa.
- Dlaczego nie Ruda Śląska?
Jaworzono pozwoli jako jedyna lokalizacja „wbić łopatę” w grunt jeszcze w tym roku, inne tereny niestety nie pozwoliły na podjęcie działań związanych z zagospodarowaniem terenu w roku 2021 roku. Ruda Śląska będzie terenem dedykowanym dla dostawców marki Izera ze wględu na bliskie położenie względem Jaworzna oraz doskonałe wartunki logistyczne.
Warto zobaczyć: Tak właśnie wygląda polski samochód elektryczny w nadwoziu hatchback oraz SUV. Znamy nazwę, logo i hasło!
Prezentacja samochodu elektrycznego Izera odbyła się online, także wszyscy zanteresowani z dostępem do internetu mogli w niej uczestniczyć. Podobnie jest i w przypadku ogłoszenia miejsca lokalizacji pierwszj fabryki marki Izera. Część oficjalna wydarzenia rozpoczęła się o godzinie 11 i byłatransmitowana na żywo na fanpage Izery. Później odbędzie się konferencja prasową i debata z udziałem prezesa ElectroMobility Poland Piotra Zaremby, prezesa Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej dr. Janusza Michałka, Marcina Roszkowskiego, prezesa Instytutu Jagiellońskiego, Rafała Sali, dyrektora ds. techniki Instytutu Badań i Rozwoju Motoryzacji Bosmal oraz Michała Baranowskiego, eksperta ds. elektromobilności.
Wokół projektu udało nam się zjednoczyć partnerów z wielu instytucji. Dzięki połączeniu ich zaangażowania i potencjałów plan budowy fabryki zyskał realny kształt. Teraz wszystkie strony muszą intensywnie działać, aby doprowadzić do finalizacji projektu – mówi minister klimatu i środowiska, Michał Kurtyka. – Inwestycja jest ważnym elementem planu dla Śląska i pozwala nam rozwijać innowacyjny przemysł, który tworzy w regionie m.in. trwałe miejsca pracy. Izera jest szansą dla sprawnie funkcjonującej tu branży automotive i na wykorzystanie potencjału elektromobilności, która doskonale wpisuje się w krajobraz gospodarczy województwa – dodaje. Minister Kurtyka zapowiada również rządowe wsparcie projektu ze względu na jego strategiczne znaczenie. – Budowanie lokalnej specjalizacji, generowanie impulsu rozwojowego dla kluczowych branż, kreowanie popytu na nowoczesne usługi oraz technologie, czy transformacja regionów jest rolą państwa. Wiele krajów wspiera kluczowe dla ich gospodarek projekty. Państwo, które myśli perspektywicznie, potrafi dostrzec rynkowe „momentum” i zdefiniować strategiczne obszary umożliwiające rozwój gospodarczy kraju. Takim właśnie jest projekt polskiej marki samochodów elektrycznych – podkreśla.
Czytaj: Izera to szansa dla polskich producentów z branży automotive?
Piotr Zaremba, prezes ElectroMobility Poland zwraca uwagę na czynniki, które sprawiają, że województwo śląskie jest optymalnym miejscem lokalizacji fabryki. – Na początkowym etapie rozważaliśmy prawie 30 lokalizacji, w tym kilka na Śląsku. We współpracy z Polską Agencją Inwestycji i Handlu oraz firmą doradczą specjalizującą się w podobnych procesach, dokładnie sprawdzaliśmy każdą z nich. Kluczową rolę odgrywały takie czynniki, jak: dostęp do mediów, infrastruktury drogowej, ukształtowanie i sposób użytkowania terenu oraz kwestie prawne związane z własnością gruntów. Ważna była nie tylko możliwość zbudowania fabryki, ale też odpowiedniego zalecza logistycznego i stworzenie parku dostawców w bezpośrednim sąsiedztwie zakładu. Jaworzno daje największy potencjał w tym zakresie, stąd po dokładnych i szczegółowych analizach wskazaliśmy właśnie to miejsce. Dodatkową gwarancją powodzenia tego projektu są partnerzy, którzy deklarują wsparcie i zaangażowanie, aby doprowadzić inwestycję do mety. W związku z koniecznością przeprowadzenia przed rozpoczęciem budowy fabryki odpowiednich prac przygotowawczych produkcja aut rozpocznie się w 2024 roku. Jestem przekonany, że czas zainwestowany teraz zwróci się na dalszych etapach projektu – mówi prezes Zaremba.
Fabryka będzie zlokalizowana na terenach należących do Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (KSSE), skupiającej ponad 400 nowoczesnych firm, które inwestując blisko 40 mld zł. utworzyły już 80 tys. miejsc pracy. – W strefie działają zautomatyzowane, zrobotyzowane fabryki oraz firmy specjalizujące się w inteligentnych rozwiązaniach. Nasz flagowy klaster Silesia Automotive and Advanced Manufacturing skupia obecnie ponad sto kilkadziesiąt firm motoryzacyjnych i jest w elitarnym gronie 15 Krajowych Klastrów Kluczowych – zaznacza dr Janusz Michałek, prezes KSSE. – Tu, na terenie KSSE, funkcjonuje znaczna część firm produkujących komponenty do samochodów. Nasi inwestorzy mogą stać się partnerami Izery i pomóc w tworzeniu lokalnego łańcucha dostaw. Jesteśmy motorem branży automotive. To na Śląsku bije motoryzacyjne serce Polski i chcemy, żeby było to też serce elektromobile – podkreśla.
Izera na polskich drogach?
Niedawno pojawiła się informacja, że egzemplarz Izery już jeździ i pojawił się na zamkniętym jeszcze odcinku drogi ekspresowej S2. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podała, że udostępniła nieoddany jeszcze fragment Południowej Obwodnicy Warszawy, aby posłużył on jako plan zdjęciowy. Na dwóch dołączonych do komunikatu zdjęciach widać Piotra Zarembę, prezesa ElectroMobility Poland oraz dziennikarza motoryzacyjnego, którzy najwyraźniej są w trakcie nagrania.
Zobaczcie również: Izera – polski elektryk – już jeździ po drogach! Wyjaśniamy, co tak naprawdę pojawiło się na obwodnicy Warszawy
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
Cupra Formentor VZ5 w edycjach specjalnych
Najmocniejszy wariant hiszpańskiego SUV-a Cupra Formentor VZ5 zyskał dwie limitowane edycje specjalne. Będą one możliwe do zakupu w Polsce. -
Porsche Taycan 4 i Taycan GTS – nowe warianty w gamie elektrycznego modelu
-
Lamborghini Revuelto ,,Opera Unica” zaprezentowane
-
Mercedes-AMG pracuje nad pierwszym własnym SUV-em
-
Zadebiutował nowy Nissan Interstar. Wyjedzie na ulice w 2025 roku
Komentarze:
Anonymous - 5 marca 2021
Bimbarny i lurputny projekt. Znam lepsze np. Keltars und Bimbars cars
Anonymous - 5 marca 2021
Z przodu wyglada jak dacia. Juz to bylo.
Anonymous - 5 marca 2021
No nareszcie…. Bardzo się cieszę i na pewno kupie
Anonymous - 5 marca 2021
Kaktus mi tu wyrośnie ….
Anonymous - 5 marca 2021
Nareszcie? Podstawowe pytanie, czyli
„Czy spółka ma już zdolność kredytową do finansowania inwestycji, a jeśli nie, to kto sfinansuje budowę fabryki?”
zostało pozostawione bez odpowiedzi.