
Płyn chłodniczy – do czego służy i kiedy go wymienić?
Płyn chłodniczy jest jednym z najważniejszych płynów eksploatacyjnych. W połączeniu z innymi elementami odpowiada za idealne warunki pracy silnika. Czym on właściwie jest, jakie są jego rodzaje i jak często się go wymienia?
Teoretycznie najlepszym płynem chłodzącym jest woda, która jest skuteczniejsza od jakichkolwiek płynów chłodzących, olejów i powietrza. W dodatku jest tania, ale jest coś, co sprawia, że nie nadaje się do eksploatacji auta i w dzisiejszych czasach już się z niej nie korzysta. Mianowicie latem, przy wysokich temperaturach, woda może się zagotować i uniemożlić dalszą podróż. Zimą woda w układzie chłodzenia może zamarznąć i doprowadzić do usterek.
Do czego służy płyn chłodniczy?
Płyn chłodniczy odpowiada za utrzymanie odpowiedniej temperatury silnika. Podczas spalania mieszanki paliwowo-powietrznej wytwarza się ciepło, które jest „odbierane” przez płyn chłodniczy i „oddawane” do chłodnicy. Tam płyn chłodniczy się schładza, aby ponownie odprowadzić nadmiar energii cieplnej.
W odróżnieniu od wcześniej wspomnianej wody, płyn chłodniczy nie powoduje korozji. Ponadto zamarza w bardzo niskich temperaturach, czyli -35 stopni Celsjusza. Wytrzymałość na tak niskie temperatury jest możliwa dzięki dodaniu do niego glikolu etylowego lub propylenowego.
Jaki płyn chłodniczy wybrać? Co ile wymieniać płyn chłodniczy?
Wyróżnia się trzy typy płynu chłodniczego, które różnią się od siebie dodanym środkiem antykorozyjnym.
Płyn typu IAT (Inorganic Additive Technology) jest produkowany najstarszą technologią. Głównym składnikiem takiego płynu są krzemiany. To one odpowiadają za zapobieganie korozji, poprzez osadzanie się na metalowych częściach. Jednak z czasem krzemiany z elementów odpadają i mogą doprowadzić do zatkania przewodów. W dodatku ich gruba warstwa ogranicza odprowadzanie ciepła, dlatego roztwór tego typu należy wymieniać co 2 lata.
Płyn typu OAT (Organic Acid Technology) nie ma zawartych w sobie krzemianów. Jego głównymi składnikami są kwasy organiczne, które zapobiegają korozji. Warstwa ochronna wytworzona przez kwasy jest cieńsza niż warstwa stworzona z krzemianów, dzięki czemu charakteryzuje się lepszą wymianą ciepła. Płyn tego typu jest trwalszy i należy go wymieniać co 5 lat. Jednak nie zaleca się go w przypadku starszych aut, ponieważ może on uszkodzić luty z ołowiu, które zazwyczaj występują w starszych modelach.
Płyn typu HOAT (Hybrid Organic Acid Technology) jest wytwarzany technologią hybrydową. Zawarte są w nim zarówno kwasy organiczne, jak i krzemiany, które tworzą warstwę ochronną. W jego przypadku trwałość również wynosi 5 lat – może być używany we wszystkich typach pojazdów.
Ile kosztuje płyn chłodniczy?
Cena płynu chłodniczego zależy od tego na jakiego producenta się zdecydujemy. Na rynku znajdziemy płyn o wartości 20 złotych za 5 litrów, ale również za tę samą ilość u innego producenta możemy zapłacić ponad 100 złotych.
Należy pamiętać, że nie powinno mieszać się płynów pochodzących od różnych producentów, ponieważ producenci mogą dodawać różne dodatki, które mogą się wzajemnie eliminować. Informację jaki płyn chłodniczy powinniśmy użyć znajdziemy w instrukcji obsługi, ale również możemy udać się do mechanika, który na pewno nam pomoże w doborze odpowiedniego płynu chłodniczego.
Najnowsze
-
Dlaczego Volkswagen Transporter jest najlepszym wyborem dla firm kurierskich i logistycznych?
Pośród wielu dostępnych na rynku modeli aut dostawczych Volkswagen Transporter wyróżnia się jako lider w swojej klasie, oferując nieprzeciętne możliwości dostosowane do potrzeb firm działających w sektorze logistycznym. Precyzja wykonania w połączeniu z przemyślanymi rozwiązaniami funkcjonalnymi sprawia, że model ten cieszy się niesłabnącą popularnością wśród przedsiębiorców poszukujących optymalnego pojazdu dla swojej floty. Wysokie standardy jakości idące w parze z ekonomiczną eksploatacją stanowią fundament sukcesu tego modelu na wymagającym rynku pojazdów użytkowych. -
Proste sposoby na zaparowane szyby w aucie. Nie sięgaj po gąbkę ani nie włączaj klimy
-
Prosty sposób na szybsze rozgrzanie kabiny samochodu. Trzeba wcisnąć jeden przycisk
-
TEST Jaguar F-Pace SVR 1988 Edition – TEST -prawdziwi sportowcy jeszcze istnieją
-
Wyniki rankingu najwyżej wycenianych firm motoryzacyjnych na świecie – sprawdź, czy dobrze zgadujesz
Zostaw komentarz: