
Polska przeznaczy miliardy złotych na budowę obwodnic. W przygotowaniu ponad 700 km dróg
Obecnie w realizacji jest czternaście obwodnic o łącznej długości 109,7 kilometrów. Wkrótce jednak będzie ich znacznie więcej, a rząd przeznaczy na ich budowę miliardy złotych.
Rok temu Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie ustanowienia Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030. Na realizację inwestycji, które będą finansowane ze środków Krajowego Funduszu Drogowego, zostanie przeznaczonych 28 miliardów złotych.
Głównym beneficjentem Programu budowy 100 obwodnic mają być mieszkańcy miast i miejscowości, którzy szczególnie odczuwają skutki ruchu drogowego. Podstawowym celem budowy obwodnic jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miast i miasteczek.
Program budowy 100 obwodnic – postęp prac
W realizacji jest czternaście obwodnic o łącznej długości 109,7 kilometrów i wartości 1,9 miliarda złotych. Są to obwodnice:
- Wąchocka w ciągu DK42 (woj. świętokrzyskie)
- Smolajn w ciągu DK51 (woj. warmińsko-mazurskie)
- Strzelec Krajeńskich w ciągu DK22 (woj. lubuskie)
- Gryfina w ciągu DK31 (woj. zachodniopomorskie)
- Lipska w ciągu DK79 (woj. mazowieckie)
- Suchowoli w ciągu DK8 (woj. podlaskie)
- Sztabina w ciągu DK8 (woj. podlaskie)
- Brzezia w ciągu DK25 (woj. pomorskie)
- Szczecinka w ciągu DK20 (woj. zachodniopomorskie)
- Pułtuska w ciągu DK61 (woj. mazowieckie)
Na etapie realizacji są też cztery obwodnice z woj. wielkopolskiego: Żodynia w ciągu DK32, Gostynia w ciągu DK12, Grzymiszewa w ciągu DK72 i Strykowa w ciągu DK32.
Program budowy 100 obwodnic – ponad 700 km obwodnic w przygotowaniu
Obecnie ogłoszone jest jedno postępowanie przetargowe na realizację (w systemie Projektuj i buduj) około 6-kilometrowej obwodnicy Koźmina Wielkopolskiego w ciągu DK15 (woj. wielkopolskie).
Z kolei dla blisko 16-kilometrowej obwodnicy Chrzanowa i Trzebini w ciągu DK79 (woj. małopolskie) w marcu br. GDDKiA ogłosiła przetarg na opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego i koncepcji programowej (STEŚ-R).
W przygotowaniu są obecnie 84 zadania o łącznej długości ponad 700 kilometrów. To między innymi obwodnica Lędzin w ciągu DK46 (woj. opolskie), gdzie opracowywane jest STEŚ-R, czy obwodnica Pilzna i Brzostka w ciągu DK73 (woj. podkarpackie).

Jakie będą parametry przyszłych obwodnic?
Wszystkie obwodnice, jakie powstaną w ramach PB100, będą drogami klasy GP (główne ruchu przyspieszonego). Większość z nich będzie miała przekrój jednojezdniowy, ale tam, gdzie drogi te będą przebiegać w terenie zurbanizowanym, a w ramach prac przygotowawczych prognozowane jest duże natężenie ruchu, powstaną jako dwujezdniowe. W takim przekroju powstaną m.in. obwodnice Wąchocka (DK42), Nowego Targu (DK49), Chrzanowa i Trzebini (DK79), Kalisza (DK25), Pułtuska (DK61), Głogowa (DK12) oraz Legnicy (DK94).
Najnowsze
-
Volvo ES90 – 700 km zasięgu w elektryku dzięki polskim innowacjom! Co jeszcze stworzyli eksperci z Volvo Tech Hub w Krakowie?
Volvo Cars Tech Hub w Krakowie obchodzi drugą rocznicę działalności. Firma chwali się, że to właśnie tam powstały kluczowe technologie dla nowego elektrycznego sedana ES90. Ale czy rzeczywiście polscy inżynierowie mieli tak duży wpływ na ten samochód? Przyjrzyjmy się faktom. -
Kto buduje polskie drogi? Firmy z UE i… Chin. Kto jeszcze zarabia miliardy i czy zdąży do 2030 roku?
-
Nowa Mazda6e – czy elektryk z duszą sportowego sedana podbije rynek?
-
Polskie warsztaty na skraju bankructwa? Długi sięgają 458 mln zł, a wiarygodność płatnicza spada
-
Elektryczny SUV – sprawdź model EX90 od szwedzkiej marki Volvo
Zostaw komentarz: