Po wypadku drogowym jesteśmy ostrożniejsi?
Kierowcy, którzy nigdy nie mieli wypadku samochodowego reagują na niebezpieczną sytuację na jezdni szybciej niż ci, którzy uczestniczyli już w zdarzeniu drogowym.
Z kolei młodzi kierowcy wykazują się gorszą umiejętnością obserwacji z daleka ruchu drogowego i rozpoznawania ewentualnych niebezpieczeństw od tych bardziej doświadczonych.
Udział w wypadku drogowym w przeszłości może być źródłem dodatkowych obaw, powodować większą ostrożność, co w pewnych sytuacjach może także opóźniać reakcję kierowcy. Zauważenie w porę niebezpieczeństwa na drodze wymaga ciągłej obserwacji otoczenia, umiejętności rozpoznania zagrożenia, a także zdolności przewidywania tego jak przebiegać może takie zdarzenie. Istotna jest szybka, ale przede wszystkim prawidłowa reakcja na niebezpieczeństwo. Dlatego tak ważne jest ćwiczenie odpowiednich reakcji w bezpiecznych warunkach w czasie np. szkolenia z techniki jazdy.
fot. Szkoła Jazdy Renault
|
Jak wskazują badania, umiejętność dostrzegania niebezpieczeństwa polepsza się wraz ze zdobywaniem coraz większego doświadczenia w prowadzeniu pojazdu. Młodzi oraz nowi kierowcy obserwują otoczenie mniej sprawnie w porównaniu do kierowców starszych posiadających więcej praktyki. Ci pierwsi wykazują się gorszą obserwacją szerszej perspektywy oraz ruchu drogowego znajdującego się w większej odległości od nich. Wraz z kolejnymi przejechanymi kilometrami kierowcy napotykają coraz więcej niebezpiecznych sytuacji. Zdobywając doświadczenie uczą się też, w jakich miejscach i okolicznościach można spodziewać się zagrożenia.
Kierowcy powinni nauczyć się rozpoznawać nie tylko bezpośrednie niebezpieczeństwo, ale także to ukryte, na które nie wskazują żadne konkretne przesłanki. Ilustracją tego pierwszego jest na przykład sytuacja, w której grupa dzieci biegnie w kierunku ulicy. Tu zdecydowanie łatwo przewidzieć, że mogą one wtargnąć na ulicę. Natomiast przykładem drugiego jest sytuacja, kiedy całkowicie niewidoczny motocyklista wyjeżdża zza dużego pojazdu.
O tym, jak ważne jest bezpieczeństwo na drodze i jak bardzo ten aspekt kuleje w Polsce, pisałyśmy już wcześniej.
Źródło: SWOV Institute for Road Safety Research, Szkoła Jazdy Reanult
Najnowsze
-
TEST Peugeot 508 SW PSE – Shooting Brake z akcentem Le Mans
Hybryda z napędem na cztery koła, będąca dziełem inżynierów Peugeot Sport Engineered. Ten opis dotyczy zarówno startującego w 2023 roku w Le Mans modelu 9×8 Hypercar, jak i trochę łatwiej dostępnego 508 PSE. Sprawdziłyśmy w naszym teście, co oferuje francuski shooting brake ze sportowym akcentem. 508 SW PSE to inaczej mówiąc, sportowa ingerencja we francuskie […] -
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
-
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
Zostaw komentarz: