Polacy zbudowali elektrycznego Malucha
Przeróbki aut klasycznych na elektryki robią się coraz bardziej popularne. Sam Volkswagen oferuje elektryczną konwersję pierwszego Garbusa, a przedstawiciele koncernu zapowiadają, że to nie jest ich ostatnie słowo. Pomysł polskich konstruktorów jest więc jak najbardziej na czasie.
Fiat 126p niekoniecznie jest polskim autem (pomimo dodania literki „p” do oryginalnej, włoskiej nazwy), a jego „kultowość” jest raczej dyskusyjna. Nie sposób jednak odmówić nostalgii jaka często pojawia się w naszym kraju na widok Malucha, szczególnie kiedy jest on utrzymany w dobrym stanie.
Jednym z pasjonatów i kolekcjonerów Małych Fiatów jest pan Sławek, który wraz ze swoimi dwoma kolegami, postanowili stworzyć pełnoprawnego eMalucha. Za bazę posłużył egzemplarz z końcowych lat produkcji, nazywany wtedy już oficjalnie Maluchem, w wersji Town. Nie jest to więc do końca „klasyczny” 126p. Z zewnątrz wyróżnia się drobiazgami, jak znaczek Fiata z lat 90., białe przednie kierunkowskazy i lusterka z Cinquecento. Z tego modelu przejęto też kierownicę i zestaw wskaźników.
Konwersja Malucha na auto elektryczne trwała około pół roku z czego najwięcej czasu trwało oczekiwanie na elementy napędu. Koszt przeróbki to koło 25 tys. zł, a najdroższa była bateria (15 tys. zł). Pochodzi ona z Chin i została przygotowana na specjalne zamówienie, żeby jak najlepiej wykorzystać niewielką przestrzeń w bagażniku auta. Na szczęście silnik elektryczny nie zajmuje dużo miejsca i udało się go ukryć z tyłu pod podłogą, uzyskując w ten sposób spory bagażnik, który został porządnie wytapicerowany.
Przeróbka auta wyszła całkiem zgrabnie. Gniazdo do ładowania ukryto pod standardowym korkiem do wlewu paliwa, a wskaźnik jego poziomu informuje teraz o stopniu naładowania baterii. Z materiału wynika, że pozostawiono też dźwignię zmiany biegów, ale jej funkcja nie została wyjaśniona. Rolę wybieraka kierunku jazdy pełni przełącznik umieszczony niezbyt wygodnie koło hamulca ręcznego.
Konstruktorzy nie zdradzili danych technicznych swojego eMalucha, ale wiemy, że samochód przejedzie około 100 km na jednym ładowaniu, a prędkość maksymalna to 90 km/h. Jak na auto stricte miejskie w zupełności wystarcza.
Elektryczny Maluch pokonał już ponad 6000 km i do tej pory nie sprawiał żadnych problemów. Jazda nim sprawia jego twórcom sporo przyjemności i często spotykają się z życzliwymi reakcjami przechodniów. Mogą do tego przyczyniać się, zapomniane już, charakterystyczne tabliczki z czaszką, skrzyżowanymi piszczelami, czerwoną błyskawicą i napisem „Urządzenie elektryczne!”. Świetnie pasują do klimatu elektrycznego Malucha.
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
TEST Peugeot 508 SW PSE – Shooting Brake z akcentem Le Mans
Hybryda z napędem na cztery koła, będąca dziełem inżynierów Peugeot Sport Engineered. Ten opis dotyczy zarówno startującego w 2023 roku w Le Mans modelu 9×8 Hypercar, jak i trochę łatwiej dostępnego 508 PSE. Sprawdziłyśmy w naszym teście, co oferuje francuski shooting brake ze sportowym akcentem. 508 SW PSE to inaczej mówiąc, sportowa ingerencja we francuskie […] -
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
-
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
Komentarze:
Anonymous - 5 marca 2021
Sprzedać licencje rządowi i będzie polskie auto elektryczne, o którym mówił Morawiecki 🙂