W Koninie już jeżdżą na wodorze – pojazd wodorowy w Polsce jednym ze 150 w Europie
Kilka dni temu, w Koninie, przekazano uroczyście pojazd wodorowy. Jaki dokładnie?
7 lipca nastąpiło uroczyste przekazanie autobusu zasilanego wodorem Solaris Urbino 12 hydrogen do użytku w komunikacji miejskiej. Ten pojazd wodorowy nie emituje żadnych spalin, a jedynie neutralną dla środowiska parę wodną. Mieszkańcy Konina będą mogli korzystać z zeroemisyjnej technologii.
Pojazd wodorowy w Koninie
Jest wiele korzyści wynikających z użytkowania pojazdów wodorowych w komunikacji miejskiej. W porównaniu do swoich spalinowych odpowiedników, pojazdy wodorowe nie zanieczyszczają powietrza: dwutlenkiem węgla, tlenkami siarki oraz tlenkami azotu. Produktem ubocznym jest tu jedynie para wodna. Zaletami autobusów wodorowych w odniesieniu do pojazdów bateryjnych są natomiast większe zasięgi oraz krótszy czas uzupełniania energii.
Przekazany do Konina Solaris Urbino 12 hydrogen będzie pokonywał trasę około 300 kilometrów dziennie, a jego tankowanie do pełna zajmuje jedynie kilka minut. Autobus ten wyróżnia także niski poziom hałasu oraz brak wibracji, co przekłada się na wyższy komfort jazdy dla pasażerów.
Wsparcie z programu dopłat „Mój Elektryk”
Co ciekawe, pod koniec 2021 r. po europejskich drogach poruszało się ok. 150 autobusów zasilanych wodorowymi ogniwami paliwowymi*. Wodorowy autobus w Koninie ma szansę stać się motorem zmian w obszarze wykorzystania pojazdów wodorowych w publicznym transporcie zbiorowym w innych polskich miastach.
Nadal miasta mogą się zgłaszać o uzyskanie dofinansowania do nabycia pojazdów zeroemisyjnych w ramach programu „Mój elektryk”, którego budżet na lata 2021-2026 wynosi 700 mln zł, z czego 500 mln przeznaczono na sfinansowanie nabycia nowych, osobowych i dostawczych samochodów z napędem elektrycznym lub wodorowym w leasingu i wynajmie długoterminowym. W programie można finansować leasing lub pożyczkę dla punktów ładowania pojazdów elektrycznych, magazynów energii oraz urządzeń fotowoltaicznych. Przedsiębiorcy mają także możliwość sfinansowania paneli fotowoltaicznych wraz z ich instalacją przy współpracy z autoryzowanymi dostawcami.
*Stan z kwietnia 2022 r., dane przekazane przez PSPA.
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
TEST Peugeot 508 SW PSE – Shooting Brake z akcentem Le Mans
Hybryda z napędem na cztery koła, będąca dziełem inżynierów Peugeot Sport Engineered. Ten opis dotyczy zarówno startującego w 2023 roku w Le Mans modelu 9×8 Hypercar, jak i trochę łatwiej dostępnego 508 PSE. Sprawdziłyśmy w naszym teście, co oferuje francuski shooting brake ze sportowym akcentem. 508 SW PSE to inaczej mówiąc, sportowa ingerencja we francuskie […] -
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
-
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
Komentarze:
Złoty - 13 lipca 2022
Już nie jeżdżą, popsuł sie pierwszego dnia :-/