
Polska nie jest już elektromobilną pustynią, wszystko dzięki funduszom unijnym
Na chwilę obecną w Polsce liczba samochodów elektrycznych (BEV) wynosi około 8 200 sztuk, a kierowcy ładujący pojazdy na stacjach GreenWay przejechali już ponad 11,5 milionów kilometrów, dzięki czemu emisja CO2 jest mniejsza o 1509 ton.
Ponad 240 urządzeń infrastruktury elektromobilnej, pilotażowe badania rynku, zmniejszenie emisji CO2 i promocja ekologicznego transportu to kluczowe efekty dwóch projektów realizowanych w latach 2016-2020 przez firmę GreenWay, z wykorzystaniem unijnych funduszy.
Prowadzone na terenie Polski i Słowacji działania „NCE-FastEvNet” oraz „NCE-AdvancedEvNet”, finansowane w ramach programu „Łącząc Europę”, spowodowały, że kraje te nie są już elektromobilną pustynią na mapie Starego Kontynentu.
Projekty zrealizowane przez GreenWay Polska i GreenWay Infrastructure (Słowacja) miały na celu stworzenie w pełni operacyjnej i zintegrowanej sieci ładowania na terenie tych państw. Dodatkowo, celem projektu było zainstalowanie stacji na obszarach, gdzie jej brakowało, oraz wzmocnienie infrastruktury w miejscach, gdzie występowało wysokie zapotrzebowanie na usługi ładowania. Wszystko to ma na celu popularyzację samochodów elektrycznych, zmniejszenie emisji CO2 i poprawę stanu powietrza, zwłaszcza w miastach.
Realizując zadania, GreenWay wdrożył nowe technologie skracające czas ładowania pojazdów elektrycznych, takie jak magazyny energii zintegrowane ze stacjami ładowania oraz zainstalował stacje ładowania o mocy do 350 kW, które obecnie czekają na badania UDT i uruchomienie. Peter Badik, prezes GreenWay Holding, podkreślił:
Projekt otworzył się przed nami możliwość budowy stacji ładowania o dużej mocy, co jest przyszłością branży. Realizację tego zadania ukończymy w I kwartale 2021 roku. Stworzyliśmy także sieć magazynów energii przy stacjach GreenWay, które pozwalają na zapewnienie wysokiej mocy przy ograniczeniach wynikających z mocy przyłączeniowej. Oprócz stworzenie nowej infrastruktury ładowania, zebraliśmy bezcenne praktyczne doświadczenia w tym zakresie, które określiłbym jako pionierskie. Ale co najistotniejsze, każde z tych działań przysporzyło się do znaczącego rozwoju elektromobilności w Polsce i na Słowacji.
Przeczytaj też: E-taryfa znacząco wesprze rozwój elektromobilności?
Projekt ma duże znaczenie dla rozwoju elektromobilności. Oczekiwanym skutkiem popularyzacji napędu elektrycznego w samochodach osobowych jest przede wszystkim czystsze powietrze w centrach miast i – dzięki rozwojowi OZE – redukcja zużycia paliw kopalnych. Rafał Czyżewski, prezes GreenWay Polska, zauważa:
Prawdziwym beneficjentem programów są mieszkańcy Polski i Słowacji, a pośrednio całego regionu Europy Środkowo-Wschodniej, gdyż coraz częściej spotykamy kierowców z innych krajów, które podróżując korzystają z naszej sieci. Projekt oznaczał dla nas istotne wsparcie przy rozwoju infrastruktury ładowania zarówno przy głównych drogach, jak i w miastach, jak choćby w Katowicach, gdzie dzięki naszym działaniom samorządowi uda się zrealizować cele dotyczące zapewnienia odpowiedniej liczby punktów ładowania wynikające z ustawy o elektromobilności. Co równie ważne, projekt pozwolił także na dalszy rozwój systemów IT i procedur wewnętrznych usprawniających funkcjonowanie naszej sieci oraz podnoszących jakość obsługi klienta. Z dumą oceniam, że w tym zakresie w ostatnich dwóch latach wykonaliśmy bardzo duży krok do przodu.
Przeczytaj też: Dostępność ładowarek GreenWay widoczna na Mapach Google
Szczegółowo w ramach działań zrealizowano:
Projekt NCE-AdvancedEvNet
- 60 wielostanowiskowych stacji szybkiego ładowania (FCH) w Polsce
- 50 ładowarek AC 7-22 kW (ACCH) w Polsce i 20 na Słowacji w punktach przesiadkowych (część urządzeń w trakcie montażu)
- 10 systemów ładowania ze stacjonarną baterią (magazynów energii) przy stacjach ładowania w Polsce (zadanie w trakcie realizacji)
- 10 stacji ultraszybkiego ładowania (UFCH) do 350kW w Polsce i 3 w Słowacji
- Badanie wpływu infrastruktury dużej mocy na sieć energetyczną oraz opracowanie planu wdrożenia sieci, z pilotażowym wdrożeniem
Projekt NCE-FastEvNet
- 75 wielostanowiskowych stacji szybkiego ładowania (FCH) w Polsce i 10 w Słowacji wzdłuż korytarzy TEN-T
- 3 istniejące stacje FCH w Słowacji z GridBoosters (magazyny energii)
- Badania i analizy rynkowe mające na celu opracowanie usług dopasowanych do klienta oraz opracowany plan wdrożenia sieci, z wdrożeniem pilotażowym
Oba projekty są częścią działań realizowanych równolegle w całej Europie Środkowo-Wschodniej. Dzięki 9 różnym zadaniom pilotażowym, przy udziale innych europejskich firm i instytucji, powstała rozległa sieć ładowania pojazdów elektrycznych łącząca Skandynawię z Włochami. Pokryła ona Polskę, Niemcy, Belgię, Słowację, Czechy, Austrię i Słowenię stacjami szybkiego i superszybkiego ładowania.
Najnowsze
-
Dlaczego Volkswagen Transporter jest najlepszym wyborem dla firm kurierskich i logistycznych?
Pośród wielu dostępnych na rynku modeli aut dostawczych Volkswagen Transporter wyróżnia się jako lider w swojej klasie, oferując nieprzeciętne możliwości dostosowane do potrzeb firm działających w sektorze logistycznym. Precyzja wykonania w połączeniu z przemyślanymi rozwiązaniami funkcjonalnymi sprawia, że model ten cieszy się niesłabnącą popularnością wśród przedsiębiorców poszukujących optymalnego pojazdu dla swojej floty. Wysokie standardy jakości idące w parze z ekonomiczną eksploatacją stanowią fundament sukcesu tego modelu na wymagającym rynku pojazdów użytkowych. -
Proste sposoby na zaparowane szyby w aucie. Nie sięgaj po gąbkę ani nie włączaj klimy
-
Prosty sposób na szybsze rozgrzanie kabiny samochodu. Trzeba wcisnąć jeden przycisk
-
TEST Jaguar F-Pace SVR 1988 Edition – TEST -prawdziwi sportowcy jeszcze istnieją
-
Wyniki rankingu najwyżej wycenianych firm motoryzacyjnych na świecie – sprawdź, czy dobrze zgadujesz
Zostaw komentarz: