Polacy nie dbają o bezpieczeństwo na drodze
Polska ma najwyższy wskaźnik śmiertelności w wypadkach drogowych w UE. Mimo to, wielu kierowców nie dba o bezpieczeństwo swoje oraz innych uczestników ruchu drogowego. Jeżdżą nietrzeźwi, bez pasów, bez aktualnego przeglądu technicznego samochodu i nie zmieniają opon na zimowe.
![]() |
fot. Michał Gałęzowski |
Okazuje się, że polscy kierowcy skłonni są ryzykować na drodze, nie stosując się do przepisów kodeksu ruchu drogowego i powszechnie obowiązujących zasad.
Badania techniczne
16 procent posiadaczy samochodów przyznaje, że zdarzyło im się nie zrobić badania technicznego na czas. Co trzecia osoba w tej grupie twierdzi, że bez ważnego badania jeździła nawet ponad 20 dni.
Alkohol
Do prowadzenia „na podwójnym gazie”, przynajmniej od czasu do czasu, przyznaje się aż 7% kierowców. „Jeśli przyjąć, że w Polsce jest ok. 20 milionów kierowców, daje to zatrważającą liczbę 1,4 miliona osób, którym zdarza się kierować pojazdem po spożyciu alkoholu”. – powiedział Roman Kantorski, prezes Polskiej Izby Motoryzacji. Nieco częściej do nietrzeźwości za kierownicą przyznają się mężczyźni i osoby z niższym wykształceniem.
Opony zimowe
Co siódmy posiadacz samochodu (14 procent) do połowy stycznia br. nie zmienił opon na zimowe. Połowa osób nie zmieniła opon ze względu na brak śniegu, a niemal co piąty, aby zaoszczędzić pieniądze. Natomiast 6 procent nie miało czasu! „Używanie opon zimowych jest obligatoryjne w wielu europejskich krajach, np. w Czechach, w Austrii, na Słowacji, w krajach skandynawskich, czy bałtyckich. Także w Polsce powinniśmy zastanowić się nad obowiązkiem ich stosowania, bo zdecydowanie poprawiają bezpieczeństwo na drodze” – powiedział Jan Sadowski, ekspert ds. ubezpieczeń w Link4. Zmiany opon najczęściej zaniechali najstarsi właściciele pojazdów, w wieku powyżej 59 lat oraz mieszkańcy największych miast.
Pasy bezpieczeństwa
Pasów, przynajmniej od czasu do czasu, nie zapina co drugi posiadacz samochodu, w tym aż 8 procent przyznaje, że regularnie jeździ bez pasów, chociaż pasy niejednokrotnie ratują życie. Najczęściej są to młodzi mężczyźni w wieku 25-39 lat (aż 60 procent osób w tej grupie). Skłonność do zapinania pasów rośnie wraz z wiekiem. Starsi kierowcy zdecydowanie chętniej korzystają z tego środka bezpieczeństwa. Rzadziej pasów używają mieszkańcy wsi.
Badanie „Barometr Ubezpieczeniowy Link4″ zrealizowane zostało metodą wywiadu bezpośredniego, w połowie stycznia 2012 roku, przez instytut badawczy IPSOS, na reprezentatywnej próbie 1010 mieszkańców Polski w wieku powyżej 15 lat.
Źródło: badanie przeprowadzone przez towarzystwo ubezpieczeń Link4 oraz Polską Izbę Motoryzacji.
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
Autostrada A2 w chaosie! Kierowcy wściekli na gigantyczne utrudnienia. Kiedy koniec tej drogi przez mękę?
Od soboty autostrada A2 między Poznaniem a Świeckiem to dla niektórych farsa. Kierowcy muszą mierzyć się z koszmarem organizacji ruchu. Tymczasowe pasy, zakazy dla ciężarówek, ograniczenia prędkości do 50 km/h i brak pasa awaryjnego – to tylko część problemów. Dlaczego rozbudowa trzeciego pasa zamienia się w drogę przez mękę? Sprawdzamy zmiany i to czy da się przejechać bez nerwów. -
Amortyzatory to nie tylko wygoda! Oto groźne mity, które mogą skutkować śmiertelnym wypadkiem!
-
Volvo ES90 – 700 km zasięgu w elektryku dzięki polskim innowacjom! Co jeszcze stworzyli eksperci z Volvo Tech Hub w Krakowie?
-
Kto buduje polskie drogi? Firmy z UE i… Chin. Kto jeszcze zarabia miliardy i czy zdąży do 2030 roku?
-
Nowa Mazda6e – czy elektryk z duszą sportowego sedana podbije rynek?
Komentarze:
Anonymous - 5 marca 2021
Na dodatek jeżdża po dziurawych waskich i źle oznakowanych drogach zamiast jeździć po autostradach. Starsznie lekkomyslni i niefrasobliwi są ci Polacy