
Płyn chłodniczy – do czego służy i kiedy go wymienić?
Płyn chłodniczy jest jednym z najważniejszych płynów eksploatacyjnych. W połączeniu z innymi elementami odpowiada za idealne warunki pracy silnika. Czym on właściwie jest, jakie są jego rodzaje i jak często się go wymienia?
Teoretycznie najlepszym płynem chłodzącym jest woda, która jest skuteczniejsza od jakichkolwiek płynów chłodzących, olejów i powietrza. W dodatku jest tania, ale jest coś, co sprawia, że nie nadaje się do eksploatacji auta i w dzisiejszych czasach już się z niej nie korzysta. Mianowicie latem, przy wysokich temperaturach, woda może się zagotować i uniemożlić dalszą podróż. Zimą woda w układzie chłodzenia może zamarznąć i doprowadzić do usterek.
Do czego służy płyn chłodniczy?
Płyn chłodniczy odpowiada za utrzymanie odpowiedniej temperatury silnika. Podczas spalania mieszanki paliwowo-powietrznej wytwarza się ciepło, które jest „odbierane” przez płyn chłodniczy i „oddawane” do chłodnicy. Tam płyn chłodniczy się schładza, aby ponownie odprowadzić nadmiar energii cieplnej.
W odróżnieniu od wcześniej wspomnianej wody, płyn chłodniczy nie powoduje korozji. Ponadto zamarza w bardzo niskich temperaturach, czyli -35 stopni Celsjusza. Wytrzymałość na tak niskie temperatury jest możliwa dzięki dodaniu do niego glikolu etylowego lub propylenowego.
Jaki płyn chłodniczy wybrać? Co ile wymieniać płyn chłodniczy?
Wyróżnia się trzy typy płynu chłodniczego, które różnią się od siebie dodanym środkiem antykorozyjnym.
Płyn typu IAT (Inorganic Additive Technology) jest produkowany najstarszą technologią. Głównym składnikiem takiego płynu są krzemiany. To one odpowiadają za zapobieganie korozji, poprzez osadzanie się na metalowych częściach. Jednak z czasem krzemiany z elementów odpadają i mogą doprowadzić do zatkania przewodów. W dodatku ich gruba warstwa ogranicza odprowadzanie ciepła, dlatego roztwór tego typu należy wymieniać co 2 lata.
Płyn typu OAT (Organic Acid Technology) nie ma zawartych w sobie krzemianów. Jego głównymi składnikami są kwasy organiczne, które zapobiegają korozji. Warstwa ochronna wytworzona przez kwasy jest cieńsza niż warstwa stworzona z krzemianów, dzięki czemu charakteryzuje się lepszą wymianą ciepła. Płyn tego typu jest trwalszy i należy go wymieniać co 5 lat. Jednak nie zaleca się go w przypadku starszych aut, ponieważ może on uszkodzić luty z ołowiu, które zazwyczaj występują w starszych modelach.
Płyn typu HOAT (Hybrid Organic Acid Technology) jest wytwarzany technologią hybrydową. Zawarte są w nim zarówno kwasy organiczne, jak i krzemiany, które tworzą warstwę ochronną. W jego przypadku trwałość również wynosi 5 lat – może być używany we wszystkich typach pojazdów.
Ile kosztuje płyn chłodniczy?
Cena płynu chłodniczego zależy od tego na jakiego producenta się zdecydujemy. Na rynku znajdziemy płyn o wartości 20 złotych za 5 litrów, ale również za tę samą ilość u innego producenta możemy zapłacić ponad 100 złotych.
Należy pamiętać, że nie powinno mieszać się płynów pochodzących od różnych producentów, ponieważ producenci mogą dodawać różne dodatki, które mogą się wzajemnie eliminować. Informację jaki płyn chłodniczy powinniśmy użyć znajdziemy w instrukcji obsługi, ale również możemy udać się do mechanika, który na pewno nam pomoże w doborze odpowiedniego płynu chłodniczego.
Najnowsze
-
Autostrada A2 w chaosie! Kierowcy wściekli na gigantyczne utrudnienia. Kiedy koniec tej drogi przez mękę?
Od soboty autostrada A2 między Poznaniem a Świeckiem to dla niektórych farsa. Kierowcy muszą mierzyć się z koszmarem organizacji ruchu. Tymczasowe pasy, zakazy dla ciężarówek, ograniczenia prędkości do 50 km/h i brak pasa awaryjnego – to tylko część problemów. Dlaczego rozbudowa trzeciego pasa zamienia się w drogę przez mękę? Sprawdzamy zmiany i to czy da się przejechać bez nerwów. -
Amortyzatory to nie tylko wygoda! Oto groźne mity, które mogą skutkować śmiertelnym wypadkiem!
-
Volvo ES90 – 700 km zasięgu w elektryku dzięki polskim innowacjom! Co jeszcze stworzyli eksperci z Volvo Tech Hub w Krakowie?
-
Kto buduje polskie drogi? Firmy z UE i… Chin. Kto jeszcze zarabia miliardy i czy zdąży do 2030 roku?
-
Nowa Mazda6e – czy elektryk z duszą sportowego sedana podbije rynek?
Zostaw komentarz: