
W Koninie już jeżdżą na wodorze – pojazd wodorowy w Polsce jednym ze 150 w Europie
Kilka dni temu, w Koninie, przekazano uroczyście pojazd wodorowy. Jaki dokładnie?
7 lipca nastąpiło uroczyste przekazanie autobusu zasilanego wodorem Solaris Urbino 12 hydrogen do użytku w komunikacji miejskiej. Ten pojazd wodorowy nie emituje żadnych spalin, a jedynie neutralną dla środowiska parę wodną. Mieszkańcy Konina będą mogli korzystać z zeroemisyjnej technologii.
Pojazd wodorowy w Koninie
Jest wiele korzyści wynikających z użytkowania pojazdów wodorowych w komunikacji miejskiej. W porównaniu do swoich spalinowych odpowiedników, pojazdy wodorowe nie zanieczyszczają powietrza: dwutlenkiem węgla, tlenkami siarki oraz tlenkami azotu. Produktem ubocznym jest tu jedynie para wodna. Zaletami autobusów wodorowych w odniesieniu do pojazdów bateryjnych są natomiast większe zasięgi oraz krótszy czas uzupełniania energii.
Przekazany do Konina Solaris Urbino 12 hydrogen będzie pokonywał trasę około 300 kilometrów dziennie, a jego tankowanie do pełna zajmuje jedynie kilka minut. Autobus ten wyróżnia także niski poziom hałasu oraz brak wibracji, co przekłada się na wyższy komfort jazdy dla pasażerów.

Wsparcie z programu dopłat „Mój Elektryk”
Co ciekawe, pod koniec 2021 r. po europejskich drogach poruszało się ok. 150 autobusów zasilanych wodorowymi ogniwami paliwowymi*. Wodorowy autobus w Koninie ma szansę stać się motorem zmian w obszarze wykorzystania pojazdów wodorowych w publicznym transporcie zbiorowym w innych polskich miastach.
Nadal miasta mogą się zgłaszać o uzyskanie dofinansowania do nabycia pojazdów zeroemisyjnych w ramach programu „Mój elektryk”, którego budżet na lata 2021-2026 wynosi 700 mln zł, z czego 500 mln przeznaczono na sfinansowanie nabycia nowych, osobowych i dostawczych samochodów z napędem elektrycznym lub wodorowym w leasingu i wynajmie długoterminowym. W programie można finansować leasing lub pożyczkę dla punktów ładowania pojazdów elektrycznych, magazynów energii oraz urządzeń fotowoltaicznych. Przedsiębiorcy mają także możliwość sfinansowania paneli fotowoltaicznych wraz z ich instalacją przy współpracy z autoryzowanymi dostawcami.
*Stan z kwietnia 2022 r., dane przekazane przez PSPA.
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
Proste sposoby na zaparowane szyby w aucie. Nie sięgaj po gąbkę ani nie włączaj klimy
Zaparowane szyby to powszechny problem w warunkach jesienno-zimowych i kierowcy mają sprawdzone sposoby jak sobie z nimi radzić. Zwykle rozwiązują one problem tylko chwilowo, bo nie zwalczają jego przyczyn. -
Prosty sposób na szybsze rozgrzanie kabiny samochodu. Trzeba wcisnąć jeden przycisk
-
TEST Jaguar F-Pace SVR 1988 Edition – TEST -prawdziwi sportowcy jeszcze istnieją
-
Wyniki rankingu najwyżej wycenianych firm motoryzacyjnych na świecie – sprawdź, czy dobrze zgadujesz
-
TEST Kia EV6 77,4 kWh RWD – minimalizm się opłaca?
Komentarze:
Złoty - 13 lipca 2022
Już nie jeżdżą, popsuł sie pierwszego dnia :-/