Zasięg samochodów elektrycznych: 50 km na co dzień i 550 km na wakacje. „Elektrycznie tematyczni” #03
Czy faktycznie zasięg aut elektrycznych jest tak mały, jak wydaje się większości Polaków? Już po raz trzeci Kasia Frendl i Paweł Pilarczyk, czyli duet z podcastu Elektrycznie Tematyczni, zapraszają na ciekawą rozmowę, tym razem dyskutując o "mitycznym" zasięgu elektryków.
Tradycyjnie już prowadzący opierają swoje rozważania na rzetelnych danych, analizując wnioski z nich płynące. Za bazę do dyskusji posłużyło badnie InsightOut Lab i marki Volkswagen, które przeprowadzono na początku kwietnia na panelu Ariadna na ogólnopolskiej próbie liczącej N=1101 osób. Poproszono respondentów o zaznaczenie, ile kilometrów dziennie (średnio) przejeżdżają samochodem. Ankieta nie zawierała żadnych widełek, tak by w najmniejszym stopniu nie zaburzać percepcji. Średnia z badania wyniosła 51,3 km, co pokrywa się z innymi badaniami tego typu i wskazuje na różnicę w postrzeganiu długości drogi a stanem faktycznym. Z badania GUS z 2018 roku wynika, że średni dzienny przebieg samochodów w Polsce to 37 km. Wynik ten dodatkowo zawyżany jest przez długie podróże (wakacje, długie weekendy, etc.). Mediana przebiegów według GUS wynosi 27 km dziennie. To pokazuje różnicę między percepcją a stanem faktycznym. Innymi słowy – jeździmy mniej, niż nam się wydaje.
Z tezą, że samochody elektryczne mają za mały zasięg, zgadza się 76% respondentów. Poproszeni o wskazanie przedziału średniego zasięgu dzisiejszych samochodów elektrycznych najczęściej (22%) wskazują na 151-200 km. Przedział do 50 km i 51-100 km wskazało aż 23% respondentów. Na zasięg przekraczający 300 km wskazał tylko co piąty (21%). A jest to wartość oferowana dziś przez wiele samochodów elektrycznych. Volkswagen ID.3, który latem trafi na polski rynek, w wersji bazowej z najmniejszą baterią przejedzie 330 km. Wersja z największą baterią to już 550 km zasięgu. Tymczasem na zasięg przekraczający 500 km wskazuje tylko 3% Polaków.
Ciekawie na tym tle prezentują się deklaracje Polaków, których zapytano, jaki minimalny zasięg powinno mieć auto elektryczne, by było użyteczne na co dzień. Zakresy do 300 km wskazało aż 65% badanych. Co równie ciekawe, aż 28% wskazało zakresy do 100 km. Zasięgi przekraczające 400 km wskazał co czwarty respondent (25%).
Wpływ na stan wiedzy o samochodach elektrycznych wciąż mają stereotypy, które przylgnęły do aut na prąd kilka czy kilkanaście lat temu, kiedy samochody ładowane z gniazdka faktycznie oferowały niewielkie zasięgi za bardzo wygórowaną cenę. Od tego czasu zmieniło się wszystko. Oprócz stereotypów.
Posłuchaj dyskusji na ten temat duetu Elektrycznie Tematyczni.
Oto kilka faktów i liczb przedstawionych w trzecim odcinku podcastu:
- Wśród dwóch największych ograniczeń samochodów na prąd, 41 proc. Polaków wskazuje na bariery technologiczne – ograniczony zasięg i brak infrastruktury (PSPA: „Barometr nowej mobilności” 2019/20);
- 76 proc. Polaków uważa, że auta elektryczne mają za mały zasięg (Badanie InsightOut Lab i marki Volkswagen);
- 39 proc. Polaków uważa, że zasięg samochodów elektrycznych wynosi do 150 km na jednym ładowaniu (Badanie InsightOut Lab i marki Volkswagen);
- Bazując na deklaracjach Polaków dotyczących zasięgu, jaki powinno mieć auto elektryczne, można wysnuć wniosek, że Volkswagen ID.3 z różnymi wersjami baterii (oferującymi zasięg 330 km, 420 km lub 550 km) spełnia oczekiwania aż 85 proc. Polaków (Badanie InsightOut Lab i marki Volkswagen);
- Polacy deklarują, że średnio pokonują samochodem 51,3 km dziennie. (Badanie InsightOut Lab i marki Volkswagen). Badania GUS pokazują, że deklaracje Polaków są zawyżone;
- Średni przebieg roczny samochodu w 2018 roku wyniósł 13 426 km (dzienny przebieg ok. 37 km), a mediana rocznego przebiegu samochodów wyniosła 10 000 km (dzienny przebieg ok. 27 km) (GUS: Raport „Zużycie energii w gospodarstwach domowych w 2018 roku”);
- Zakładając, że przejeżdżamy ok. 50 km dziennie, samochód elektryczny Volkswagen ID.3 z najmniejszą baterią o pojemności 45 kWh, trzeba by było ładować mniej więcej raz w tygodniu;
- Obecnie w Polsce są 1114 ogólnodostępne stacje ładowania i 2067 punktów ładowania aut elektrycznych (PSPA: Rynek samochodów elektrycznych w I kw. 2020);
- Szybka ładowarka o mocy 100 kW w 30 minut ładuje akumulator Volkswagena ID.3 do poziomu, który zapewnia 290 km zasięgu.
Jeszcze więcej ciekawych danych i liczb znajdziecie w pełnej wersji odcinka #03 podcastu „Elektrycznie Tematycznie”. Zapraszamy do słuchania i subskrybowania!
Apple Podcasts | Android | Email | Google Podcasts | Stitcher | TuneIn | Spotify | RSS
Swoje pytania oraz sugestie możecie wysyłać na adres email: kontakt@insightoutlab.com lub redakcja@motocaina.pl
Najnowsze
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
Volvo EX30, najmniejszy SUV szwedzkiej marki, udowadnia, że bezpieczeństwo nie jest kwestią rozmiaru. Model ten właśnie uzyskał maksymalną, pięciogwiazdkową ocenę w najnowszych testach bezpieczeństwa Euro NCAP, potwierdzając tym samym zaangażowanie szwedzkiej marki w zapewnienie najwyższych standardów bezpieczeństwa w ruchu drogowym, zwłaszcza w wymagających warunkach miejskich -
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
-
Nowa Toyota Hilux Mild-hybrid 48V od 170 900 zł netto
-
Dacia Duster z tytułem CAR OF THE YEAR POLSKA 2025
-
To auto kończy właśnie 10 lat – było pierwszą hybrydą coupe tej japońskiej marki
Zostaw komentarz: